Ernst & Young: Consument bereid meer te betalen voor biologische producten
16 augustus 2007 - acht op de tien consumenten zijn bereid om meer te betalen voor biologisch geproduceerde producten. Dit blijkt uit een enquête van Ernst & Young onder 700 consumenten. Van degene die bereid zijn meer te betalen, vindt de helft een meerprijs van maar liefst 20% acceptabel. Vrouwen zijn bereid meer uit te geven aan biologische producten dan mannen.
De meerderheid van de respondenten (70%) denkt bij de aankoop van biologische producten aan gezonde voeding. Milieuvriendelijkheid en dierenwelzijn zijn voor de respondenten niet de belangrijkste redenen om biologische producten te kopen. "Opvallend", volgens Harry Kleine, sectorvoorzitter Consumer Products bij Ernst & Young. "Het is niet aangetoond dat biologisch geproduceerd voedsel gezonder is dan reguliere producten, toch associeert de consument biologisch blijkbaar met gezond."
Tweederde van alle ondervraagden is tevreden over het huidige bio-aanbod in hun supermarkt. Supermarkten zullen ook wel moeten; meer dan de helft van de respondenten zou naar een andere winkel gaan als het aanbod onvoldoende zou zijn. Een opvallend detail is dat klanten van de specialistische detailhandel veel vertrouwen hebben in hun winkels. De kleinschaligheid of de ambachtelijkheid van de slagerij, kaasboer en bakker wordt blijkbaar vertaald naar vertrouwen. Op het gebied van biologische voeding kunnen zij zich duidelijk onderscheiden t.o.v. supermarkten. Kleine: "Onderscheidend vermogen is belangrijk, voor zowel specialistische detailhandel als voor supermarkten, maar tegelijkertijd biedt een meerprijs van 10% - 20% natuurlijk maar een beperkte speelruimte."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Liesbeth Aarssen
Persvoorlichter Ernst & Young
010 406 57 94 of 06 212 51 229
Ernst & Young