BP-Ford vergroot voorsprong in het WK rallies
(8/20/2007)
Het BP-Ford World Rally Team heeft de voorsprong in het FIA World
Rally Championship na de Rally van Duitsland door een dubbele
puntenscore verder vergroot. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen
finishten als derde in de tiende ronde uit de WK-serie, waarbij de
2007-uitvoering van de Ford Focus RS World Rally Car voor het eerst
âkennismaakteâ met asfalt.
Teamgenoten Marcus Grönholm en Timo Rautiainen eindigden als vierde
na een dramatische finale waarbij de Finnen, vechtend voor de tweede
plaats, crashten op de laatste klassementsproef.
BP-Ford, regerend wereldkampioen bij de merken, vergrootte haar
voor-sprong in de tussenstand voor het wereldkampioenschap 2007 naar
41 punten, met nog zes rallies te gaan. Grönholm, op jacht naar zijn
derde wereldtitel bij de rijders, blijft op kop in het kampioenschap,
maar zijn voor-sprong is teruggebracht tot acht punten. Hirvonen, die
in Duitsland zijn achtste podiumplaats in tien wedstrijden behaalde,
blijft derde in de rijders-rangschikking.
De rally werd verreden in de omgeving van Trier, in het zuidwesten van
Duitsland, en bestond drie dagen lang uit verschillende soorten
klassementsproeven door de wijnvelden langs de Moezel, op het
Amerikaanse militaire oefenterrein Baumholder en over de landwegen in
Saarland. De totaalafstand van de KPâs bedroeg 356,27 km. Het weer was
in tegenstelling tot voorgaande edities goed en zonder noemenswaardige
regenval, waardoor de bandenkeuze niet zo tricky als anders was.
Grönholm begon de laatste dag in tweede positie met een voorsprong
van 12,6 seconden op François Duval. Deze was de snelste op de vier
klassementsproeven over de smalle maar snelle heuvelweggetjes door de
wijnvelden, waardoor zijn achterstand op Grönholm voor de laatste
proef slechts 5,6 seconden was. Grönholm verloor echter zijn
concentratie door een koe aan de rand van de weg, waardoor hij
crashte. Daarbij verloor hij 80 seconden en viel hij terug naar de
vierde plaats omdat hij een noodreparatie aan de beschadigde
achterwielophanging moest uitvoeren om de finish in Trier te kunnen
halen.
âWij werden gewaarschuwd dat er een koe aan de kant van de weg stond,â
lichtte Grönholm zijn uitstapje toe. âDe marshal gaf aan dat we door
konden rijden en ik kon er zonder problemen omheen, maar ik verloor
daardoor mijn concentratie. Ik luisterde niet goed meer naar de pace
notes van Timo en 100 meter verder slipte ik in een linkerbocht. Ik
raakte met de rechter achterkant een muurtje en ging in de rondte. Ik
kon nog wel de proef uitrijden en de achterwielophanging provisorisch
repareren om de finish in Trier te halen.â
Het is teleurstellend, maar ik was wel blij met de prestaties van de
Focus op asfalt. Wij waren hier dichter bij Sébastien Loeb dan in
voorgaande asfalt-rallies en dat is bemoedigend, omdat drie van de zes
resterende rallies ook op asfalt worden verreden. Duval drong vandaag
enorm aan en dus moest ik wel reageren. Nu moeten we de volgende rally
in Nieuw Zeeland scherper zijn en geen fouten maken,â aldus Grönholm.
Hirvonen stond slechts 5,1 seconden achter Duval toen de rallykaravaan
de laatste dag weer van start ging. De Fin gokte op regen en koos voor
soft compound banden in de hoop dat de regen hem voordeel zou brengen
ten opzichte van Duval, die voor harder rubber had geopteerd. Echter,
er kwam geen regen en de 27-jarige Hirvonen had zich al bij een vierde
plaats neer-gelegd voordat hij door het drama van Grönholm op de
laatste proef alsnog de derde plaats in de schoot geworpen kreeg.
âWe besloten om te gokken met de banden, omdat er een kleine kans op
regen bestond. Maar het was droog op de eerste proef en zodra ik de
split-tijden van Duval zag, wist ik dat het geen zin had om nog tot
het uiterste te gaan. Wij hadden geen enkele kans met de zachte banden
op het droge wegdek. Ik ben blij dat ik derde ben geworden, maar het
is ontzettend spijtig voor Marcus. Gelukkig heeft het team niet veel
verloren, waardoor we onze voorsprong hebben kunnen uitbreiden. Het
resultaat is voor mij daarom zo goed, omdat ik nu heb laten zien dat
ik ook in asfaltrallies op het podium kan eindigen. Ik ben in
Duitsland nog nooit zo snel geweest en ik ben blij met de prestaties
van de auto en van mijzelf,â zegt Hirvonen.
Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi eindigde als 16e, nadat hij gisteren
de strijd had moeten staken met een kapotte startmotor. âIk heb hier
heel veel ervaring opgedaan. Het was totaal anders dan de gravelwegen
in Finland en ik leer voortdurend,â aldus Al Qassimi.
Volgens BP-Ford teamdirecteur Malcolm Wilson was Grönholm sneller dan
Duval toen hij crashte. âHet is teleurstellend, omdat Marcus tot dat
moment alles onder controle had. Maar ik ben blij dat beide autoâs in
de punten zijn geëindigd. Ik ben tevreden over de prestatie van de
nieuwe auto op asfalt en die van onze twee rijders, die allebei niet
gek zijn op deze rally. Ondanks de pech van Marcus bekleden wij in
beide kampioenschappen nog steeds een ijzersterke positie.â
AutoRai