ChristenUnie
ChristenUnie wil spoortunnel Delft direct viersporig
donderdag 23 augustus 2007 17:22
De spoortunnel door Delft kan heb best direct viersporig worden
gebouwd, denken de Tweede Kamerfracties van ChristenUnie en PvdA. Ze
hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan verkeersminister
Eurlings, naar aanleiding van het bericht dat Eurlings nog niet
overtuigd is van de noodzaak van een viersporige tunnelbak.
ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer vreest dat vertraging in het
project dreigt wanneer bij de aanbesteding niet direct gekozen wordt
voor uitvoering met vier sporen. In de vragen die hij met zijn
PvdA-collega's Vermeij en Samson aan minister Eurlings richt, dringt
hij daarom aan op spoedige beantwoording. Voor het einde van deze
maand zou Eurlings duidelijkheid moeten geven over zijn bereidheid om
de spoortunnel direct viersporig te bouwen.
Eerder suggereerde de minister dat de meerkosten van een brede
tunnelbak relatief gering zijn, en dat het veel duurder zou zijn om de
constructie pas later in de toekomst geschikt te maken voor vier
sporen. Daarom willen de Kamerleden nu precies weten wat het verschil
in kosten tussen twee en vier sporen is, en hoe Eurlings de meerkosten
van een dubbelbrede tunnelbak gaat financieren.
---
De vragen van de leden Vermeij en Samsom (beide PvdA) en Cramer
(ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de
spoortunnel Delft:
1. Kent u het artikel "Uitsluitsel spoortunnel Delft op 6 september"
uit het AD van 20 augustus j.l.?
2. Herinnert de minister zich zijn uitspraken tijdens het algemeen
overleg netwerkaanpak op 5 juli jl. waarin hij aangaf dat het
aanleggen van een volledige tunnelbak ten behoeve van vier sporen
een belangrijk element vormt waar het de capaciteitsuitbreiding op
het spoor tussen Rotterdam en Den Haag betreft? Evenals zijn
uitspraken dat de meerkosten van het direct aanleggen van zo'n
volledige tunnelbak relatief laag zijn, en het later aanleggen van
zo'n constructie in elk geval duurder is?
3. Heeft de minister de quickscan spoortunnel Delft zoals
aangekondigd in het algemeen overleg Netwerkaanpak afgelopen zomer
uitgevoerd, en zo ja, wat was daarvan de uitkomst? Ontvangt de
Kamer de resultaten van deze quickscan op korte termijn, zodat de
uitkomst in de aanbesteding nog kan worden meegenomen?
4. Deelt de minister nog altijd de mening dat het goedkoper is en
minder overlast veroorzaakt indien de spoortunnelconstructie Delft
meteen in eerste aanleg gereed wordt gemaakt voor vier sporen? Zo
ja, wordt dit dan ook meegenomen in de aanbesteding waarvan de
deadline in september a.s. is vastgesteld?
5. Hoe groot is het verschil in kosten tussen nu een
tunnelconstructie voor vier sporen aanbesteden en dit later
additioneel aanbesteden? Welke financiële constructies overweegt
de minister?
6. Klopt het dat indien niet op zeer korte termijn (in september)
gekozen wordt voor het aanbesteden van een tunnelconstructie voor
vier sporen, er een nieuwe procedure moet worden gestart en de
aanleg van de tunnel niet in 2012 maar veel later gereed zal zijn?
Hoeveel extra kosten zijn aan deze vertraging verbonden? En wat
zijn de gevolgen qua capaciteit voor het personenvervoer én
goederenvervoer over het spoor? Acht de minister dat een reële
optie?
7. Bent u bereid deze vragen vóór 31 augustus te beantwoorden ivm de
deadline voor de aanbesteding?