General Motors op de 62e IAA van Frankfurt: elf wereldpremières, Europese
primeurs en veelzijdige milieuboodschap
(8/20/2007)
De milieustrategie van General Motor Europe bestaat voornamelijk uit
een beperking van de CO2-emissies op korte termijn en de lancering van
nieuwe aandrijftechnologieën op lange termijn. Doel is om klanten
voertuigen te bieden die op meerdere energiebronnen kunnen rijden.
âDe veelzijdige benadering omvat onder meer een versnelde ontwikkeling
van elektrisch aangedreven voertuigen, grotere inspanningen om
fossiele brandstoffen te vervangen en een hogere efficiëntie voor
benzine- en dieselmotoren,â aldus Carl-Peter Forster, President van
GME. GM Europe zal over de komende vijf jaar alleen al 700 miljoen
euro investeren in nieuwe motoren en transmissies en de eerste
modellen worden reeds op de IAA voorgesteld.â
Opels verrassing voor deze IAA symboliseert ook de veelzijdigheid van
ons uitgebreide milieu-initiatief: een concept-car die een elektrische
aandrijving met een turbodieselmotor combineert op een manier die
fundamenteel anders is dan vorige hybrideontwerpen.â Het milieubeleid
van General Motors omvat onder meer twee voertuigen die in Frankfurt
hun Europese première beleven: de HydroGen4 brandstofcelauto en de
elektrische GM Volt.
GM HydroGen4: op weg naar de langetermijndoelstelling van âZero
Emissionsâ
De GM HydroGen4 is eigenlijk de Europese tegenhanger van de
brandstofcelauto Chevrolet Equinox. In de herfst van dit jaar zullen
de eerste van deze brandstofcelautoâs op de Amerikaanse wegen worden
losgelaten (op termijn zullen er wereldwijd ruim honderd wagens
rondrijden). De brandstofcel-stack van de HydroGen4 bestaat uit 440 in
serie geschakelde cellen. Het hele systeem produceert een elektrisch
vermogen van maximaal 93 kW. Met de hulp van een 73 kW/100 pk sterke
synchrone elektromotor snelt de HydroGen4 in ongeveer 12 seconden van
0 naar 100 km/u. De voorwielaangedreven auto haalt een topsnelheid van
ongeveer 160 km/u.
GM Volt: zuiver elektrische aandrijving op middellange termijn
De GM Volt is een perfecte indicatie van hoe emissiearme mobiliteit er
op middellange termijn zou kunnen uitzien. Deze concept-car is
gebaseerd op E-Flex, de elektrische architectuur van General Motors,
en wordt continu elektrisch aangedreven. De tweede motor dient enkel
om bijkomende energie op te wekken en zo de autonomie te vergroten.
De E-Flex-strategie is gebaseerd op de combinatie van diverse
aandrijfsystemen in dezelfde autoarchitectuur, naargelang welke
energiebron het gemakkelijkst verkrijgbaar is in de streek waar de
bestuurder zich bevindt. De concept-car werd reeds in twee andere
versies voorgesteld: op de autotentoonstelling van Detroit in januari
2007 debuteerde hij met een 1-liter driecilinder turbobenzinemotor die
werd ontwikkeld om op benzine of E85 (een mengsel van 85% ethanol en
15% benzine) te rijden. Op de autoshow van Shanghai in april van dit
jaar stelde GM de elektrische concept-car met brandstofcelaandrijving
voor.
AutoRai