AutoRai

Citroën C4 BioFlex: nieuw milieuverantwoord model

(8/20/2007)

In september 2007 zal Citroën de C4 BioFlex introduceren, een model dat gebruik maakt van een mengsel van benzine en ethanol. De C4 BioFlex komt eerst in Frankrijk en Zweden op de markt en kort daarna in andere Europese landen. Veel landen hebben belangstelling voor dergelijke milieuverantwoorde autoâs en verbinden aan het gebruik ervan fiscaal voordeel.

De C4 BioFlex is de eerste auto van Citroën in Europa die rijdt op dit mengsel. In Brazilië verkoopt het Franse merk reeds flexfuel autoâs. In 2006 was 65 procent en in 2007 tot nu toe zelfs 80 procent van de verkochte Citroëns uitgerust met een motor die rijdt op biobrandstof. Citroën speelt hiermee in deze nieuwe markt een prominente rol. In Frankrijk verschijnen meer en meer pompstations voor E85 en naar verwachting zullen dat er eind 2007 meer dan 500 zijn.

De C4 BioFlex is voorzien van een 1.6 liter benzinemotor die 110 pk levert en het uitrustingsniveau is hetzelfde als van de andere versies van de C4 Berline. De C4 BioFlex draagt bij aan de reductie van schadelijke stoffen door in de gecombineerde cyclus 5 procent minder CO uit te stoten. Bovendien wordt de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen teruggedrongen door gebruik te maken van geregenereerde energie: in het hele proces van productie tot verbruik vindt in totaal 40 procent minder schadelijke uitstoot plaats.

C4 BioFlex: een uitstekende milieuverantwoorde prestatie Bio-ethanol is een brandstof die tot stand komt uit een gistingsproces van koolhydraten die afkomstig zijn van gewassen als suikerriet, tarwe, maïs, rogge, gerst en suikerbieten. Gebruik ervan heeft diverse voordelen voor het milieu:


* Anders dan bij autoâs die fossiele brandstoffen gebruiken, wordt de uitgestoten kooldioxide (CO ) bij gebruik van bio-ethanol door planten opgenomen die zelf weer worden gebruikt bij de productie. Ook wordt kooldioxide geabsorbeerd die afkomstig is van andere bronnen. In het gehele proces van productie tot verbruik vindt in totaal 40 procent minder schadelijke uitstoot plaats.


* Aangezien de chemische structuur van de bio-brandstof zuurstof bevat, wordt ook andere vervuiling teruggedrongen â in het bijzonder door koolmonoxide. Bio-ethanol is bovendien zwavelvrij.


* In tegenstelling tot fossiele brandstoffen kan bio-ethanol worden geregenereerd en is de energie dus herbruikbaar.

De Citroën C4 BioFlex draagt op deze wijze bij aan het terugdringen van het broeikaseffect.

C4 BioFlex: moderne technologie met praktisch resultaat De motor van de C4 BioFlex is ontworpen voor gebruik van de gangbare, ongelode benzine (octaangetal 95 of 98) of een mengsel van benzine met een maximum van 85 procent ethanol (E85).

Bij de ontwikkeling moest aan twee voorwaarden worden voldaan. Allereerst dienen alle componenten die worden blootgesteld aan ethanol daartegen bestand te zijn. Ten tweede moet de motor onder alle omstandigheden optimaal functioneren, met een percentage van maximaal 85% ethanol dat bij de benzine is gemengd. Aangezien de motor in Brazilië wordt gefabriceerd, zijn onderdelen die in contact komen met ethanol, zoals zuigerveren en klepzittingen, al aangepast. Ook het brandstofsysteem is aangepast: tank, brandstofmeter, -pomp, -leidingen en het filter zijn voorbereid op het gebruik van bio-ethanol.

Tenslotte heeft Citroën ook het motormanagement opnieuw geprogrammeerd om de motor automatisch te laten instellen op de na de tankbeurt aanwezige mengverhouding van ethanol en benzine. Na elke tankbeurt wordt deze mengverhouding gemeten en de optimale verbranding berekend. Tijdens die berekening functioneert de motor in een beveiligde modus die rekening houdt met alle mogelijke verhoudingen tussen 0 en 85 procent ethanol in de benzine.

Bij gebruik van de maximale 85 procent ethanol in de benzine worden de prestaties verbeterd: het vermogen bedraagt dan 113 pk (was 110 pk) bij hetzelfde toerental van 5.800 tpm en het koppel neemt toe van 147 naar 153 Nm bij een eveneens gelijk gebleven toerental van 4.000 tpm. Bij gebruik van uitsluitend benzine blijven de prestaties nagenoeg identiek.