Utrecht, 16 augustus 2007
Halfjaarbericht 2007 NV Nederlandse Spoorwegen
Klanttevredenheid op goed niveau en verdere groei
van reizigers en bedrijfsresultaat
Aantal reizigerskilometers groeit met 1,9%
Klantoordelen blijven op goed niveau
Bedrijfsresultaat verbeterd
Het aantal mensen dat voor de trein kiest is - na een sterke groei in 2006 - in de eerste
helft van 2007 verder gestegen. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2006 nam het
aantal reizigerskilometers met 1,9% toe. Daarmee levert NS opnieuw een grotere bijdrage
aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland. De invoering van de nieuwe
dienstregeling is soepel verlopen en heeft ruimte gecreëerd voor verdere reizigersgroei.
De klanttevredenheid blijft op goed niveau. Reizigers hadden een hogere waardering voor
het op tijd rijden, de informatievoorziening en de sociale veiligheid dan de eerste helft van
vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat van NS is toegenomen naar 162 miljoen (eerste halfjaar 2006:
146 miljoen), ondanks hogere kosten van het binnenlands reizigersvervoer, die onder andere
verbonden zijn aan de invoering van de nieuwe dienstregeling. Het nettoresultaat is 146 miljoen
(eerste halfjaar 2006: 124 miljoen).
Om bij groei in de reizigersmarkt kwaliteit te kunnen blijven leveren en de dienstverlening verder te
verbeteren, investeert NS de komende jaren wederom honderden miljoenen in nieuwe treinen en
in renovatie van bestaande treinen. Verdere verbetering van het bedrijfsresultaat van het segment
reizigersvervoer blijft noodzakelijk om deze investeringen terug te verdienen. Kostenbeheersing
blijft daarom ook de komende jaren vereist.
De treincapaciteit is met ruim tweeduizend zitplaatsen uitgebreid door het inzetten van in het
buitenland gehuurde treinen.
Ontwikkeling opbrengsten en resultaat
De totale opbrengsten van NS zijn met ruim 9% gestegen van 1.709 miljoen in het eerste halfjaar
2006 tot 1.863 miljoen in het eerste halfjaar van 2007. Deze stijging doet zich in het
reizigersvervoer over de gehele linie voor. Zowel in Nederland als in het grensoverschrijdend
vervoer als in Engeland zijn de opbrengsten toegenomen, voornamelijk door meer reizigers.
Daarnaast zijn de opbrengsten uit retail en horeca activiteiten op de stations en de opbrengsten
van Strukton aanmerkelijk gestegen.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 2 van 16
De totale bedrijfslasten van NS stijgen van 1.563 miljoen in het eerste halfjaar 2006 tot
1.701 miljoen in het eerste halfjaar 2007. Het saldo van rentebaten en rentelasten komt
7 miljoen gunstiger uit op 29 miljoen. Na aftrek van de belasting is een nettoresultaat van
146 miljoen behaald (eerste halfjaar 2006: 124 miljoen).
In het eerste halfjaar van 2007 is 320 miljoen geïnvesteerd. Een belangrijk deel van deze
investeringen is bestemd voor de verdere vernieuwing van het treinenpark. Eind 2006 heeft NS
voor 433 miljoen aan nieuwe intercitydubbeldekkers besteld. De eerste hiervan zullen medio
2008 worden ingezet. Ook worden de intercityrijtuigen van het voormalige type Koploper
gemoderniseerd. In het voorjaar presenteerde het revisiebedrijf van NedTrain in Haarlem het eerste
volledig gerenoveerde treinstel. Het is de eerste in een serie van 87 intercitytreinstellen. De
intercity's krijgen een volledig nieuw interieur en airconditioning. NS investeert 190 miljoen in
deze moderniseringsoperatie en eind 2008 komen er nieuwe sprinters bij. Daarnaast wordt een
nieuwe werkplaats gebouwd in Amsterdam (Watergraafsmeer) en wordt de werkplaats in Haarlem
uitgebreid en gemoderniseerd.
