Gemeente Leeuwarden

VVD: Vragen over ombouw minirotondes in Leeuwarden

Bron: VVD (01-08-2007)
Schriftelijke vragen aan het college van B. en W. zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergadering van de raad der gemeente Leeuwarden.
De gemeenteraad heeft enige tijd geleden besloten dat de voorrangsituatie op een aantal mini-rotondes in en rondom de binnenstad van Leeuwarden wordt gewijzigd. Fietsers krijgen daar voorrang. De VVD Leeuwarden was daar toen niet voor (in verband met duidelijkheid/eenduidigheid), maar het besluit is genomen en moet wat betreft de VVD Leeuwarden nu zo goed mogelijk uitgevoerd worden.

Op de website van Leeuwarden was op 6 juli 2007 het volgende nieuwsbericht te lezen: "Tussen 9 en 30 juli worden er in en rondom de binnenstad van Leeuwarden 10 rotondes omgebouwd. De voorrangssituatie wordt gewijzigd. De overstekende fietser en voetganger krijgt voorrang op het autoverkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Later dit jaar volgen er nog 6 rotondes. De ombouw vindt bewust plaats in de zomervakantie, om de overlast tot een minimum te beperken. Daarnaast wordt er speciaal materiaal gebruikt, waardoor de rotonde in één dag aangepast kan worden."

De VVD Leeuwarden was dan ook verbaasd dat de aanpak van de mini-rotondes niet in één dag plaats vindt. Op de mini-rotondes in de Spanjaardslaan (Ûs mem), bij de Leeuwerikstraat en de Vrouwenpoort gebeurt dit namelijk niet op één dag. De haaientanden zijn alvast verwijderd, maar de nieuwe markeringen met o.a. haaientanden voor de automobilisten (om voorrang te geven aan de fietsers/voetgangers) zijn nog niet aangebracht op het wegdek.

Weliswaar zijn inmiddels wel een paar bordjes geplaats met daarop "markering ontbreekt" (overigens niet direct na het verwijderen van de haaientanden, en in een aantal gevallen hangend achter een ander verkeersbord). Maar voor de weggebruikers is de feitelijke situatie nu verwarrend geworden. Het is vooral niet duidelijk of de automobilist op dit moment al dan niet voorrang moet geven aan fietsers. Volgens de VVD Leeuwarden is dit niet een goede zaak.

Naar aanleiding van het vorenstaande heeft de VVD Leeuwarden de volgende vragen:


1. Wanneer worden op de mini-rotondes waar de haaientanden op de fietspaden al zijn verwijderd, nieuwe markeringen aangebracht om de feitelijke situatie op de mini-rotondes duidelijk te maken (o.a. haaientanden voor de automobilisten voor de fietspaden) dan wel hoe lang zit er tussen?


2. Is het college van mening dat de aanduidingen die momenteel aanwezig zijn bij de om te bouwen mini-rotondes voldoende zijn om een verkeerskundig gezien heldere situatie te realiseren in de periode van ombouw? Zo ja, waarom zijn ze voldoende?


3. Hoe verklaart het college de feitelijke uitvoering met het nieuwsbericht op de website van Leeuwarden dat de ombouw van een mini-rotonde in één dag plaats zou vinden? Welke opdracht is verstrekt voor het ombouwen van de mini-rotondes, qua uitvoering, planning, tijdelijke markeringen, etc.? Was het de opdracht om elke mini-rotonde minimaal in één dag aan te pakken? Indien dit het geval is, waarom gebeurt dit op het moment dan niet?

Tot slot heeft de VVD Leeuwarden nog een verzoek aan het college van B&W, namelijk om gedurende een periode van 2 jaar na de ombouw te monitoren wat er verkeerstechnisch gebeurt rondom de aangepaste mini-rotondes (o.a. hoeveel en welke incidenten er eventueel plaats vinden) en de raad hierover halfjaarlijks te informeren.


4. Is het college van B&W hiertoe bereid? Zo nee, waarom niet?