Saab op de IAA: 30 jaar turbotechnologie
(8/20/2007)
In september 1977 verbaasde Saab de autowereld door zijn eerste model
met turbomotor voor te stellen op de IAA. Precies dertig jaar later
viert het Zweedse luxemerk deze verjaardag met de Turbo X, de
krachtigste Saab uit de geschiedenis en topversie van het volledig
nieuwe 9-3-gamma. Met zijn BioPower-gamma richt Saab de spots ook op
zijn leiderspositie in het snel groeiende Europese âFlexfuelâ-segment.
De Zweedse premiumautofabrikant viert de dertigste verjaardag van zijn
turbotechnologie met de onthulling van de Turbo X. De volledig zwarte
Turbo X is een door en door sportieve, speciale editie met een design
dat verwijst naar de legendarische zwarte Saab 99/900 turbo.
De nieuwe Turbo X is verkrijgbaar als topmodel van het gamma, een
beperkte reeks met een geavanceerde vierwielaandrijving, een vermogen
van 206 kW/280 pk en een maximumkoppel van 400 Nm, goed voor nieuwe
prestatienormen voor het merk: de Turbo X heeft slechts 5,7 seconden
nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten.
Wereldpremière: eerste openbare optreden van nieuw 9-3-range
Na de interieuraanpassingen van modeljaar 2007 geeft Saab zijn
succesvol 9-3-range nu ook een nieuw gezicht. Die vult de stilistische
en technologische verbeteringen van de nieuwe editie aan. De 9-3 heeft
voortaan dus een progressiever, scherper uiterlijk dat werd
geïnspireerd door de Scandinavische designtraditie van het merk en de
alom geprezen Saab Aero X concept-car.
De voornaamste eigenschappen van de nieuwe Saab 9-3 op een rijtje:
* Opvallend design met volledig nieuw ontworpen, onmiskenbare
voorpartij en nieuw design voor flanken en achterpartij: merktypische
koplampen met âwenkbrauwlookâ, een motorkap in twee niveaus, nieuwe
bumpers, uitgesproken drempels en achterlichten met rijmlook
* 1,9-liter turbodieselmotor met tweetraps turbo en 132 kW 180 pk
* Twee krachtige BioPower-modellen (E85 Flex-Fuel) met 129kW/175 pk
en 147 kW/200 pk
AutoRai