AutoRai

BP-Ford vergroot voorsprong in het WK rallies

(8/20/2007)
Het BP-Ford World Rally Team heeft de voorsprong in het FIA World Rally Championship na de Rally van Duitsland door een dubbele puntenscore verder vergroot. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen finishten als derde in de tiende ronde uit de WK-serie, waarbij de 2007-uitvoering van de Ford Focus RS World Rally Car voor het eerst âkennismaakteâ met asfalt.

Teamgenoten Marcus Grönholm en Timo Rautiainen eindigden als vierde na een dramatische finale waarbij de Finnen, vechtend voor de tweede plaats, crashten op de laatste klassementsproef.

BP-Ford, regerend wereldkampioen bij de merken, vergrootte haar voor-sprong in de tussenstand voor het wereldkampioenschap 2007 naar 41 punten, met nog zes rallies te gaan. Grönholm, op jacht naar zijn derde wereldtitel bij de rijders, blijft op kop in het kampioenschap, maar zijn voor-sprong is teruggebracht tot acht punten. Hirvonen, die in Duitsland zijn achtste podiumplaats in tien wedstrijden behaalde, blijft derde in de rijders-rangschikking.

De rally werd verreden in de omgeving van Trier, in het zuidwesten van Duitsland, en bestond drie dagen lang uit verschillende soorten klassementsproeven door de wijnvelden langs de Moezel, op het Amerikaanse militaire oefenterrein Baumholder en over de landwegen in Saarland. De totaalafstand van de KPâs bedroeg 356,27 km. Het weer was in tegenstelling tot voorgaande edities goed en zonder noemenswaardige regenval, waardoor de bandenkeuze niet zo tricky als anders was.

Grönholm begon de laatste dag in tweede positie met een voorsprong van 12,6 seconden op François Duval. Deze was de snelste op de vier klassementsproeven over de smalle maar snelle heuvelweggetjes door de wijnvelden, waardoor zijn achterstand op Grönholm voor de laatste proef slechts 5,6 seconden was. Grönholm verloor echter zijn concentratie door een koe aan de rand van de weg, waardoor hij crashte. Daarbij verloor hij 80 seconden en viel hij terug naar de vierde plaats omdat hij een noodreparatie aan de beschadigde achterwielophanging moest uitvoeren om de finish in Trier te kunnen halen.

âWij werden gewaarschuwd dat er een koe aan de kant van de weg stond,â lichtte Grönholm zijn uitstapje toe. âDe marshal gaf aan dat we door konden rijden en ik kon er zonder problemen omheen, maar ik verloor daardoor mijn concentratie. Ik luisterde niet goed meer naar de pace notes van Timo en 100 meter verder slipte ik in een linkerbocht. Ik raakte met de rechter achterkant een muurtje en ging in de rondte. Ik kon nog wel de proef uitrijden en de achterwielophanging provisorisch repareren om de finish in Trier te halen.â

Het is teleurstellend, maar ik was wel blij met de prestaties van de Focus op asfalt. Wij waren hier dichter bij Sébastien Loeb dan in voorgaande asfalt-rallies en dat is bemoedigend, omdat drie van de zes resterende rallies ook op asfalt worden verreden. Duval drong vandaag enorm aan en dus moest ik wel reageren. Nu moeten we de volgende rally in Nieuw Zeeland scherper zijn en geen fouten maken,â aldus Grönholm.

Hirvonen stond slechts 5,1 seconden achter Duval toen de rallykaravaan de laatste dag weer van start ging. De Fin gokte op regen en koos voor soft compound banden in de hoop dat de regen hem voordeel zou brengen ten opzichte van Duval, die voor harder rubber had geopteerd. Echter, er kwam geen regen en de 27-jarige Hirvonen had zich al bij een vierde plaats neer-gelegd voordat hij door het drama van Grönholm op de laatste proef alsnog de derde plaats in de schoot geworpen kreeg.

âWe besloten om te gokken met de banden, omdat er een kleine kans op regen bestond. Maar het was droog op de eerste proef en zodra ik de split-tijden van Duval zag, wist ik dat het geen zin had om nog tot het uiterste te gaan. Wij hadden geen enkele kans met de zachte banden op het droge wegdek. Ik ben blij dat ik derde ben geworden, maar het is ontzettend spijtig voor Marcus. Gelukkig heeft het team niet veel verloren, waardoor we onze voorsprong hebben kunnen uitbreiden. Het resultaat is voor mij daarom zo goed, omdat ik nu heb laten zien dat ik ook in asfaltrallies op het podium kan eindigen. Ik ben in Duitsland nog nooit zo snel geweest en ik ben blij met de prestaties van de auto en van mijzelf,â zegt Hirvonen.

Khalid Al Qassimi uit Abu Dhabi eindigde als 16e, nadat hij gisteren de strijd had moeten staken met een kapotte startmotor. âIk heb hier heel veel ervaring opgedaan. Het was totaal anders dan de gravelwegen in Finland en ik leer voortdurend,â aldus Al Qassimi.

Volgens BP-Ford teamdirecteur Malcolm Wilson was Grönholm sneller dan Duval toen hij crashte. âHet is teleurstellend, omdat Marcus tot dat moment alles onder controle had. Maar ik ben blij dat beide autoâs in de punten zijn geëindigd. Ik ben tevreden over de prestatie van de nieuwe auto op asfalt en die van onze twee rijders, die allebei niet gek zijn op deze rally. Ondanks de pech van Marcus bekleden wij in beide kampioenschappen nog steeds een ijzersterke positie.â