AutoRai

Peugeot 307 SW 1.6 l BioFlex: rijplezier gaat hand in hand met milieubehoud

(8/3/2007)
Zowel Europa als Frankrijk is druk bezig met het opzetten van een distributienetwerk voor biobrandstof. Men verwacht hier op korte termijn al grote hoeveelheden van te kunnen verkopen, om op die manier de rol die fossiele brandstoffen in onze maatschappij spelen te verkleinen.

Deze nieuwe brandstof, E85 (een mengsel van 15% loodvrije benzine en 85% uit planten vervaardigd ethanol), zal gaandeweg in steeds meer Franse tankstations verkrijgbaar zijn. Omdat deze brandstof daar gedeeltelijk vrijgesteld is van belasting, kan hij aan de klanten worden aangeboden voor een concurrerende prijs.

Deze nieuwe brandstof kan niet gebruikt worden in bestaande benzinemotoren. Omdat E85 bepaalde materialen aantast en andere fysisch-chemische kenmerken heeft dan gewone benzine, zullen onder andere het brandstofsysteem en de brandstofinspuiting aangepast moeten worden. Alleen autoâs die aangepast zijn, mogen E85 gebruiken. Zoân aangepaste auto loopt op benzine, op E85 en op elk willekeurig mengsel van benzine en E85.

Gebruikmakend van de kennis die men in Brazilië heeft opgedaan, zal Peugeot vanaf september 2007 in Zweden, Nederland en Frankrijk autoâs gaan verkopen die op E85 kunnen rijden. Deze modellen zullen voorzien zijn van de aanduiding BioFlex. In Frankrijk zal het spits afgebeten worden door de 307 SW en Break 1.6 l BioFlex 110; deze modellen zullen aan de buitenzijde herkenbaar zijn aan het BioFlex logo.

Voor Nederland start de productie in november. Bestellingen kunnen vanaf september geplaatst worden; de eerste autoâs worden dan in de loop van november geleverd. In Nederland zal de BioFlex uitsluitend in de populaire 307 SW versie worden aangeboden. De prijs van dit model zal binnen enkele weken bekend gemaakt worden.

Ecologisch verantwoorde keuze
De vermindering van de CO -uitstoot die het gevolg is van het gebruik van E85 is gebaseerd op de balans van de totale cyclus, van de productie tot en met de verbranding (oftewel âvan de bron - of de akker - tot het wielâ). Volgens sommige deskundigen kan de totale CO -besparing door het gebruik van E85 oplopen tot 70%.

De productie van bio-ethanol levert een CO -besparing op die overeenkomt met de CO die de planten tijdens hun groei (tijdens de fotosynthese) opgenomen hebben. De besparing die door de productie van ethanol behaald kan worden, is dus sterk afhankelijk van de planten die daarvoor gebruikt worden, van hun productie en van de manier waarop ze in ethanol omgezet worden.

Op zichzelf levert de verbranding van E85 in de motor ongeveer 5% minder CO op dan de verbranding van loodvrije benzine, wat voor de 307 BioFlex in de gecombineerde cyclus uitkomt op 169 g CO /km in plaats van 178 g.

De BioFlex-motoren passen zich automatisch aan elk willekeurig mengsel van loodvrije benzine en E85 aan. De klant kan dus, indien gewenst, ook prima rijden op loodvrije superbenzine. In dat geval verbruikt de 307 BioFlex niet meer dan de 307 met de overeenkomstige gewone benzinemotor.

Tot slot zijn de prestaties op E85 iets beter zijn dan die op benzine: het koppel is ongeveer 4% hoger en het vermogen 2,5%.

Beproefde technologie
Sinds maart 2005 verkoopt Peugeot in Brazilië de 206 1.6, die loopt op benzine, op âpureâ ethanol (E100) en op elk willekeurig mengsel van die twee. Oorspronkelijk hadden de aanpassingen die aan de TU5JP4-motor aangebracht werden om hem op ethanol te kunnen laten lopen vooral betrekking op de verstuivers, de bougies, de kleppen, het gasklephuis, de zuigerveren en de brandstofleidingen.

Sindsdien is die technologie in Brazilië ook toegepast op de
1.4-litermotor van de 206 en op de 1.6-litermotor van de 307 sedan; daarvan zijn in totaal ongeveer 60.000 exemplaren verkocht.

De 307 Break en SW 1.6 l BioFlex 110 die in Europa verkocht gaan worden, zijn voorzien van de TU5JP4-motor van de Braziliaanse 206 en 307, die zó is aangepast dat hij voldoet aan de Euro IV-norm zoals die in Europa van kracht is.

Deze motor heeft een cilinderinhoud van 1587 cc en ontwikkelt een maximumvermogen van 80 à 82 kW (110 à 112 pk, EEG-norm) bij 5800 tpm en een maximumkoppel van 147 à 153 Nm bij 4000 tpm, afhankelijk van het benzine-ethanolmengsel dat als brandstof wordt gebruikt. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Op die manier leveren de 307 BioFlex-modellen op loodvrije superbenzine dezelfde prestaties en hebben ze hetzelfde brandstofverbruik als de versies met normale benzinemotoren. Als ze op E85 rijden, hebben de 307 BioFlex-modellen iets meer vermogen, wat resulteert in een iets beter acceleratievermogen uit stilstand en bij tussenacceleraties.

Behalve de oorspronkelijke aanpassingen aan de motor onderging de Europese 307 BioFlex-motor ook nog andere aanpassingen, die rechtstreeks met de brandstof verband houden. Het motormanagementsysteem van de 307 BioFlex regelt de brandstoftoevoer op basis van de door de lambdasonde gemeten brandstofsamenstelling.

De brandstoftank bleef ongewijzigd, maar het programma dat waarschuwt voor een laag brandstofniveau is aangepast, zodat het rekening houdt met de gebruikte brandstof, aangezien het door de aanwezigheid van ethanol veroorzaakte hogere verbruik een kleinere actieradius tot gevolg heeft.