Twee nieuwe Mercedes-Benz 1836 LL Actros bakwagens voor Finstral KS
Nederland
(8/21/2007)
Onlangs nam Finstral KS Nederland twee nieuwe Mercedes-Benz Actros
bakwagens in gebruik van het type 1836 LL Euro5. Het bijzondere aan
de autoâs is de configuratie met een laag chassis, vollucht geveerde
assen en een extra lange wielbasis. De autoâs worden voornamelijk
nationaal ingezet voor het vervoer van kunststof kozijnen.
Finstral KS Nederland in Zutphen is sinds meer dan 20 jaar
gespecialiseerd in het leveren van kunststof kozijnen aan de
aannemerij. De reden waarom het product zo succesvol is, komt omdat
Finstral KS het speciaal voor de Nederlandse markt laat produceren
zodat het naadloos aansluit op de Nederlandse bouwmethodes met
spouwmuur en het unieke feit dat alleen in Nederland de ramen naar
binnen toe opengaan. De importeur van deze uit Italië afkomstige
bouwmaterialen levert het product in nagenoeg elke maatvoering, kleur
en uitvoering. De meeste kozijnen worden kant en klaar met glas en
sluitwerk op de bouwplaats aangevoerd. Wekelijks voor zoân 20
woningen. Dat gebeurt op speciale bokken die door een kraan of
heftruck geladen en gelost kunnen worden. Voor het vervoer daarvan
reed Finstral sinds jaar en dag met drie Mercedes trekkers met
diepladers en een eigen loskraan.
Nieuw concept
Deze zijn recent vervangen door een geheel nieuw concept dat het
mogelijk moet maken, hetzelfde werk met twee nieuwe Actros 1836 LL
Euro5 groot volume bakwagens te doen waarachter een speciale
middenasaanhanger is gekoppeld waaraan weer een ruwterrein
meeneemheftruck hangt. Het concept werd door Finstral directeur Johan
Eflrink zelf uitgedacht in samenwerking met Mercedes-Benz
bedrijfswagendealer Wensink in Apeldoorn. ââDe uitdaging was om zoveel
mogelijk te kunnen meenemen bij een zo hoog mogelijke binnenruimte,ââ
vertelt Elfrink. ââHet totaal gewicht was daarbij van ondergeschikt
belang hoewel dat met een lading van veel kleine kozijnen met het glas
er al in, nog aardig kan oplopen. Maar belangrijker is dat ik in een
gesloten laadruimte kozijnen tot 2.80 meter hoog wilde kunnen
vervoeren die er toch met bok en al in- en uitgetild kunnen worden
zonder dat het dak eraf hoeft.ââ Voor hele speciale gevallen kan het
dak overigens nog een tiental centimeters omhoog gedraaid te worden om
het lossen op bijvoorbeeld oneffen terrein te vergemakkelijken.
Vollucht geveerd
Johan Elfrink bereikte de gewenste binnenruimte van 2.98 centimeter
door de auto rondom op luchtveren te zetten in combinatie met een lage
band. ââDaardoor kreeg ik niet alleen genoeg inwendige hoogte, maar
kan ik de auto ook nog op zijn luchtbalgen 20 centimeter omhoog
tillen. Dat maakt het mogelijk de auto vanaf een zijde te laden en te
lossen. Want daardoor passen de wielen van de meeneem heftruck net
onder de auto zodat de lepels in de breedte de hele laadruimte
bestrijken. Dat is reuzenmakkelijk in krappe straatjes. Bovendien
hoeft de chauffeur zo het zeil maar aan een kant los te maken en dat
scheelt tijd.ââ De schuifzeilen van zowel de bakwagen als de trailer
zijn overigens van een snelsluittype dat met een handel bediend
wordt.
40 procent meer lading
Volgens de ondernemer is het op deze manier mogelijk om tot veertig
procent meer lading te vervoeren dan met zijn vorige autoâs. ââVoor de
chauffeurs is het natuurlijk even wennen. Die moeten nu met een
heftruck aan het werk in plaats van met de kraan. Toch geloof ik
volkomen in deze aanpak. Ik kan nu met minder autoâs hetzelfde
vervoeren en rijdt Euro5. Dat is goed voor het milieu en ik heb geen
last met speciale verordeningen van sommige grote steden. Omdat ik de
kozijnen nu gesloten vervoer, blijven ze ook mooi schoon en dat is een
belangrijk punt naar de klant toe. En ik heb meteen een goed medium om
reclame op te maken. Vergeleken met de borden langs de diepladers kun
je nu veel meer van je bedrijf laten zien. Ook denk ik dat we zo
veiliger kunnen werken: de chauffeurs hoeven niet meer op de lading te
klimmen om aan te haken. En last but not least: deze combi is deelbaar
en kan met de heftruck op de bakwagen dus ook lekker compact de wijk
in.ââ
Bijzondere asconfiguratie
Bijzondere aandacht werd ook besteed aan de stabiliteit van het
voertuig. ââWe zijn uitgegaan van het slechtste scenario: een lege
auto. Het probleem is namelijk dat de chauffeurs van Finstral wel vol
van het magazijn wegrijden maar behalve wat lege bokken natuurlijk
geen lading mee terugnemen van de bouwplaats. Daardoor waren we bang
dat de combinatie met daar helemaal achterop nog een dikke twee ton
meeneemheftruck niet stabiel genoeg zou zijn,ââ legt salesmanager Fred
Onderstal van Wensink uit. ,,Dat hebben we opgelost door een aantal
bijzondere maatregelen. Door een lang chassis te nemen met een zware
8 tons vooras kregen we een goede gewichtsverdeling van de bakwagen
met minder hefboomwerking van de aanhanger. Omdat we 385/50x22,5
banden op de stuuras gemonteerd hebben, kunnen we die acht ton ook
echt gebruiken. En het staat stoer. Bij de middenasaanhanger hebben we
de twee assen verder naar achteren verplaatst en de voorste as
optrekbaar gemaakt. Daardoor blijft de aanhanger leeg met de heftruck
achterop toch mooi in het spoor en stuurt het allemaal stabieler.
Chauffeur niet vergeten
De Actros bakwagens zijn voorzien de 12 liter zescilinder OM501LA 360
pk /265 kW sterke V-motor met een koppel van 1850 Nm bij 1080
omwentelingen per minuut en de nieuwe 12 Powershift versnellingsbak.
De chauffeurs slapen niet in de auto maar kregen toch de halflange
cabine voor meer opbergruimte. Verder hebben ze alle comfort
meegekregen die een dagchauffeur zich kan wensen. Want behalve een
goede stereo en een CB bakkie kreeg elke auto ook airconditioning en
een koelkast.
Finstral Dakarteam naar de race met een Axor
En dat is dan beduidend meer luxe dan Johan Elfrink zichzelf gunt in
zijn ruim 700 pk sterke Axor 4x4 waarmee het Finstral Rallyteam dit
jaar hoge ogen hoopt te gooien in de Dakar rally. De auto is geheel
volgens het nieuwe vrachtwagenreglement opgebouwd. Johan is overigens
geen onbekende in de Dakar. Hij reedt de monsterrally al enige malen
met een Unimog. Bijzonder aan de Finstral auto is dat het team zelfs
in de Dakar de zorg voor het milieu niet vergeet. Elfrink is van plan
de rally met AdBlue binnen de Euro4 norm te rijden.
BedrijfsautoRAI