Gemeente en woningcorporaties vragen inwoners om mening
Inwoners van Zoetermeer kunnen in augustus en september een
telefoontje krijgen van onderzoeksbureau USP. De gemeente Zoetermeer,
De Goede Woning, Vestia Zoetermeer en Vidomes laten twee onderzoeken
uitvoeren door het bureau onder ruim 3.000 huurders en 3.200 kopers in
verschillende wijken.
Met de onderzoeken willen de partijen meer inzicht krijgen in de
beleving van inwoner op het gebied van wonen, welzijn en zorg
enerzijds en de leefbaarheid in de Zoetermeerse wijken anderzijds.
Door de onderzoeken moet duidelijk worden aan welke services en
aanvullende diensten bewoners behoefte hebben en hoe de partijen hun
service kunnen verbeteren. Bovendien worden de resultaten gebruikt
voor het verder ontwikkelen van de woonservicezones. Er is gekozen
voor een gezamenlijke aanpak, omdat de partijen op basis van
eenduidige onderzoeksresultaten efficiënter en effectiever samen
kunnen werken aan verbetering.
Twee onderzoeken
In het wonen, welzijn en zorg onderzoek komen vragen aan de orde als:
hoe beleven bewoners het aanbod van wonen, welzijn en zorg, zijn
bepaalde voorzieningen in de omgeving van de woning aanwezig, voelen
bewoners zich betrokken bij de buurt en of zij vrijwilligerswerk doen.
Het leefbaarheidsonderzoek richt zich op de beleving van de huurders
en kopers van de leefbaarheid in hun wijk. Er worden onder meer vragen
gesteld over hoe prettig bewoners hun buurt vinden en wat ze vinden
van de kwaliteit van de woningen. Ook worden vragen gesteld over de
aanwezige voorzieningen zoals scholen, openbaar vervoer,
gezondheidscentra, parkeermogelijkheden en het openbaar vervoer.
Verder wordt ingegaan op themas als vervuiling en overlast.
Woonservicezone
In een woonservicezone zijn de belangrijkste voorzieningen voor
ouderen goed bereikbaar of op één locatie ondergebracht. Hierbij gaat
het bijvoorbeeld om de huisarts, apotheek, fysiotherapeut en winkels.
Gemeente Zoetermeer