Kwaliteit dienstverlening
De waardering voor de dienstverlening van NS ligt inmiddels op een hoog niveau. Als algemeen
oordeel geeft 68% van de klanten NS nu een 7 of hoger. Opnieuw steeg de waardering voor de
aspecten `op tijd rijden' (van 38% naar 41%) en `informatie bij ontregeling' (van 47% naar 49%)
ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Verdere verbeteringen zijn hier noodzakelijk.
Op het gebied van sociale veiligheid en klantgerichtheid nam het klantoordeel toe.
Belangrijkste ontwikkelingen
De nieuwe dienstregeling, die na 3 jaar voorbereiding in december 2006 werd ingevoerd, heeft de
capaciteit op het toch al drukst bezette spoorwegnet van Europa verder vergroot: NS ging
200 treinen per dag méér rijden, waardoor op veel trajecten nu kwartierdiensten worden
aangeboden. Daarnaast is de dienstregeling robuuster en daarmee betrouwbaarder: hij is zo
opgezet dat mogelijke verstoringen gemakkelijker kunnen worden opgevangen.
Op basis van tellingen van alle treinen in december en januari werden de treinsamenstellingen zo
goed mogelijk aangepast aan de veranderde reispatronen. In juni en juli vond op basis van de
ervaringen in de eerste maanden een kleine aanpassing plaats van vertrek- en aankomsttijden en
werd het gebruik van de perronsporen op een aantal knooppunten gewijzigd.
In de eerste maanden van 2007 groeide het aantal reizigerskilometers met 1,9%.
Andere ontwikkelingen
In april zijn de door ProRail aangelegde twee extra sporen tussen Utrecht en Amsterdam
opgeleverd en in gebruik genomen. Daarmee is de vervoerscapaciteit voor binnenlandse en
internationale treinen op deze belangrijke route sterk toegenomen. Door scheiding van stoptreinen
en intercity `s is de betrouwbaarheid van de dienstregeling tussen de twee knooppunten aanzienlijk
verbeterd.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 3 van 16
NS voert de gecombineerde activiteiten op het gebied van knooppuntontwikkeling en exploitatie
voortaan uit onder de naam NS Poort. Kernactiviteit van dit bedrijfsonderdeel is beheer en
ontwikkeling van stations en stationsomgeving. NS Poort heeft de eerste stappen gezet op de
huizenmarkt. Doelstelling is om in stationsomgevingen een beter evenwicht tussen wonen, werken
en recreëren te bevorderen. Een voorbeeld hiervan is de oplevering van het woningbouwproject
Amor Forte in Amersfoort als een belangrijke stap op weg naar kwalitatief hoogwaardige
stationsgebiedsontwikkeling. In Alphen aan den Rijn, Rotterdam, Amsterdam en de Haagse wijk
Leidschenveen wordt inmiddels aan soortgelijke projecten gewerkt.
In maart is het overkoepelende merk NS Hispeed gelanceerd. In dit onderdeel worden de
hogesnelheidstreinen zoals Thalys en ICE international ondergebracht. Ook de hogesnelheidstrein
die gaat rijden op de HSL-Zuid wordt onderdeel van NS Hispeed. Bovendien zijn de voorbereidingen
getroffen voor de vorming van Railteam, de alliantie van Europese hogesnelheidsbedrijven.
Railteam maakt grensoverschrijdend reizen in Europa met de hogesnelheidstrein makkelijker,
omdat de verschillende distributiesystemen aaneengekoppeld zullen worden. Hierdoor kunnen
internationale reizigers bij alle verkooppunten van het Europese spoor in een enkele transactie hun
ticket reserveren, betalen en ontvangen.
Wereldwijd groeit de zorg om klimaatverandering. Reizen per trein levert al een veel lagere
kooldioxide (CO2) uitstoot op dan wegvervoer. NS wil verder en heeft zich als eerste grote
Nederlandse onderneming verplicht aan de Europese doelstelling om de uitstoot van CO2 in 2020
met 20% te beperken ten opzichte van 1990.
Toelichting per segment
Om zo klantgericht mogelijk te kunnen werken, bundelt NS de bedrijfsonderdelen logisch rond
samenhangende processen op de gebieden materieelonderhoud, reizigersvervoer,
knooppuntontwikkeling en railinfra & bouw. Dit heeft dienovereenkomstig geleid tot een
herschikking van een aantal segmenten. De (vergelijkende) cijfers zijn aangepast op deze nieuwe
inrichting.
Segment reizigersvervoer
Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2007 een positief resultaat behaald van
94 miljoen, tegenover 82 miljoen vorig jaar. De totale opbrengsten zijn met 29 miljoen
toegenomen tot 1.179 miljoen. Bij het binnenlands reizigersvervoer stegen de
vervoersopbrengsten met 4%, dat is een geringere stijging dan vorig jaar. De toename van de
vervoersopbrengsten komt vooral voor rekening van de verkoop van enkele reizen, retours en
abonnementen. Bij het grensoverschrijdende vervoer zijn de vervoeropbrengsten met ruim 11% en
in Engeland met 8% toegenomen. Zoals reeds aangekondigd in het jaarverslag van 2006 zijn de
kosten op het binnenlands reizigersvervoer aanmerkelijk gestegen als gevolg van de nieuwe
dienstregeling met dagelijks 200 treinen meer dan vorig jaar en de verdere verbetering van de
dienstverlening aan onze klanten.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 4 van 16
Segment knooppuntontwikkeling en exploitatie
De opbrengsten van het segment Knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn gestegen van
259 miljoen in het eerste halfjaar van 2006 naar 278 miljoen voornamelijk door een stijgende
retail- en horecaomzet. De verkoop en ontwikkelresultaten blijven enigszins achter bij vorig jaar,
toen NS in het eerste halfjaar enkele grote vastgoedtransacties kon realiseren. Het bedrijfsresultaat
bedraagt 55 miljoen, ten opzichte van 58 miljoen vorig jaar.
Segment Railinfra & Bouw
De opbrengsten van Strukton Groep zijn aanmerkelijk hoger dan vorig jaar als gevolg van de nog
niet in het halfjaarbericht van 2006 verwerkte overname van Worksphere per 30 juni 2006 en
enkele kleinere overnames in 2007. Er is de eerste helft van 2007 verdere groei van de omzet
gerealiseerd als gevolg van de sterke marktgroei en de volledige bijdrage van Worksphere. Het
bedrijfsresultaat van 7 miljoen is lager dan in de eerste helft van het vorige jaar (13 miljoen)
vanwege incidentele baten in 2006 en hoge voorbereidings- en offertekosten voor lopende
publiekprivate samenwerking (PPS) -aanbiedingen in 2007.
Personeel en organisatie
Het aantal medewerkers is gestegen van 23.756 fte per 30 juni 2006 naar 25.390 fte per
30 juni 2007. De stijging houdt vooral verband met de overname van Worksphere door Strukton.
Als gevolg van de reizigersgroei en de verbetering van de dienstverlening is NS gestart met diverse
wervingscampagnes. Zo heeft NS met de wervingscampagne voor servicemedewerkers al
223 nieuwe medewerkers aangenomen, die in het tweede halfjaar aan de slag gaan.
Na een lange periode van dalend ziekteverzuim, is het ziekteverzuim in het eerste halfjaar van 2007
gestegen van 5,1% in het eerste halfjaar 2006 naar 5,6% in 2007.
Onderhandelaars van NS en vakbonden hebben maandag 11 juni 2007 een akkoord bereikt over
een nieuwe NS CAO. De CAO krijgt een looptijd van 25 maanden en loopt van 1 april 2007 tot
1 mei 2009. Van sommige afspraken is de looptijd bepaald op 5 jaar. De CAO is innovatief van
karakter, met onder meer prestatiebeloningen, gezondheidsprikkels en afspraken ter bevordering
van de diversiteit en de flexibiliteit. De CAO straalt daarmee uit dat partijen willen investeren in de
toekomst van de mensen die werken bij NS.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 5 van 16
Halfjaarcijfers 2007 NV Nederlandse Spoorwegen
Verkorte geconsolideerde winst-en-verliesrekening
Over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2007 2006
Totaal bedrijfsopbrengsten 1.863 1.709
Totaal bedrijfslasten -1.701 -1.563
Bedrijfsresultaat
162
146
Totaal financiële baten en lasten 29
---
Resultaat voor belasting 191
168
Winstbelasting 5
-4 4
-4
Nettoresultaat
146
124
Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder NS 146 124
Minderheidsbelang van derden
---
---
Nettoresultaat
146
124
Datum 16 augustus 2007
Pagina 6 van 16
Verkorte geconsolideerde balans
Per 30 juni 2007
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
30 juni 2007 31 december 2006
Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 2.632 2.468
Vastgoedobjecten 307 305
Immateriële vaste activa 100 96
Financiële vaste activa 278 278
Uitgestelde belastingvorderingen 650 654
Totaal vaste activa 3.967 3.801
Totaal vlottende activa 3.067 3.313
Totaal activa 7.034 7.114
Passiva
Eigen vermogen 3.921 3.843
Aan komende jaren toe te rekenen baten 270 278
Langlopende verplichtingen
Leningen 788 830
Voorzieningen 219 239
Uitgestelde belastingverplichtingen
54 67
Overige langlopende verplichtingen
67 74
1.128 1.210
Kortlopende verplichtingen 715
1. 1.783
Totaal passiva 7.034 7.114
Datum 16 augustus 2007
Pagina 7 van 16
Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat
Over het eerste halfjaar 2007
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2007 2006
Nettoresultaat over het halfjaar 146 124
Totaal rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 1
---
Totaalresultaat over het halfjaar
147 131
Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder van de moedermaatschappij 147 131
Minderheidsbelang van derden
- -
Totaalresultaat over het halfjaar
147 1
13
Datum 16 augustus 2007
Pagina 8 van 16
Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht
Over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2007 2006
Nettoresultaat 146 124
Afschrijvingen en waardeverminderingen 140 169
Overige mutaties -84 -25
202 268
Mutatie werkkapitaal -106 192
Kasstroom bedrijfsactiviteiten 96 460
Kasstroom investeringsactiviteiten -319 -138
Kasstroom bedrijfs- en investeringsactiviteiten -223 322
Kasstroom financieringsactiviteiten -60 -78
Kasstroom -283 244
Brutoliquiditeiten ultimo 2.130 1.846
Brutoliquiditeiten primo 2.413 1.602
Mutatie brutoliquiditeiten -283 244
Datum 16 augustus 2007
Pagina 9 van 16
Toelichting op het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht 2007
Algemene toelichting
Verslaggevende entiteit
NV Nederlandse Spoorwegen is gevestigd te Utrecht in Nederland.
Het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht van de Vennootschap over het eerste halfjaar van
2007 omvat de Vennootschap en haar dochterondernemingen (tezamen te noemen de "Groep")
en het belang van de Groep in deelnemingen en vennootschappen waarover gezamenlijk met
derden zeggenschap wordt uitgeoefend. De NV Nederlandse Spoorwegen is de
houdstermaatschappij van NS Groep die op haar beurt de houdstermaatschappij is van de
werkmaatschappijen die de verschillende bedrijfsactiviteiten van het concern uitvoeren. Het
geconsolideerde halfjaarbericht van NS Groep is gelijk aan dat van NV Nederlandse Spoorwegen.
Overeenstemmingsverklaring
Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met International
Financial Reporting Standard (IFRS) IAS 34 Tussentijdse financiële verslaggeving. Het bevat niet alle
informatie die is vereist voor een volledige jaarrekening en dient in combinatie met de
geconsolideerde jaarrekening 2006 van de Groep te worden gelezen.
Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is op 14 augustus 2007 goedgekeurd door de Raad
van Commissarissen.
Belangrijke grondslagen voor financiële verslaggeving
De grondslagen voor financiële verslaggeving die de Groep in dit verkorte geconsolideerde
halfjaarbericht heeft toegepast, zijn gelijk aan de door de Groep toegepaste grondslagen in de
geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2006.
Schattingen
De opstelling van halfjaarberichten vereist oordeelsvorming door de leiding, die schattingen en
veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen voor financiële
verslaggeving en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen en de omvang van baten
en lasten. De werkelijke uitkomsten kunnen van deze schattingen afwijken.
