RTL Nederland en EEN binden de strijd aan tegen armoede
o.a. Martijn Krabbe, Irene Moors en Wendy van Dijk zeggen medewerking
toe
Dit jaar is in Nederland, in navolging van de Amerikaanse ONE met
steun van Bono en Bob Geldof, de EEN-campagne gestart. RTL Nederland
ondersteunt deze campagne en zet haar sterren en zendtijd in om alle
Nederlanders één voor één te mobiliseren in de strijd tegen armoede.
Iedereen wordt opgeroepen om via www.EEN.nl zijn stem te laten horen
en 189 regeringsleiders aan hun belofte te houden om voor 2015 de
armoede in de wereld te halveren. Verschillende bekende RTL-gezichten,
waaronder Martijn Krabbé, Wendy van Dijk, Irene Moors, Froukje de
Both, Rick Nieman en verschillende GTST-acteurs treden in de
voetsporen van wereldsterren zoals Brad Pitt, Cameron Diaz en George
Clooney. Zij spelen een rol in de promos die voor de EEN-campagne zijn
ontwikkeld en vanaf 15 augustus worden uitgezonden bij de RTL-zenders.
In 2000 spraken 189 landen af om de armoede in de wereld in 2015 te
halveren. Nu in 2007 blijken de toen afgesproken millenniumdoelen nog
lang niet gerealiseerd. Nog steeds is er sprake van extreme armoede en
honger, gaan veel kinderen niet naar school en sterven miljoenen
mensen aan aids en malaria. De EEN-campagne roept iedereen op om zijn
stem te laten horen en de regeringsleiders te houden aan de belofte om
0,7% van het Bruto Nationaal Product te besteden aan de realisatie van
deze doelen, schulden kwijt te schelden en eerlijke handelspolitiek te
voeren.
Ted van Hees, campagneleider EEN: ''Onze generatie is de eerste die in
staat is om een einde te maken aan armoede in de wereld. Met deze
unieke samenwerking helpt RTL de EEN campagne om bij elke Nederlander
in de huiskamer te komen en zijn stem te vragen tegen armoede.
Uiteindelijk zullen politieke leiders naar al deze stemmen moeten
luisteren.''
Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland, zegt over de samenwerking:
Voor ons is het over het algemeen heel vanzelfsprekend dat we
voldoende te eten hebben, de beschikking hebben over goede
gezondheidszorg en dat onze kinderen naar school kunnen. EEN zet zich
in voor een prachtig doel: een wereld waarin extreme honger en armoede
niet meer bestaan. Het is een voorrecht om over middelen te beschikken
die dit doel op krachtige wijze kunnen ondersteunen.
EEN is een campagne van het Nederlandse Platform Millenniumdoelen en
is onderdeel van GCAP (Global Call for action Against Poverty), de
wereldwijde beweging achter Live 8 en ONE met steun van Bono en Bob
Geldof. RTL Nederland is de mediapartner van EEN. De samenwerking is
gebaseerd op het ontwikkelen van een crossmediale campagne op tv,
radio en internet en het beschikbaar stellen van zendtijd hiervoor.
---
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Amanda van Nieuwenhoven van EEN via tel. 06 - 41 20 28 86 of
amanda@EEN.nl of Sabine Scholten, In- & Externe Communicatie RTL
Nederland via tel. 035 - 671 84 80 of sabine.scholten@rtl.nl.
RTL Group