Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de veiligheidsregio Noord-Holland

17 juli 2007

Antwoorden op kamervragen van het lid Griffith (VVD) over de veiligheidsregio Noord-Holland.


1. Vraag Kent u het artikel in het Parool `Cohen toch de baas bij ramp Schiphol'? 1)


1. Antwoord Ja, ik heb kennisgenomen van dit artikel.


2. Vraag Is het waar dat u met de burgemeesters van Haarlem en Amsterdam een gesprek heeft gehad over de veiligheidsregio Kennemerland? Zo ja, welke nieuwe afspraken en toezeggingen zijn er gemaakt voor deze veiligheidsregio?


2. Antwoord Zoals aangekondigd in mijn brief aan uw Kamer van 24 april 2007 heeft op 27 juni een bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de voorzitters van de regio's Kennemerland en Amsterdam-Amstelland i.o., de burgemeester van Haarlemmermeer en de loco-cdK van de provincie Noord-Holland. In dit gesprek heb ik aan de betrokken partijen toegezegd nog voor het zomerreces een uitspraak te doen over de overgangsdatum van de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol) voor wat betreft brandweer en GHOR, naar de regio Kennemerland. Daarnaast heb ik aangegeven, bereid te zijn om met mijn collega van Justitie de mogelijkheden ten aanzien van fusies in het gebied, op basis van volledige congruentie nader te onderzoeken.


3. Vraag Bent u het eens met de burgemeesters van Amsterdam, Haarlem en Haarlemmermeer dat bij een ramp op Schiphol de burgemeester van Amsterdam de hulpverlening moet coördineren?

3. Antwoord
Per brief van 13 juli 2007 heb ik de betrokken bestuurders meegedeeld dat het kabinetsbesluit om de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol) voor wat betreft brandweer en GHOR per 1 januari 2008 over te laten gaan naar de regio Kennemerland onverkort moet worden uitgevoerd. Dit betekent dat de regio Kennemerland vanaf 1 januari 2008 in geval van een ramp op Schiphol verantwoordelijk is in plaats van de regio Amsterdam-Amstelland i.o.

Ik sta volledig achter het genomen kabinetsbesluit om territoriale congruentie voor de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol) te realiseren op schaal van de politieregio Kennemerland per 1 januari 2008. Ten tijde van een ramp ligt de verantwoordelijkheid bij de burgemeester waar de ramp plaatsvindt. In het geval van de gemeente Haarlemmermeer (incl. Schiphol) betekent dit dat de burgemeester van Haarlemmermeer verantwoordelijk is en blijft, ook na 1 januari 2008. Vanaf 1 januari 2008 gaat de gemeente echter voor brandweer en GHOR ook deel uitmaken van de regio Kennemerland.

Hiermee heb ik ook direct vraag 4 beantwoord.


4. Vraag Als u vindt dat de hulpverlening bij een ramp bij de burgemeester van Amsterdam moet liggen, waarom vindt u dit? Bent u dan van mening dat politie en justitie ook onder de nieuwe veiligheidsregio moeten vallen?

4. Antwoord
Zie antwoord nr. 3


5. Vraag Kunt u, als u het niet met de burgemeesters eens bent, deze zienswijze toelichten? Hoe wilt u dan aan de bezwaren van de burgemeesters tegemoet komen?

5. Antwoord
De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid heeft op mijn verzoek een toets uitgevoerd naar de stand van zaken van de voorbereidingen van de regio Kennemerland op de overgang van de gemeente Haarlemmermeer van de brandweer- en GHOR regio Amsterdam-Amstelland i.o. naar de regio Kennemerland. De conclusie van de Inspectie is dat zij op dit moment geen concrete aanleiding hebben om te veronderstellen dat de regio Kennemerland niet gereed zou kunnen zijn op 1 januari 2008, de datum van de overgang van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio Kennemerland. Daarbij is wel de voorwaarde dat voortvarend en in overeenstemming met de planning wordt gewerkt. Mede op basis van de rapportage van de Inspectie heb ik aan de betrokken partijen bij brief van 13 juli meegedeeld dat het kabinetsbesluit onverkort moet worden uitgevoerd. Ik heb er vertrouwen in dat de regio Kennemerland dit aankan. Zoals ook de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in het advies heeft verwoord, zijn de bezwaren van de burgemeesters ongegrond.

Hiermee heb ik ook direct vraag 7 beantwoord.


6. Vraag Wat is de stand van zaken bij de uitvoering van het vorige kabinetsbesluit over de veiligheidsregio Kennemerland? Bent u voornemens dit kabinetsbesluit terug te draaien? Zo ja, waarom?

6. Antwoord
De regio Kennemerland heeft de operationele voorbereidingen (plannen en procedures) zo goed als afgerond. In de tweede helft van 2007 staat het opleiden en oefenen van de medewerkers centraal. Zoals eerder aangegeven dient het kabinetsbesluit onverkort te worden uitgevoerd.


7. Vraag Bent u op de hoogte van de signalen dat Haarlem (nog) niet voorbereid is op de taken die gepaard gaan met de instelling van de veiligheidsregio Kennemerland? Komen de veiligheid en rampenbestrijding hierdoor in gevaar?

7. Antwoord
Zie antwoord nr. 5.


8. Vraag Wat is uw oordeel over de rampenbestrijding en interregionale samenwerking in het Noordzeekanaalgebied? Onder wiens coördinerende verantwoordelijkheid dient dit te vallen?

8. Antwoord
Het Noordzeekanaal loopt door de regio's Amsterdam-Amstelland, Kennemerland en Zaanstreek-Waterland. De meeste risico's liggen in de regio's Amsterdam-Amstelland en Kennemerland. Het is niet per definitie noodzakelijk om de regio's omwille van de ligging van het Noordzeekanaal samen te voegen. Wel ben ik voorstander van een samenwerkingsovereenkomst ten aanzien van een eventuele ramp in of rondom het Noordzeekanaalgebied. Andere voorbeelden van samenwerkingsovereenkomsten, waarbij risicogebieden niet in dezelfde veiligheidsregio's liggen, zijn o.a. de samenwerkingsverbanden in het Waddengebied en het IJsselmeer


1) Haarlems Dagblad, 28 juni 2007 en Het Parool, 27 juni 2007
---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties