Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Vervolg rampencampagne
20 augustus 2007
Maandag 20 augustus start het Ministerie van BZK het vervolg van de
campagne over de voorbereiding op rampen. Onder het motto `rampen
vallen niet te plannen, voorbereidingen wel' probeert de campagne
mensen bewust te maken van de risico's die zij lopen in hun buurt of
in hun regio. Niet om ze schrik aan te jagen, maar om ze in staat te
stellen de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen. Vaak kan dit
al met heel eenvoudige middelen. De campagnefolder die gemeenten
kunnen uitdelen, laat zien wat je in ieder geval in huis moet hebben.
Op de internetsite www.crisis.nl (extern) zijn nu elf ramptypen
uitgewerkt: een grote brand, overstromingen, uitval van stroom, gas,
water of telefoon, een terroristische aanslag, het vrijkomen van
gevaarlijke stoffen, extreem weer (storm, hittegolf), een
verkeersramp, de uitbraak van een besmettelijke ziekte,
instortingsgevaar, een kernongeval en ordeverstoringen. Per ramptype
is aangegeven wat de overheid doet om beter voorbereid te zijn en wat
mensen zelf kunnen doen. Op de site is o.a. een zelftest te vinden,
waarmee mensen kunnen nagaan of zij goed genoeg zijn voorbereid zijn.
Er worden 150 pakketten weggegeven aan diegenen die de zelftest het
best doorstaan. In die pakketten zitten eenvoudige attributen die bij
een ramp van pas komen, zoals een opwindradio (handig voor als de
stroom uitvalt), een zaklamp en een EHBO-doosje.
Via internet kunnen mensen ook nagaan welke risico's ze lopen in hun
eigen omgeving; de risico's in Amsterdam kunnen immers weer anders
zijn dan in Terneuzen of Apeldoorn.
De campagne bestaat uit televisie- en radiospots, posters,
advertenties, folders en de internetsite. De campagne kost ongeveer
800.000 euro per jaar.
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties