Persbericht
Ontevredenheid over ICT-dienstverlening dit jaar naar recordhoogte
Tweemaandelijkse peiling van Ernst & Young concludeert ook tegenvallende acceptatie mobiel internet, vooral bij vrouwelijke professionals
Amsterdam, 31 juli 2007 --- Hoewel de ICT-budgetten in het afgelopen jaar als een komeet omhoog zijn geschoten, is de kwaliteit van de dienstverlening sterk afgenomen. Dit blijkt uit de ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young waarbij 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid ondervraagd worden. Van de respondenten overweegt op dit moment niet minder dan 15 procent over te stappen naar een andere dienstverlener. Uit de resultaten blijkt ook dat het gebruik van mobiel internet nog minimaal is. Slechts 25 procent van de managers maakt hier gebruik van.
De enorme stijging van de ICT-budgetten en de vraag naar externe ICT'ers blijft groeien, zo blijkt uit het onderzoek. Ondanks deze groei is het met de ICT-dienstverlening verre van rooskleurig gesteld. Was er vorig jaar nog een zekere mate van tevredenheid waar te nemen, dit jaar is de ontevredenheid over de ICT-dienstverlening op recordhoogte. Net als in de jaren 1999 en 2001 blijkt dat met het toenemen van de ICT-budgetten de kwaliteit van de ICT-dienstverlening afneemt.
"Die afnemende kwaliteit van de dienstverlening is teleurstellend. Opdrachtgevers krijgen niet de resultaten waarvoor ze getekend hebben. Dat leidt tot forse frustraties," zegt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. "Het is alsof de ICT-dienstverleners niets geleerd hebben van het recente verleden. Telkens als de budgetten stijgen keldert de kwaliteit van de geleverde diensten. Doodzonde, want met dit gedrag snijden ze zichzelf uiteindelijk in de vingers," waarschuwt Verschuur, uit ervaring wijs geworden.
Mobiel internet
Een andere conclusie uit het onderzoek betreft mobiel internet - het gebruik maken van internet en e-mail met een PDA of mobiele telefoon. De ICT Barometer laat zien dat slechts 25 procent van de managers gebruik maakt van deze dienst. Wat het gebruik vooral tegenhoudt zijn de hoge kosten. De kleine groep die wel gebruik maakt van de dienst is het meest te spreken over de betrouwbaarheid. Daarnaast is er een opmerkelijk verschil in acceptatiegraad tussen mannen en vrouwen in managementfuncties. Mobiel internet kent in die groep relatief gezien drie keer zo veel mannelijke als vrouwelijke gebruikers.
"Bereikbaarheid, waar je ook bent, wordt steeds belangrijker en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. De relatief lage acceptatie van mobiel internet valt me dan ook enorm tegen," constateert Verschuur. "Anno 2007 kun je dit ronduit treurig noemen. Prioriteit één is dat providers hun prijzen sterk laten dalen. Daardoor zal het gebruik van mobiel internet pas een vlucht gaan nemen. Zeker onder vrouwen ligt nog een groot marktaandeel te winnen", voorziet hij.
Over de ICT Barometer®
De ICT Barometer, een onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder gemiddeld ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven, onderverdeeld naar productie/industrie, handel/distributie en dienstverlening/ financiële instellingen en de (semi-)overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview NSS en de ondervraagde groep wordt online geënquêteerd. Het onderzoek is representatief voor directeuren, managers, professionals en/of hoger opgeleide werknemers die beschikken over een internetaansluiting. De ICT Barometer biedt een belangrijk deel 'up to date' informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
Via
Noot voor redactie,