Gemeente Lansingerland


Procedure Grondverzet

Wanneer men van plan is om licht verontreinigde grond te ontgraven en/of toe te passen binnen de gemeente Lansingerland moet hiervoor, in het kader van het 'Bouwstoffenbesluit' of 'De Ministeriele Vrijstellingsregeling Grondverzet', een melding worden gemaakt.

In de procedure wordt onderscheid gemaakt tussen:

Het voornemen tot het ontgraven en het toepassen van grond binnen de gemeentegrenzen

Het voornemen tot het toepassen van grond binnen de gemeentegrenzen.

Daarnaast zijn er voorwaarden gesteld aan het transporteren van grond.

Het voornemen tot het ontgraven en toepassen van grond binnen de gemeente grenzen.

Om te voorkomen dat er door grondverzet bodemvervuiling optreedt, is het noodzakelijk om de grondstromen in goede banen te leiden. Bij grondverzet wordt uitgegaan van het stand-still beginsel, wat betekent dat de toe te passen grond getoetst wordt aan de kwaliteit van de ontvangende bodem. De toe te passen grond moet van een zelfde kwaliteit of schoner zijn. Op deze manier wordt gegarandeerd dat de kwaliteit van de ontvangende bodem niet slechter wordt.

Om dit in goede banen te leiden beschikt de gemeente over een bodemkwaliteitskaart en een bodembeheerplan. In de bodemkwaliteitskaart is per regio een algemene kwaliteit van de ondergrond en de bovengrond bepaald. In het bodembeheerplan is geregeld tussen welke regios grondverzet is toegestaan.

Het voornemen tot het toepassen van grond binnen de gemeente grenzen.

Indien grond vanuit een andere gemeente wordt aangevoerd dan wordt als onderbouwing van de kwaliteit een AP04-grondkeuring geeist.

Melding van het voornemen tot toepassen van grond.

Een voornemen tot het toepassen van grond binnen de gemeente grenzen moet worden gemeld bij de afdeling Vergunningverlening en Handhaving (V&H), ter attentie van de z.oz. genoemde ambtenaar milieu. Door deze afdeling wordt de toetsing van het voorgenomen grondverzet aan de bodemkwaliteitskaart en het bodembeheerplan uitgevoerd en gecontroleerd. Voor de melding zijn nodig:

Een ingevuld meldingsformulier vrij grondverzet (te downloaden van deze site)

Een kwaliteitsverklaring van de grond (bewijslast is afhankelijk van de regio van herkomst)

Een (kadastrale) tekening met de herkomst van de grondpartij,

Een (kadastrale) tekening met de voorgenomen toepassingslocatie van de grondpartij

Op basis van de melding verstrekt de ontvangende partij (gemeente, grondbank of grondverwerker) een afvalstroomnummer aan de transporteur. Dit afvalstroomnummer wordt vermeld op het transportformulier zodat bij inspectie kan worden aangetoond dat het een geoorloofd grondtransport betreft.

Voor het aanvragen van een afvalstroomnummer kan van het bovengenoemde meldingsformulier gebruik worden gemaakt. Binnen 5 werkdagen zal door de gemeente worden gereageerd op de melding met, indien akkoord, de verstrekking van een afvalstroomnummer ten behoeve van het grondtransport.

Beleidswijzingen.

Vanaf de inwerkingtreding van het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) zal grondverzet centraal worden geregeld via het landelijk Meldpunt Bodemkwaliteit, van Bodem+. De inwerkingtreding wordt verwacht op 1 januari 2008. Meer informatie hierover vindt u op www.senternovem.nl/bodemplus.

Contact.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Dhr. W. Kippers voor werken binnen Berkel en Rodenrijs of Bleiswijk: wim.kippers@lansingerland.nl

Dhr P. Severens voor werken binnen Bergschenhoek: paul.severens@lansingerland.nl