Persberichten
Jaarverslag Handhaving en Monitoring 2006 met klachten top-10
Limburgse bedrijven leven (milieu)voorschriften steeds beter na
In 2006 is het normconform gedrag (de mate waarin door een bedrijf
wordt voldaan aan de geldende voorschriften op basis van de vergunning
en/of wet- en regelgeving) verder gestegen van 91% in 2005 naar 95% in
2006. De provinciale inspanningen op het gebied van (milieu)handhaving
werpen dus steeds meer vruchten af. Dit blijkt uit het jaarverslag van
de afdeling Handhaving en Monitoring van de Provincie Limburg.
Gedeputeerde Noël Lebens: "Bevolkingsonderzoek heeft uitgewezen dat
de Limburgse burger grote waarde hecht aan een gezonde en veilige
leefomgeving. Via handhaving en monitoring wordt hierop ingespeeld.
Onze ambtenaren zien toe op de naleving van vergunningen en wet- en
regelgeving bij bedrijven die wij vergunningen hebben geleverd, of
waarvoor de Provincie bevoegd gezag is. Ik ben blij te zien dat het
naleefpercentage is gestegen van 86% in 2003 tot 95% in 2006. Dat
betekent dat de Limburgse bedrijven zich steeds beter aan de geldende
milieuvoorschriften houden en op deze wijze een bijdrage leveren aan
een gezonde en veilige leefomgeving in Limburg."
Binnen het domein handhaving en monitoring wordt bovendien veel
aandacht geschonken aan de afhandeling van klachten en ongewone
voorvallen. In 2006 is het totaal aantal milieuklachten (1.507)
duidelijk gedaald ten opzichte van 2005 (1.676). Daarnaast zijn in
2006 87 meldingen van ongewone voorvallen binnengekomen. Dit is
eveneens een verdere daling ten opzichte van voorgaande jaren.
Verder is in het jaarverslag Handhaving en Monitoring onderstaande
tabel opgenomen. Deze geeft een overzicht van de klachten top-10 2006.
Hierin zijn opgenomen: het aantal ontvangen klachten per bedrijf, het
aantal toegewezen klachten en het aantal verschillende klagers.
Bedrijf Geregistreerde klachten * Toegewezen klachten * Aantal
verschillende klagers *
1. Componenta (Hoensbroek) 220 (1) 217 (1) 68 (1)
2. Enci (Maastricht) 114 (2) 66 (4) 61 (2)
3. Walkro (Meerlo-Wanssum) 90 (3) 89 (2) 32 (5)
4. Wisosplit BV (Kerkrade) 82 (4) 68 (3) 37 (4)
5. Clauscentrale (Maasgouw) 65 (5) 46 (5) 59 (3)
6. Frans van der Loop Recycling BV (Landgraaf) 51 (9) 44 (6) 20 (7)
7. Rubber Resource (Maastricht) 39 (10) 28 (8) 26 (6)
8. Ankersmit (Maastricht) 54 (8) 34 (7) 9 (11)
9. van Gansewinkel CFS BV (Weert) 29 (11) 10 (11) 13 (8)
10. Nuon Power (Leudal) 18 (14) 14 (10) 11 (9)
De afgelopen periode is een forse inspanning geleverd om aan te sturen
op normconform gedrag en daarin resultaten te boeken. Bovendien is
sterk geënvesteerd in het realiseren van een adequate
handhavingsinfrastructuur die gekenmerkt wordt door een samenhangend
geheel van kwalitatieve handhavingsorganisaties.
Uitleg totstandkoming tabel:
De Provincie heeft op basis van elk van de drie in de tabel genoemde
criteria (geregistreerde klachten, toegewezen klachten, aantal
verschillende klagers) een volgorde bepaald van alle 109 bedrijven
waarover is geklaagd. Het gemiddelde van deze 3 criteria bepaalt welke
bedrijven in de klachten top 10 komen. Bij de diverse vermelde
aantallen staat tevens per criterium tussen haakjes de volgorde die
het bedrijf inneemt op basis van dat specifieke criterium. De
evaluatie MKT is dit jaar voor het eerst geïntegreerd in het
jaarverslag handhaving en monitoring. Het jaarverslag is ook te vinden
op onze site: www.limburg.nl/handhaving en klik op Actueel.
14-8-2007 15:38
Provincie Limburg