Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de veiligheidsregio
Noord-Holland
17 juli 2007
Antwoorden op kamervragen van het lid Griffith (VVD) over de
veiligheidsregio Noord-Holland.
1. Vraag
Kent u het artikel in het Parool `Cohen toch de baas bij ramp
Schiphol'? 1)
1. Antwoord
Ja, ik heb kennisgenomen van dit artikel.
2. Vraag
Is het waar dat u met de burgemeesters van Haarlem en Amsterdam een
gesprek heeft gehad over de veiligheidsregio Kennemerland? Zo ja,
welke nieuwe afspraken en toezeggingen zijn er gemaakt voor deze
veiligheidsregio?
2. Antwoord
Zoals aangekondigd in mijn brief aan uw Kamer van 24 april 2007 heeft
op 27 juni een bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de voorzitters
van de regio's Kennemerland en Amsterdam-Amstelland i.o., de
burgemeester van Haarlemmermeer en de loco-cdK van de provincie
Noord-Holland. In dit gesprek heb ik aan de betrokken partijen
toegezegd nog voor het zomerreces een uitspraak te doen over de
overgangsdatum van de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol) voor
wat betreft brandweer en GHOR, naar de regio Kennemerland. Daarnaast
heb ik aangegeven, bereid te zijn om met mijn collega van Justitie de
mogelijkheden ten aanzien van fusies in het gebied, op basis van
volledige congruentie nader te onderzoeken.
3. Vraag
Bent u het eens met de burgemeesters van Amsterdam, Haarlem en
Haarlemmermeer dat bij een ramp op Schiphol de burgemeester van
Amsterdam de hulpverlening moet coördineren?
3. Antwoord
Per brief van 13 juli 2007 heb ik de betrokken bestuurders meegedeeld
dat het kabinetsbesluit om de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol)
voor wat betreft brandweer en GHOR per 1 januari 2008 over te laten
gaan naar de regio Kennemerland onverkort moet worden uitgevoerd. Dit
betekent dat de regio Kennemerland vanaf 1 januari 2008 in geval van
een ramp op Schiphol verantwoordelijk is in plaats van de regio
Amsterdam-Amstelland i.o.
Ik sta volledig achter het genomen kabinetsbesluit om territoriale
congruentie voor de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol) te
realiseren op schaal van de politieregio Kennemerland per 1 januari
2008. Ten tijde van een ramp ligt de verantwoordelijkheid bij de
burgemeester waar de ramp plaatsvindt. In het geval van de gemeente
Haarlemmermeer (incl. Schiphol) betekent dit dat de burgemeester van
Haarlemmermeer verantwoordelijk is en blijft, ook na 1 januari 2008.
Vanaf 1 januari 2008 gaat de gemeente echter voor brandweer en GHOR
ook deel uitmaken van de regio Kennemerland.
Hiermee heb ik ook direct vraag 4 beantwoord.
4. Vraag
Als u vindt dat de hulpverlening bij een ramp bij de burgemeester van
Amsterdam moet liggen, waarom vindt u dit? Bent u dan van mening dat
politie en justitie ook onder de nieuwe veiligheidsregio moeten
vallen?
4. Antwoord
Zie antwoord nr. 3
5. Vraag
Kunt u, als u het niet met de burgemeesters eens bent, deze zienswijze
toelichten? Hoe wilt u dan aan de bezwaren van de burgemeesters
tegemoet komen?
5. Antwoord
De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid heeft op mijn verzoek een
toets uitgevoerd naar de stand van zaken van de voorbereidingen van de
regio Kennemerland op de overgang van de gemeente Haarlemmermeer van
de brandweer- en GHOR regio Amsterdam-Amstelland i.o. naar de regio
Kennemerland. De conclusie van de Inspectie is dat zij op dit moment
geen concrete aanleiding hebben om te veronderstellen dat de regio
Kennemerland niet gereed zou kunnen zijn op 1 januari 2008, de datum
van de overgang van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio
Kennemerland. Daarbij is wel de voorwaarde dat voortvarend en in
overeenstemming met de planning wordt gewerkt. Mede op basis van de
rapportage van de Inspectie heb ik aan de betrokken partijen bij brief
van 13 juli meegedeeld dat het kabinetsbesluit onverkort moet worden
uitgevoerd. Ik heb er vertrouwen in dat de regio Kennemerland dit
aankan. Zoals ook de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in het
advies heeft verwoord, zijn de bezwaren van de burgemeesters
ongegrond.
Hiermee heb ik ook direct vraag 7 beantwoord.
6. Vraag
Wat is de stand van zaken bij de uitvoering van het vorige
kabinetsbesluit over de veiligheidsregio Kennemerland? Bent u
voornemens dit kabinetsbesluit terug te draaien? Zo ja, waarom?
6. Antwoord
De regio Kennemerland heeft de operationele voorbereidingen (plannen
en procedures) zo goed als afgerond. In de tweede helft van 2007 staat
het opleiden en oefenen van de medewerkers centraal. Zoals eerder
aangegeven dient het kabinetsbesluit onverkort te worden uitgevoerd.
7. Vraag
Bent u op de hoogte van de signalen dat Haarlem (nog) niet voorbereid
is op de taken die gepaard gaan met de instelling van de
veiligheidsregio Kennemerland? Komen de veiligheid en
rampenbestrijding hierdoor in gevaar?
7. Antwoord
Zie antwoord nr. 5.
8. Vraag
Wat is uw oordeel over de rampenbestrijding en interregionale
samenwerking in het Noordzeekanaalgebied? Onder wiens coördinerende
verantwoordelijkheid dient dit te vallen?
8. Antwoord
Het Noordzeekanaal loopt door de regio's Amsterdam-Amstelland,
Kennemerland en Zaanstreek-Waterland. De meeste risico's liggen in de
regio's Amsterdam-Amstelland en Kennemerland. Het is niet per
definitie noodzakelijk om de regio's omwille van de ligging van het
Noordzeekanaal samen te voegen. Wel ben ik voorstander van een
samenwerkingsovereenkomst ten aanzien van een eventuele ramp in of
rondom het Noordzeekanaalgebied. Andere voorbeelden van
samenwerkingsovereenkomsten, waarbij risicogebieden niet in dezelfde
veiligheidsregio's liggen, zijn o.a. de samenwerkingsverbanden in het
Waddengebied en het IJsselmeer
1) Haarlems Dagblad, 28 juni 2007 en Het Parool, 27 juni 2007
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties