ChristenUnie
Cramer wil kenteken en rijbewijs voor tractor
donderdag 16 augustus 2007 16:04 De bestuurder van een tractor moet in
de toekomst in het bezit zijn van een geldig rijbewijs, vindt
ChristenUnie-Tweede Kamerlid Ernst Cramer. Ook moet het
landbouwvoertuig een kenteken krijgen en moet de maximale snelheid
verhoogd worden tot veertig kilometer per uur. De tractordiscussie
laaide weer op na ongeval waarbij een 13-jarige jongen, die een
tractor bestuurde, om het leven kwam.
Volgens Cramer zijn de tractoren tegenwoordig veel sterker. "Dat
vereist een goede beheersing van zo'n machine en dat betekent al gauw
dat je ook wel een bepaalde leeftijd moet hebben wil je fysiek in
staat zijn om een tractor goed te kunnen bedienen. Daarom is het als
je de openbare weg opgaat belangrijk dat je een goed verkeersinzicht
hebt. Dan is het niet voldoende als je voertuig alleen goed kan
besturen en onder controle hebt."
Tractoren worden allang niet meer alleen in de landbouwgebieden
gebruikt. Cramer denkt dat het verkeersinzicht door een rijbewijs
vooral groter worden. Ook bij de aanleg van wegen en woonwijken
bijvoorbeeld worden ze massaal in gezet. "Dan komen zulke machines op
gebieden waar een heel andere verkeersdrukte heerst, of juist ook
weggebruikers zijn die minder ervaring hebben met zo'n groot bakbeest.
Dat vergt een beter inzicht van juist de tractorbestuurder."
Gedogen
Cramer springt ook in op de discussie over maximumsnelheid voor
tractoren. Nu ligt dat op 25 kilometer per uur. "Meestal rijden ze
harder", stelt Cramer. "Een snelheid tot veertig kilometer per uur
wordt door de politie gedoogd. De ChristenUnie blijft tegen zo'n
gedoogsituatie. Als overheid moet je duidelijk zijn."
De verantwoordelijkheid bij een ongeluk met een tractor die harder
reed dan 25 kilometer per uur, ligt daardoor heel ingewikkeld, stelt
Cramer. "Want officieel mag dat niet, maar het wordt wel toegelaten.
Aan die onduidelijkheid moet een einde komen."
Cramer pleit daarom voor een nieuwe maximumsnelheid van veertig
kilometer per uur. "Dat sluit aan bij de huidige praktijk en stand van
de techniek. En het voorkomt onduidelijkheid. Grappig is dat bij de
wijziging van de wegenverkeerswet in 1990 werd betoogd dat snelheden
lager dan 25 km als volstrekt ongeloofwaardig overkomen. Volgens mij
is er nu dezelfde situatie."
"Minister Eurlings heeft aangegeven dat de kosten van de invoering van
een kenteken en een rijbewijs te hoge kosten met zich mee gaat
brengen. Volgens mij wordt daarmee aan de ene kant niet voldaan aan de
Europese regelgeving op dit punt. Maar aan de andere kant wordt ook
een verkeerde afweging gemaakt als het gaat om de veiligheid en
aansprakelijkheid van zowel de tractorbestuurders als de overige
weggebruikers."