---
7 augustus 2007
Reisaanbieders zaten fout met internetprijzen
De reisorganisaties Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair zijn
teruggefloten door de Reclame Code Commissie. De door de
Consumentenbond ingediende klachten over misleidende prijzen en
overtreding van de Code Reisaanbiedingen zijn gegrond verklaard.
Eind mei lanceerde de Consumentenbond het `Meldpunt Reislokkertjes'.
Uit de vele reacties en na nader onderzoek bleek dat Aer Lingus,
Jet2com, SkyEurope en Ryanair in de maanden april en mei op hun
websites reizen verkochten waarbij niet direct de volledige prijs
inclusief belasting en toeslagen werd vermeld. De klant kwam er pas
tijdens het boeken achter dat de werkelijke prijs hoger lag. Dit is
een overtreding van de Code Reisaanbiedingen en vandaar dat de bond
naar de Reclame Code Commissie stapte. Die oordeelt dat reisaanbieders
niet alleen in gidsen en in winkels de inclusief-prijzen moeten
vermelden, maar ook op internet.
Vanuit de Reclame Code Commissie ligt er nu een aanbeveling dat Aer
Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair de aanbiedingen op hun websites
met `uitgeklede' prijzen staken. De Consumentenbond houdt de komende
maanden in de gaten in hoeverre dat gebeurt. Overigens kunnen de vier
reisorganisaties nog beroep aantekenen. Binnenkort buigt de Reclame
Code Commissie zich ook nog over twee soortgelijke klachten die de
bond heeft ingediend tegen Transavia.com en Wizzair.
Code Reisaanbiedingen
De Consumentenbond pleit al jaren voor eerlijke prijzen in de reis- en
luchtvaartbranche. Dat leidde eind 2006 tot concrete afspraken,
vastgelegd in de Code Reisaanbiedingen. De code, die begin april in
werking trad, houdt in dat reisorganisaties en
luchtvaartmaatschappijen in hun advertenties en reisaanbiedingen alle
bekende onvermijdbare toeslagen (zoals veiligheidsheffing,
brandstoftoeslag, luchthavenbelasting) moeten opnemen. Daarnaast moet
de code een einde maken aan lokkertjes voor mooie reizen tegen lage
prijzen, die in de praktijk niet te boeken zijn. De code wordt
onderschreven door de brancheorganisaties Algemene Nederlandse
Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) , Board of Airline
Representatives in the Netherlands (BARIN), HISWA en Koninklijk
Nederlands Vervoer (KNV).
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
---
Consumentenbond