Nederlandsch Octrooibureau
MEXX en MENX
Conflict tussen de merken MEXX en MENX
Is er verwarringsgevaar tussen het merk MEXX en het woordbeeldmerk
MENX?
De oppositieafdeling van het Europese Merkenbureau (OHIM) besliste op
28 juni 2007 over deze vraag.
Mexx International behoort al jarenlang tot onze cliënten. In de
jaren zeventig wilde Mexx een merk hebben dat in de plaats kwam van de
tot dan in gebruik zijnde merken MOUSTACHE (voor herenkleding) en
EMANUELLE (voor dameskleding). De letters M en E moesten deel uitmaken
van het nieuwe merk. Het werd ME gecombineerd met twee Xâen als
symbool voor twee kussen: MEXX.
Mexx voert een actief beleid ter bescherming van haar merkenpakket.
Onlangs heeft onze juridische afdeling namens Mexx International B.V.
oppositie ingediend tegen de aanvrage van een Gemeenschapsmerk:
Dit laatste merk is door het Tsjechische bedrijf Menx in de EU ter
inschrijving ingediend voor allerlei waren en diensten, waaronder
kleding, schoeisel, hoofddeksels ter promotie van sportcar raceteams
(kl. 25) en spellen en speelgoed, cadeaus en souvenirs (kl. 28).
Mexx beroept zich op haar inschrijvingen van het woordmerk en het
beeldmerk MEXX, die eveneens de klassen 25 (kleding, schoeisel,
hoofddeksels) en 28 (gymnastiek- en sportartikelen) omvatten.
Met haar vinden wij dat er verwarringsgevaar dreigt omdat de merken
MEXX en MENX bijna identiek zijn en de waren soortgelijk. De aanvrager
is het daar niet mee eens.
De oppositieafdeling van het Europese Merkenbureau (OHIM) nam de zaak
in behandeling.
Voor de beoordeling van het verwarringsgevaar tussen twee merken wordt
gekeken naar de producten waarvoor de merken zijn aangevraagd
respectievelijk geregistreerd en worden de merken uitgebreid met
elkaar vergeleken. Wat betreft de soortgelijkheid tussen de waren kan
het OHIM zich vinden in de argumenten van Mexx dat er tussen
âgymnastiek- en sportartikelenâ aan de ene kant en âspellen en
speelgoedâ aan de andere kant gelijkenis is, omdat gymnastiek- en
sportartikelen gebruikt kunnen worden om spellen te spelen en voor
sommige spellen een aanvulling kunnen zijn.
Zeker tussen speelgoed en sportartikelen is de scheidslijn moeilijk te
vinden, want een voetbal kan in beide categorieën vallen.
OHIM vindt echter dat sportartikelen niet soortgelijk zijn aan de in
de aanvrage genoemde âcadeaus en souvenirsâ.
Over de overeenstemming tussen het merken is OHIM duidelijk:
In visueel opzicht is MENX zonder twijfel het belangrijkste onderdeel
van het woord/beeldmerk zoals dat gedeponeerd is. De eindletter X is
afgedrukt over de letter N, waardoor het denkbaar is dat het publiek
het merk als MEX zal opvatten i.p.v. MENX.
Doordat de merken de beginletters ME en de eindletter X gemeen hebben,
is er sprake van visuele overeenstemming.
Dezelfde gedachtegang leidt tot fonetische overeenstemming. De klank
van de eindletter X is overheersend waardoor de letter N in MENX
nauwelijks hoorbaar zal zijn.
Hoewel de twee merken fantasienamen zijn en dus qua betekenis niet
overeenstemmen, is de eindconclusie dat de merken overeenstemmen.
Nu is vastgesteld dat er sprake is van overeenstemming en identieke
waren, is volgens OHIM de kans groot dat het publiek zal denken dat de
waren van dezelfde onderneming afkomstig zijn.
OHIM wijst de oppositie voor het grootste deel toe, behalve voor
cadeaus en souvenirs.
Mexx heeft voor het belangrijkste deel haar zin gekregen: de aanvrage
van het merk MENX wordt doorgehaald voor kleding, schoeisel,
hoofddeksels, speelgoed en spellen.