Peugeot 307 SW 1.6 l BioFlex: rijplezier gaat hand in hand met milieubehoud
(8/3/2007)
Zowel Europa als Frankrijk is druk bezig met het opzetten van een
distributienetwerk voor biobrandstof. Men verwacht hier op korte
termijn al grote hoeveelheden van te kunnen verkopen, om op die manier
de rol die fossiele brandstoffen in onze maatschappij spelen te
verkleinen.
Deze nieuwe brandstof, E85 (een mengsel van 15% loodvrije benzine en
85% uit planten vervaardigd ethanol), zal gaandeweg in steeds meer
Franse tankstations verkrijgbaar zijn. Omdat deze brandstof daar
gedeeltelijk vrijgesteld is van belasting, kan hij aan de klanten
worden aangeboden voor een concurrerende prijs.
Deze nieuwe brandstof kan niet gebruikt worden in bestaande
benzinemotoren. Omdat E85 bepaalde materialen aantast en andere
fysisch-chemische kenmerken heeft dan gewone benzine, zullen onder
andere het brandstofsysteem en de brandstofinspuiting aangepast moeten
worden. Alleen autoâs die aangepast zijn, mogen E85 gebruiken. Zoân
aangepaste auto loopt op benzine, op E85 en op elk willekeurig mengsel
van benzine en E85.
Gebruikmakend van de kennis die men in Brazilië heeft opgedaan, zal
Peugeot vanaf september 2007 in Zweden, Nederland en Frankrijk autoâs
gaan verkopen die op E85 kunnen rijden. Deze modellen zullen voorzien
zijn van de aanduiding BioFlex. In Frankrijk zal het spits afgebeten
worden door de 307 SW en Break 1.6 l BioFlex 110; deze modellen zullen
aan de buitenzijde herkenbaar zijn aan het BioFlex logo.
Voor Nederland start de productie in november. Bestellingen kunnen
vanaf september geplaatst worden; de eerste autoâs worden dan in de
loop van november geleverd. In Nederland zal de BioFlex uitsluitend in
de populaire 307 SW versie worden aangeboden. De prijs van dit model
zal binnen enkele weken bekend gemaakt worden.
Ecologisch verantwoorde keuze
De vermindering van de CO -uitstoot die het gevolg is van het
gebruik van E85 is gebaseerd op de balans van de totale cyclus, van de
productie tot en met de verbranding (oftewel âvan de bron - of de
akker - tot het wielâ). Volgens sommige deskundigen kan de totale
CO -besparing door het gebruik van E85 oplopen tot 70%.
De productie van bio-ethanol levert een CO -besparing op die
overeenkomt met de CO die de planten tijdens hun groei (tijdens de
fotosynthese) opgenomen hebben. De besparing die door de productie van
ethanol behaald kan worden, is dus sterk afhankelijk van de planten
die daarvoor gebruikt worden, van hun productie en van de manier
waarop ze in ethanol omgezet worden.
Op zichzelf levert de verbranding van E85 in de motor ongeveer 5%
minder CO op dan de verbranding van loodvrije benzine, wat voor de
307 BioFlex in de gecombineerde cyclus uitkomt op 169 g CO /km in
plaats van 178 g.
De BioFlex-motoren passen zich automatisch aan elk willekeurig mengsel
van loodvrije benzine en E85 aan. De klant kan dus, indien gewenst,
ook prima rijden op loodvrije superbenzine. In dat geval verbruikt de
307 BioFlex niet meer dan de 307 met de overeenkomstige gewone
benzinemotor.
Tot slot zijn de prestaties op E85 iets beter zijn dan die op benzine:
het koppel is ongeveer 4% hoger en het vermogen 2,5%.
Beproefde technologie
Sinds maart 2005 verkoopt Peugeot in Brazilië de 206 1.6, die loopt
op benzine, op âpureâ ethanol (E100) en op elk willekeurig mengsel van
die twee. Oorspronkelijk hadden de aanpassingen die aan de
TU5JP4-motor aangebracht werden om hem op ethanol te kunnen laten
lopen vooral betrekking op de verstuivers, de bougies, de kleppen, het
gasklephuis, de zuigerveren en de brandstofleidingen.
Sindsdien is die technologie in Brazilië ook toegepast op de
1.4-litermotor van de 206 en op de 1.6-litermotor van de 307 sedan;
daarvan zijn in totaal ongeveer 60.000 exemplaren verkocht.
De 307 Break en SW 1.6 l BioFlex 110 die in Europa verkocht gaan
worden, zijn voorzien van de TU5JP4-motor van de Braziliaanse 206 en
307, die zó is aangepast dat hij voldoet aan de Euro IV-norm zoals
die in Europa van kracht is.
Deze motor heeft een cilinderinhoud van 1587 cc en ontwikkelt een
maximumvermogen van 80 à 82 kW (110 à 112 pk, EEG-norm) bij 5800 tpm
en een maximumkoppel van 147 à 153 Nm bij 4000 tpm, afhankelijk van
het benzine-ethanolmengsel dat als brandstof wordt gebruikt. Deze
motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Op die manier leveren de 307 BioFlex-modellen op loodvrije
superbenzine dezelfde prestaties en hebben ze hetzelfde
brandstofverbruik als de versies met normale benzinemotoren. Als ze op
E85 rijden, hebben de 307 BioFlex-modellen iets meer vermogen, wat
resulteert in een iets beter acceleratievermogen uit stilstand en bij
tussenacceleraties.
Behalve de oorspronkelijke aanpassingen aan de motor onderging de
Europese 307 BioFlex-motor ook nog andere aanpassingen, die
rechtstreeks met de brandstof verband houden. Het
motormanagementsysteem van de 307 BioFlex regelt de brandstoftoevoer
op basis van de door de lambdasonde gemeten brandstofsamenstelling.
De brandstoftank bleef ongewijzigd, maar het programma dat waarschuwt
voor een laag brandstofniveau is aangepast, zodat het rekening houdt
met de gebruikte brandstof, aangezien het door de aanwezigheid van
ethanol veroorzaakte hogere verbruik een kleinere actieradius tot
gevolg heeft.
AutoRai