GM en A123Systems ontwikkelen samen lithium-ionbatterijcel voor Chevrolet
Volt
(8/10/2007)
General Motors Corp. en A123Systems, Inc. gaan samen cellen
ontwikkelen op basis van de nanofosfaatbatterij van A123Systems om een
duurzame, veilige en krachtige batterij te bouwen voor gebruik in het
elektrische E-Flex-systeem van GM. De verwachting is dat de
overeenkomst de ontwikkeling van batterijen versnelt, zowel voor de
E-Flex-toepassingen met plug-in oplaadmogelijkheid als voor de versies
met brandstofcellen.
âBaanbrekende batterijtechnologie is cruciaal voor de aandrijflijnen
van de toekomst en de onderneming die de beste strategische partners
inschakelt, zal als overwinnaar uit de bus komen. Daarom is deze
overeenkomst zo belangrijk voor ons,â verklaarde Bob Lutz, Vice
Chairman Global Product Development bij GM. âOf het nu gaat om de
Chevy Volt, een brandstofcel of zelfs een hybride met plug-in
oplaadmogelijkheid zoals de geplande Saturn Vue, we moeten inzicht
krijgen in de fundamentele prestaties van batterijcellen.â
Het contract schakelt A123Systems uit Watertown, Mass. (V.S.) in om
batterijcellen te ontwikkelen die aan de specifieke eisen van GMâs
E-Flex-systeem beantwoorden. A123Systems wordt beschouwd als een
pionier in de ontwikkeling van cellen op basis van
nanofosfaattechnologie. Die onderscheidt zich van andere types
lithium-ionbatterijen door meer vermogen, een langere levensduur en
een veiligere werking gedurende de gehele levenscyclus van de
batterij.
Het elektrische E-Flex-systeem werd eerder dit jaar voor het eerst
getoond in de conceptauto Chevy Volt. Bij gebruik door de gemiddelde
forens, die zoân 60 kilometer rijdt, zal de Chevy Volt geen benzine
verbruiken, geen emissies uitstoten en bezoeken aan het benzinestation
zelfs bijna volledig overbodig maken.
âDe Chevy Volt zal de auto-industrie in een totaal nieuwe richting
leiden,â aldus Lutz. âWe zien een toekomst waarin autoâs op
elektriciteit rijden en over slimme manieren beschikken om aan boord
elektriciteit te produceren, zodat we minder afhankelijk zijn van
benzine. Dat is de volgende grote verandering binnen onze branche, een
kans die we in grote mate te danken hebben aan de snelle ontwikkeling
van de batterijceltechnologie door ondernemingen zoals A123Systems en
LG Chem.â
Eerder dit jaar sloot GM twee contracten af voor de ontwikkeling van
geavanceerde batterijpacks, waarvoor diverse batterijcellen moeten
worden geïntegreerd. De geselecteerde partners waren Compact Power,
Inc., een in Troy, Mich. (V.S.) gevestigde dochtermaatschappij van de
Koreaanse batterijproducent LG Chem en Continental Automotive Systems
uit het Duitse Frankfurt, een afdeling van Continental A.G., een
vooraanstaande leverancier van auto-onderdelen. In het kader van deze
overeenkomsten werd een contract ondertekend met CPI dat
batterijcellen zal gebruiken van het moederbedrijf LG Chem.
Continental kreeg een afzonderlijk contract voor het gebruik van de
cellen die gezamenlijk ontwikkeld worden door GM en A123Systems.
âA123Systems en LG Chem zijn allebei vooraanstaande leveranciers van
batterijen en beschikken over beproefde technologieën,â aldus Denise
Gray, director of Energy Storage Devices & Strategies bij GM. âWe zijn
ervan overtuigd dat ten minste één van deze ondernemingen een
oplossing zal ontwikkelen die aan de eisen van het E-Flex-systeem
voldoet.â
Dave Vieau, chief executive officer van A123Systems, verklaarde dat
dit type batterij ook in andere takken van de transportsector
bruikbaar is.
âWe praten vandaag over de Volt en de gevolgen die hij zal hebben voor
de markt van elektrische personenautoâs, maar de technologie gaat veel
verder dan dat,â aldus Vieau. âHet gewicht, de afmetingen, de
veiligheid en de prestaties van deze batterijen hebben gevolgen voor
alle transportmiddelen, inclusief hybride bussen, vrachtautoâs en de
luchtvaart.â
A123Systems produceert momenteel meer dan tien miljoen cellen per jaar
en is daarmee de grootse producent ter wereld van batterijen met
nanofosfaattechnologie. De meeste van deze cellen worden gebruikt in
heroplaadbaar elektrisch gereedschap.
De gezamenlijke ontwikkeling van deze batterijtechnologie is het
jongste bewijs van GMâs inspanningen om het gebruik van aardolie te
vervangen door een breed scala aan alternatieven, waaronder:
Een uitgebreid gamma hybridemodellen dat reeds in productie is, het
diesel/elektriciteit-hybridesysteem voor grote stadsbussen, de Saturn
Vue en Saturn Aura Green Line hybridemodellen en de gloednieuwe Chevy
Maliby Hybrid. Deze herfst krijgen de hybrideversies van de Chevrolet
Tahoe en GMC Yukon als eerste SUVâs ter wereld een zogeheten bi-modus
hybridesysteem, goed voor een brandstofbesparing van 40 procent in de
stad, terwijl deze SUVâs nu al de zuinigste in hun segment zijn.
Volgend jaar staat een voorwielaangedreven bi-modus hybride van de
Saturn Vue Green Line op het programma en er zijn plannen om ook een
Vue met plug-in oplaadmogelijkheid te maken die twee keer zuiniger is
dan de zuinigste SUV die GM op dit moment bouwt.
GM is ook marktleider op het vlak van autoâs die ook op de
biobrandstof E-85 kunnen rijden, met meer dan twee miljoen verkochte
voertuigen. Bovendien biedt GM meer voertuigen die minder dan 7,8
l/100 km verbruiken dan elke andere autofabrikant op de Amerikaanse
markt. GM is ook de eerste autofabrikant die toetreedt tot het
Amerikaanse Climate Action Partnership (USCAP), een groepering van
wereldwijde ondernemingen en NGOâs (van overheid onafhankelijke
organisaties) die werd opgericht om een transeconomische,
marktgerichte benadering te ondersteunen om de CO -uitstoot terug te
dringen.
AutoRai