Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
96 Vragen van de heer P.H. van Corler
(ingekomen 19 juli 2007
en antwoorden door het college verzonden op 21 augustus 2007)

Op de voorpagina van de Volkskrant van donderdag 19 juli staat een artikel met de kop "Burgeridee strandt bij gemeente" (zie bijlage 1). In het artikel wordt beschreven hoe gemeenteambtenaren reageren op een initiatief van een betrokken burger. Hiermee wordt getest hoe groot de aandacht en medewerking is aan dergelijke initiatieven. Op de website www.burger-raad.nl zijn de reacties van een aantal gemeenten terug te vinden. Ook de reactie van de gemeente Utrecht staat hierbij vermeld (zie bijlage 2). Gelukkig behoort Utrecht tot de 51%, van de in totaal 450 gemeenten, die wel een reactie sturen. De inhoud van de reactie is wel wat mager en aanleiding voor de volgende vragen:

1. Is het college bekend met het genoemde artikel in de Volkskrant en de website www.burger-raad.nl?
2. Deelt het college de mening van GroenLinks dat zeker in het kader van de WMO burgerinitiatieven die een bijdrage leveren aan maatschappelijke participatie ondersteuning vanuit de gemeente verdienen?


Ja

3. In de ogen van GroenLinks is de reactie (bijlage 2) erg mager en slaat de plank mis. Er wordt bijvoorbeeld niet doorgevraagd of het inderdaad om een starende ondernemer gaat. Wat onderneemt het college om er voor te zorgen dat dit soort burgerinitiatieven de ondersteuning krijgen die ze verdienen zodat de initiatieven gestalte kunnen krijgen?


Op meerdere terreinen wordt gewerkt aan de behandeling van email, de integraliteit van een antwoord en de begeleiding van burgerinitiatieven. Dit voorbeeld geeft aan dat daar behoefte aan is.


In het kader van publieksdienstverlening wordt gewerkt aan het professionaliseren van de ontvangst en afhandeling van email. Hiervoor zal vanaf 2008 inkomende e-mail op de algemene emailadressen ontvangen en beantwoord worden door of via het gemeentelijk klantcontactcentrum. Door het bundelen van de inkomende email zullen deze burgerinitiatieven eerder als zodanig te onderscheiden zijn en kan een betere regie plaatsvinden op een zorgvuldige (interdisciplinaire) behandeling.


Voor het begeleiden van initiatieven van burgers heeft de gemeente juist extra ingezet op verruiming van de mogelijkheden voor subsidiëring via de leefbaarheidsbudgetten en het recht van initatief.

4. In het kader van de verbetering van de publieksdienstverlening kan het gebruik van dergelijke "undercover-burgers" goed in beeld brengen hoe de dienstverlening er voorstaat en waar verbeteringen te behalen zijn. Maakt het college hier gebruik van of gaat het college hier gebruik van maken? Wilt u uw antwoord toelichten?


Er wordt met enige regelmaat, naast andere methodieken, gebruik gemaakt van deze mystery guest methode om de kwalitatieve aspecten van dienstverlening te monitoren. Voor het beoordelen van de kwaliteit van de dienstverlening aan de telefoon en balie zijn bijvoorbeeld diverse onderzoeken met deze methode uitgevoerd. Voor email geldt dat het een gemakkelijk medium is voor onderzoek door journalisten. De gemeente ontvangt vaker dit soort 'undercover' mailberichten, met meestal goed gevolg.


Bijlage 1: artikel Volkskrant
Burgeridee strandt bij gemeente
Van onze verslaggeefster Sara Berkeljon

AMSTERDAM - Gemeenteambtenaren reageren nauwelijks inhoudelijk op initiatieven van betrokken burgers. Dat blijkt uit een onderzoek onder 90 procent van alle Nederlandse gemeenten door de 'Burgerlijke Raad voor het Regeringsbeleid' (BRR), een zelfbenoemd orgaan dat de overheid ongevraagd van advies dient.

