Gemeente Zoetermeer

Gemeente en woningcorporaties vragen inwoners om mening

Inwoners van Zoetermeer kunnen in augustus en september een telefoontje krijgen van onderzoeksbureau USP. De gemeente Zoetermeer, De Goede Woning, Vestia Zoetermeer en Vidomes laten twee onderzoeken uitvoeren door het bureau onder ruim 3.000 huurders en 3.200 kopers in verschillende wijken.

Met de onderzoeken willen de partijen meer inzicht krijgen in de beleving van inwoner op het gebied van wonen, welzijn en zorg enerzijds en de leefbaarheid in de Zoetermeerse wijken anderzijds. Door de onderzoeken moet duidelijk worden aan welke services en aanvullende diensten bewoners behoefte hebben en hoe de partijen hun service kunnen verbeteren. Bovendien worden de resultaten gebruikt voor het verder ontwikkelen van de woonservicezones. Er is gekozen voor een gezamenlijke aanpak, omdat de partijen op basis van eenduidige onderzoeksresultaten efficiënter en effectiever samen kunnen werken aan verbetering.

Twee onderzoeken

In het wonen, welzijn en zorg onderzoek komen vragen aan de orde als: hoe beleven bewoners het aanbod van wonen, welzijn en zorg, zijn bepaalde voorzieningen in de omgeving van de woning aanwezig, voelen bewoners zich betrokken bij de buurt en of zij vrijwilligerswerk doen.

Het leefbaarheidsonderzoek richt zich op de beleving van de huurders en kopers van de leefbaarheid in hun wijk. Er worden onder meer vragen gesteld over hoe prettig bewoners hun buurt vinden en wat ze vinden van de kwaliteit van de woningen. Ook worden vragen gesteld over de aanwezige voorzieningen zoals scholen, openbaar vervoer, gezondheidscentra, parkeermogelijkheden en het openbaar vervoer. Verder wordt ingegaan op themas als vervuiling en overlast.

Woonservicezone

In een woonservicezone zijn de belangrijkste voorzieningen voor ouderen goed bereikbaar of op één locatie ondergebracht. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de huisarts, apotheek, fysiotherapeut en winkels.