Tenzij hierna anders wordt vermeld, zijn bij het opstellen van dit verkorte geconsolideerde
halfjaarbericht de gebruikte belangrijke, door het management gevormde oordelen bij de
toepassing van de grondslagen voor financiële verslaggeving van de Groep en de gebruikte
belangrijkste schattingsbronnen gelijk aan de oordelen en bronnen die zijn toegepast bij het
opstellen van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2006.
Financieel risicobeheer
De doelstellingen en het beleid van de Groep op het gebied van het financieel risicobeheer komen
overeen met de doelstellingen en het beleid die in de geconsolideerde jaarrekening 2006 zijn
uiteengezet.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 10 van 16
Acquisities
In het eerste halfjaar zijn de volgende acquisities gerealiseerd:
Op 20 maart 2007 is DMI Nederland BV en DMI Injections Techniek GmbH in Duitsland voor
50% verworven. DMI is actief op het gebied van gespecialiseerde activiteiten voor
afzinktechnieken en grondinjectiemethoden. Vanaf transactiedatum is DMI opgenomen in de
geconsolideerde cijfers.
Op 18 april 2007 is Georg Reisse Bauunternehmung GmbH & Co. KG in Duitsland voor 100%
verworven. Georg Reisse is actief op het gebied van aanleg en onderhoud van railinfra
systemen en grondwerken. Vanaf transactiedatum is Georg Reisse opgenomen in de
geconsolideerde cijfers.
Op 25 april 2007 is het 65% belang in Jernbaneservice AS, gevestigd in Oslo, Noorwegen
uitgebreid naar 100%. De bedrijfsactiviteiten betreffen aanleg en onderhoud van railinfra
systemen. Vanaf transactiedatum is Jernbaneservice als zodanig opgenomen in de
geconsolideerde cijfers.
Op 13 juni 2007 is het 60% belang in Svensk Banproduktion AB in Zweden uitgebreid naar
100%. De bedrijfsactiviteiten omvatten aanleg en onderhoud van railinfra systemen. Vanaf
transactiedatum is Svensk Banproduktion als zodanig opgenomen in de geconsolideerde
cijfers.
Deze acquisities zijn onderdeel geworden van Strukton Groep NV. Voor alle vier vermelde
acquisities is een voorlopige Purchase Price Allocation opgesteld. Geïdentificeerde reële waarde
aanpassingen betreffen het onderhanden werk, materiële vaste activa, klantenbestand en
orderportefeuille. Deze waardeaanpassingen zullen bij de jaarrekening 2007 volledig worden
uitgewerkt.
De met de genoemde acquisities gemoeide overnamesom en overnamekosten bedragen in totaal
22 miljoen. Door deze acquisities is het balanstotaal gestegen met 61 miljoen. De balanspost
immateriële vaste activa is gestegen met 6 miljoen als gevolg van goodwill voor deze
overnames. Door deze toegevoegde activiteiten stijgt de omzet voor het eerste halfjaar 2007 met
31 miljoen.
Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 7 maart 2007 zijn de jaarrekening over 2006 en de
winstbestemming vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de nettowinst van 197 miljoen
een bedrag van 128 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van 69 miljoen
uitgekeerd als dividend.
Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld:
2007 2006
Stand per 1 januari 3.843 3.710
Dividenduitkering -69 -77
Waardewijziging financiële instrumenten
- 6
Overige waardewijzigingen 1 1
Nettowinst eerste halfjaar 146 124
Stand per 30 juni 3.921 3.764
Datum 16 augustus 2007
Pagina 11 van 16
Rentedragende schulden
Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2007 1.040 miljoen (per
30 juni 2006: 750 miljoen).
Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft in 2006 geleid
tot een negatieve uitkomst van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Hiervoor
werd een bandbreedte van 90 - 190 miljoen ingeschat. Als gevolg hiervan is een afwaardering
in de 2006 jaarcijfers verwerkt van 140 miljoen. (In de halfjaarcijfers 2006 was al 50 miljoen
voorzien. In het tweede half jaar is hier 90 miljoen aan toegevoegd). Volgens de huidige inzichten
zijn er geen indicaties die aanleiding geven voor een herberekening van de impairment.
Investeringsverplichtingen
Eind juni 2007 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voornamelijk voor de aankoop
van rollend materieel voor een bedrag van 976 miljoen.
Winstbelastingen
Het geconsolideerde effectieve belastingpercentage van de Groep bedroeg in het eerste halfjaar
van 2007 24 % (boekjaar 2006: 44%; eerste halfjaar van 2006: 26%). De verandering in het
effectieve belastingpercentage ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 houdt voornamelijk
verband met het feit dat in december 2006 in Nederland een verlaging van het winstbelastingtarief
werd vastgesteld, met als ingangsdatum 1 januari 2007. Hierdoor is tevens de belastinglatentie per
31 december 2006 afgewaardeerd, waardoor de effectieve belastingdruk over heel 2006 relatief
hoog was.
Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich geen vermeldenswaardige gebeurtenissen na balansdatum voorgedaan die van
invloed zijn op de 30 juni 2007 cijfers.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 12 van 16
Segmentatieoverzicht
(bedragen in miljoenen euro's) Knooppunt-
ontwikkeling
Reizigersvervoer en -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal
Eerste halfjaar 2007 2006 2007 2006 2007 2006 2007 2006 2007 2006
Bedrijfsopbrengsten 1.179 1.150 278 259
459 320 -53 -20
1.863 1.709
Bedrijfslasten 085 068 223 1 452 307 9 -13
1. 1. 20 -5 1.701 1.563
Bedrijfsresultaat 94 82 55 58 7 13 6 -7 162 146
Resultaat deelnemingen - - - - 1 - - 1 1 1
Nettoresultaat 72 64 41 40 4 10 29 10 146 124
Totaal activa 3.629 3.505 821 801 776 527 808
1. 1.620
7.034 6.453
Kortlopende schulden 4 906 158 92 436 322 -75 -8
94 1.463 1.312
Investeringen 280 82 21 14 10 15 9 7 320 118
Afschrijvingskosten 111 95 13 14 10 6 6 3 140 118
Waarde deelnemingen 1 - - -
19 15 44 46 64 61
Aantal medewerkers
in fte's ultimo 16.356 .577
16 2.966
2.845 5.560 826 508 508 25.390 23.756
3.
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven.
Niet- Reizigers-
Hoofd- hoofd- vervoer
Eerste halfjaar 2007 railnet railnet Totaal
Bedrijfsopbrengsten
832 347 1.179
Bedrijfslasten
745 340 1.085
Bedrijfsresultaat
87 7
94
Resultaat deelnemingen
-
---
---
Nettoresultaat
68
4 72
Totaal activa 579 050
2. 1. 3.629
Kortlopende schulden 653 291
944
Investeringen 201
79 280
Afschrijvingskosten 94
17 111
Waarde deelnemingen
- 1
---
Aantal medewerkers
in fte's ultimo 535 821
9. 6. 16.356
Om zo klantgericht mogelijk te kunnen werken, bundelt NS de bedrijfsonderdelen logisch rond samenhangende processen op de
gebieden materieelonderhoud, reizigersvervoer, knooppuntontwikkeling en railinfra & bouw. Dit heeft dienovereenkomstig geleid tot
een herschikking van een aantal segmenten. De (vergelijkende) cijfers zijn aangepast op deze nieuwe inrichting.
Seizoensinvloeden hebben geen materieel effect op de cijfers.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 13 van 16
Verbonden partijen
Eurofima is een 5,8% deelneming van de Groep, met deze partij gelden de volgende transacties en
balansposities.
(in miljoenen euro's) halfjaar 2007 halfjaar 2006
Rentekosten 14 13
30 juni 2007 30 juni 2006
Nog te betalen rente 6 6
Onderhandse lening 684 727
Datum 16 augustus 2007
Pagina 14 van 16
Aan: De aandeelhouder van NV Nederlandse Spoorwegen
Beoordelingsverklaring
Opdracht
Wij hebben de in dit halfjaarbericht opgenomen verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële
informatie van NV Nederlandse Spoorwegen te Utrecht bestaande uit de balans per 30 juni 2007,
winst-en-verliesrekening, mutatieoverzicht eigen vermogen en kasstroomoverzicht over de periode
1 januari 2007 tot en met 30 juni 2007 beoordeeld. Het bestuur van de vennootschap is
verantwoordelijk voor het opmaken en het weergeven van de tussentijdse financiële informatie in
overeenstemming met IAS 34 `Tussentijdse Financiële Verslaggeving' zoals aanvaard binnen de
Europese Unie. Het is onze verantwoordelijkheid een conclusie te formuleren bij de tussentijdse
financiële informatie op basis van onze beoordeling.
Werkzaamheden
Wij hebben onze beoordeling van de tussentijdse financiële informatie verricht in overeenstemming
met Nederlands recht, waaronder Standaard 2410, "Het beoordelen van tussentijdse financiële
informatie door de openbaar accountant van de entiteit". Een beoordeling van tussentijdse
financiële informatie bestaat uit het inwinnen van inlichtingen, met name bij personen die
verantwoordelijk zijn voor financiën en verslaggeving, en het uitvoeren van cijferanalyses en andere
beoordelingswerkzaamheden. De reikwijdte van een beoordeling is aanzienlijk geringer dan die van
een controle die is uitgevoerd in overeenstemming met Controlestandaarden en stelt ons niet in
staat zekerheid te verkrijgen dat wij kennis hebben genomen van alle aangelegenheden van
materieel belang die bij een controle onderkend zouden worden. Om die reden geven wij geen
accountantsverklaring af.
Conclusie
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten
concluderen dat de verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie tot 30 juni 2007
niet, in alle van materieel belang zijnde opzichten, is opgesteld in overeenstemming met IAS 34
"Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard binnen de Europese Unie.
Amstelveen, 14 augustus 2007
KPMG ACCOUNTANTS NV
F.A.C.M. van Kasteren RA
Datum 16 augustus 2007
Pagina 15 van 16
Kerncijfers
eerste halfjaar
2007 2006
Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's)1 823 791
Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers)1 7.641 7.495
Retail en horeca omzet op stations (in miljoenen euro's) 143 131
Bedrijfsresultaat/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % 8,7 8,5
Personeelsaantal in mensjaren eind juni
25.390 23.756
1 Voor vergelijkingsdoeleinden zijn de cijfers van 2006 aangepast
Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2007
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1
2006 2007
kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw
Op tijd rijden 35% 41% 44% 35% 39% 43%
Beschikbaarheid zitplaats 74% 75% 80% 72% 74% 74%
Informatie bij ontregeling 45% 48% 49% 48% 48% 49%
Sociale veiligheid trein en station 72% 74% 75% 74% 76% 76%
Reinheid treininterieur en station 52% 53% 54% 54% 55% 53%
Klantgerichtheid personeel 54% 57% 57% 56% 57% 58%
Algemeen Oordeel 65% 70% 71% 64% 67% 69%
Punctualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 86,4% 88,2% 85,6% 79,0% 86,8% 87,8%
Treinen op tijd binnen 5 minuten3 92,9% 93,9% 92,3% 88,0% 92,8% 93,4%
Aansluitingen gehaald in % 90,9% 91,8% 91,1% 87,2% 90,9% 92,0%
Uitval van treinen 1,3% 1,0% 1,4% 1,8% 2,5% 1,4%
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
2. Bron punctualiteitscijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.
Datum 16 augustus 2007
Pagina 16 van 16
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl
NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en speelt een belangrijke rol in de
mobiliteit van Nederland. Per dag bereiken 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files
of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een
lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de
375 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
Binnenlands reizigersvervoer zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service op
de stations en in de treinen. NS Poort beheert de spoorwegstations in Nederland en exploiteert en
ontwikkelt stations, kantoren en woningen rondom het spoor. NedTrain zorgt voor de treinen van
NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in de aanleg en
het onderhoud van spoorinfrastructuur en opereert als bouwbedrijf. NS Internationaal verbindt
Nederland met het nabije buitenland. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale
Intercity's zijn een volwaardig en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot
600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije markt bijvoorbeeld door
samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te
exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. Namens
de overheid verdeelt ProRail de capaciteit op de rails en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en
het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
NS
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 234 14 16
---- --
Nederlandse Spoorwegen