Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
92 Vragen van de heer J. Verkaik
(ingekomen 6 juli 2007
en antwoorden door het college verzonden op 21 augustus 2007)


Het wekelijks verschijnend huis-aan-huisblad 'Ons Utrecht' wordt door de gemeente gebruikt om de inwoners van Utrecht te informeren over zaken als bijvoorbeeld bouwvergunningen, aanvragen voor evenementen en velvergunningen. Dit zijn de zogenaamde gemeenteberichten.

De PvdA hecht er veel waarde aan dat deze gemeenteberichten voor alle inwoners van Utrecht beschikbaar zijn.

Op informatie - en andere bijeenkomsten met bewoners in verschillende delen van de stad krijgt de PvdA fractie vaak te horen dat de krant onregelmatig en af en toe en zelf helemaal niet wordt bezorgd. Hierdoor blijven mensen verstoken van belangrijke gemeentelijke informatie. Dit veel gehoorde probleem is aanleiding voor de PvdA om de volgende vragen te stellen:

1. Is het juist dat de gemeente alleen huis-aan-huisblad 'Ons Utrecht', gebruikt als verspreidingsmiddel voor gemeentelijke berichten?


Dat is juist. De wekelijkse publicatie van gemeentelijke mededelingen is in 2004 openbaar aanbesteed. Ons Utrecht van uitgeverij Weekbladen Groep Midden Nederland (voorheen Buono!) heeft die aanbesteding destijds gewonnen.


2. Is het juist dat de gemeente rechten ontleent over termijnstellingen aan het bekend maken van vergunningen en berichten over terinzageleggingen in deze krant?


Dat is juist. Met publicatie van de gemeentelijke mededelingen in Ons Utrecht voldoen wij aan onze verplichting om vergunningen en berichten over terinzageleggingen te publiceren, als bedoeld in de Gemeentewet.


3. Is het college op de hoogte van de bezorgklachten en de daaruit voortvloeiende mogelijke gevolgen voor de burgers? Zo ja, wat heeft het college ondernomen om deze klachten op te lossen? Zo nee, hoe en wanneer gaat u dan de klachten onderzoeken en oplossen?


Ja, wij zijn op de hoogte van bezorgklachten. Honderd procent bereik is niet haalbaar, het overeengekomen bereik bedraagt ten minste 75% van de huishoudens - exclusief de groep die een nee-nee sticker op de brievenbus heeft. De gemeente Utrecht onderzoekt jaarlijks of dat wordt gehaald. Gemeten over het laatste jaar, bedroeg het bereik 72%. Het bereik ligt dus drie procent lager dan contractueel overeengekomen. We hebben de Weekbladen Groep Midden Nederland mondeling en schriftelijk gevraagd de bezorging te verbeteren. Over vijftien weken vindt een nieuw onderzoek plaats dat moet uitwijzen of de maatregelen die de uitgeverij neemt, ook leiden tot een bereik van ten minste 75%. Is dat niet het geval, dan biedt het contract voldoende mogelijkheden om de druk op de uitgeverij op te voeren.

4. Uit een brief van 8 november 2004 blijkt dat er met de uitgever van 'Ons Utrecht', Buono!, afspraken zijn gemaakt over een boetebeding bij gebrekkige bezorging. Heeft de gemeente dit beding nu of in het verleden geactiveerd?


Het boetebeding is niet geactiveerd. Voorwaarde om het boetebeding in te zetten, is dat op dezelfde postcode in zes maanden tijd op grond van gegronde klachten drie keer een nabezorging heeft moeten plaatsvinden. De Weekbladen Groep Midden Nederland levert aan de gemeente Utrecht een lijst met alle bezorgklachten van het laatste half jaar. Op basis van die lijst beslist gemeente Utrecht of er voldoende reden is om het boetebeding te activeren.


5. Tot wanneer loopt het contract met de huidige verspreider van de gemeenteberichten?


De overeenkomst is ingegaan in 2004 en heeft een looptijd van drie jaar, met twee keer de mogelijkheid om te verlengen met één jaar. Op 24 april 2007 hebben we de overeenkomst voor het eerst met één jaar verlengd. Deze verlenging eindigt op 31 oktober 2008. In april 2008 moeten we besluiten of we het contract een tweede keer verlengen, deze zou dan eindigen in oktober 2009.


6. Als er al onderzoek is gedaan naar de klachten over bezorging heeft het college dan al eens overwogen de gemeentelijke berichten op een andere manier te gaan verspreiden? En zo ja, op welke manier dan?


Het bereik van Ons Utrecht ligt zeven procent lager dan dat van het Stadsblad. Dat is tot op heden geen aanleiding geweest om een nieuwe aanbestedingsprocedure te starten. Internet wordt door de wet nog niet als een rechtsgeldig alternatief gezien. Wel verbeteren we de vindbaarheid en structuur van de mededelingenpagina's op www.utrecht.nl


7. Deelt het college de mening van de PvdA dat alle inwoners recht hebben op een goede gemeentelijke informatievoorziening en dat de gemeenteberichten hier integraal onderdeel van uitmaken? Zo ja, hoe garandeert het college dat de gemeenteberichten ook daadwerkelijk bij de Utrechters bezorgd worden?


Ja, die mening delen wij. Een aantal maatregelen staat al genoemd bij de antwoorden op de vragen 3 en 4. De uitkomst van het vervolgonderzoek weegt zwaar mee in ons besluit om wel of niet te verlengen in april 2008; wij vertrouwen erop dat de uitgeverij door dit perspectief voldoende is doordrongen van de urgentie om de bezorging te verbeteren. Bovendien blijven wij wijzen op de mogelijkheid van postbezorging op moeilijk bezorgbare adressen (bijvoorbeeld twee huishoudens die één voordeur delen), en de mogelijkheid om Ons Utrecht af te halen bij de publieksbalies van de gemeente Utrecht.


---- --