De BRR stuurde onder de valse naam 'Eric van der Veer' een mail naar 450 (deel)gemeenten. Van der Veer, zogenaamd chef van de groenteafdeling van een supermarkt, oppert daarin het idee een senioreneethuis op te richten, om eenzame ouderen wat gezelschap te bieden. Zo meent hij te werken in de geest van het kabinet-Balkenende IV. Hij heeft al een groep enthousiaste vrijwilligers om zich heen verzameld. Of de gemeente hem misschien wil helpen met het benodigde papierwerk?
Bijna eenderde van de gemeenten, 32 procent, reageert helemaal niet op het initiatief. Nog eens 17 procent stuurt alleen een ontvangstbevestiging. De rest van de gemeenten, 51 procent, reageert 'min of meer inhoudelijk'. Maar ook uit deze reacties blijkt volgens het alternatieve adviesorgaan dat de meeste ambtenaren zich geen raad weten met de ideeën van betrokken burgers. Volgens Steven de Jong, de man achter de BRR, geven ze een schouderklopje ('Wat een prachtig initiatief!'), maar sturen de burger vervolgens met een kluitje in het riet ('Veel succes!').
Antwoorden waar 'spookburger' Eric iets mee kan beginnen, zijn schaars. Slechts 13 procent van de gemeenten stuurt een reactie die door de pseudo-adviesraad als 'inhoudelijk voldoende' wordt beoordeeld. De gemeenten die goed scoren, denken actief mee, geven een overzicht van bestaande regelingen, kijken of er samengewerkt kan worden met andere organisaties, en nodigen de burger uit voor een gesprek.
Het adviesorgaan vindt dat gemeenteambtenaren betrokken burgers beter moeten behandelen. 'Het gaat hier niet om iemand die even een boom wil kappen. Het gaat om een enthousiaste burger die bij de gemeente aanklopt met de vraag hoe hij zijn idee tot bloei kan brengen. Dat enthousiasme wordt op deze manier in de kiem gesmoord.'
De resultaten van het onderzoek staan volgens de BRR in schril contrast met het kabinetsbeleid, dat burgers er juist toe wil aanzetten hun betrokkenheid te tonen en 'mee te doen'. Het rapport noemt het motto van Balkenende IV - 'Samen werken, samen leven' - dan ook een wassen neus.


Bijlage 2 Reactie Gemeente Utrecht

from

to "ericvanderveer@gmail.com"

date May 30, 2007 3:10 PM

subject FW: Initiatief voor Senioreneethuis


Dag Eric,


het lijkt erop dat jouw vragen vooral gaan over de eisen die aan beginnende ondernemers gesteld worden.

Ik zou daarom eens met de Kamer van Koophandel kontakt opnemen.

gr.


---


Van:

Verzonden: maandag 21 mei 2007 9:29

Aan:

Onderwerp: FW: Initiatief voor Senioreneethuis


---


Van: DIV-DMO

Verzonden: woensdag 16 mei 2007 11:37

Aan:

Onderwerp: FW: Initiatief voor Senioreneethuis


Hallo Carla of andere collega,


Zou je onderstaande e-mail ter behandeling naar de juiste persoon door willen sturen?

Alvast bedankt!


Groet,




DIV-DMO

Registratie


---


Van: Informatiecentrum (ICU)

Verzonden: woensdag 16 mei 2007 10:57

Aan: DIV-DMO

Onderwerp: FW: Initiatief voor Senioreneethuis


Dag collega's,


Kunnen jullie onderstaande e-mail doorsturen naar afdeling Welzijnszaken?

Alvast bedankt.


---


Goedemorgen collega's Welzijnszaken,


Zie onderstaande e-mail, kunnen jullie deze in behandeling nemen?, zo niet graag reactie.


Alvast bedankt


Met vriendelijke groet,



Informatie Centrum Gemeente Utrecht

Tel. 286 11 78


---


from "Informatiecentrum (ICU)"

to Eric van der Veer

date May 15, 2007 12:40 PM

subject RE: Initiatief voor Senioreneethuis


Geachte heer Van der Veer,


Uw e-mail hebben wij ontvangen en doorgestuurd naar de Bedrijvenwinkel van de Gemeente Utrecht. Onze collega's van de Bedrijvenwinkel kunnen u wellicht verder helpen.

Wat is de Bedrijvenwinkel?

Hét aanspreekpunt voor de ondernemer met als doel u wegwijs te maken in procedures zoals bestemmingsplan, milieuvergunning, drank- en horecavergunning. Procedures waarmee u te maken kunt krijgen bij de start of uitbreiding van uw onderneming in de gemeente Utrecht.


Met vriendelijke groet,




Informatie Centrum Gemeente Utrecht

Tel.

www.utrecht.nl


---- --