Agfa-Gevaert maakt resultaten tweede kwartaal bekend
* Groepsomzet steeg met 0,8 procent (exclusief wisselkoerseffecten)
* Nettoresultaat groeide met 50 procent tot 42 miljoen euro
* Nieuwe tijdslijn voor splitsing Groep
Press release Mortsel België July 31, 2006, 8:00
Agfa-Gevaert maakte vandaag de resultaten van het tweede kwartaal bekend. De groepsomzet steeg met 0,8 procent (exclusief wisselkoerseffecten) tot 845 miljoen euro. Zowel HealthCare als Specialty Products boekten sterke omzetcijfers, terwijl de omzet van Graphics daalde door de verdere terugval van analoge drukvoorbereiding en door de stopzetting van bepaalde onrendabele handelsactiviteiten. De Groep slaagde erin de verkoop-, algemene en administratieve kosten met 6,2 procent terug te dringen. Door de aanzienlijke impact van de hoge grondstofkosten daalde de recurrente EBIT tegenover het erg sterke tweede kwartaal van 2006 tot 55 miljoen euro (of 6,5 procent van de omzet). Het nettoresultaat van de Groep steeg van 28 miljoen euro tot 42 miljoen euro.
Agfa-Gevaert Groep - tweede kwartaal
in miljoen euro Kw.2 2006 Kw.2 2007 % evolutie %
Omzet 859 845 -1,6%
Brutowinst 344 304 -11,6%
% van de omzet 40% 36%
Recurrente EBITDA (*) 115 89 -22,6%
% van de omzet 13,4% 10,5%
Recurrente EBIT (*) 77 55 -28,6%
% van de omzet 9,0% 6,5%
Bedrijfsresultaat 52 42 -19,2%
Nettoresultaat 28 42 50,0%
Nettobedrijfskasstroom 3 (6) -300,0%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
De omzet bedroeg 845 miljoen euro, een stijging van 0,8 procent zonder de impact van de wisselkoersschommelingen (een daling van 1,6 procent inclusief wisselkoerseffecten).
De brutowinstmarge bedroeg 36 procent, tegenover 40 procent vorig jaar. De daling werd vooral veroorzaakt door belangrijke factoren in verband met de grondstoffen. Enerzijds lagen de aluminiumkosten 17 miljoen euro hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Anderzijds werd het tweede kwartaal van vorig jaar positief beïnvloed door de revaluatie van de grondstofvoorraden, wat niet herhaald werd in 2007.
Sinds de aankondiging van het besparingsplan in augustus 2006, werd een nettodaling van het personeelsbestand van ongeveer 600 werknemers (voltijdse equivalenten) genoteerd. De Agfa-Gevaert Groep telt nu bij benadering 14.000 werknemers. De verkoop-, algemene en administratieve kosten (exclusief niet-recurrente resultaten) daalden van 209 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2006 tot 196 miljoen euro. Deze kosten bedroegen 23 procent van de omzet, tegenover 24 procent vorig jaar en in het eerste kwartaal van 2007.
De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling bedroegen 47 miljoen euro, tegenover 50 miljoen euro vorig jaar. De meeste aandacht bleef gericht op industriële inkjetdruk in Graphics en IT en software in HealthCare.
Vergeleken met het sterke tweede kwartaal van 2006, daalde de recurrente EBIT van de Groep (de som van Graphics, HealthCare, Specialty Products en het niet-toegewezen segment) met 28,6 procent van 77 miljoen euro tot 55 miljoen euro.
De reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten bedroegen 13 miljoen euro, tegenover 25 miljoen euro in 2006.
Het niet-operationeel resultaat kwam uit op min 19 miljoen euro.
Er werden belastingsinkomsten van 19 miljoen euro geboekt, vooral door een verlaging van het belastingstarief in Duitsland van 39 procent tot 31 procent. De nettowinst groeide van 28 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2006 tot 42 miljoen euro.
Balans en kasstroom
- Eind juni 2007 bedroegen de totale activa 3.873 miljoen euro, tegenover 3.832 miljoen euro eind 2006.
- Uitgedrukt in dagen kwamen de voorraden eind juni 2007 uit op 122, tegenover 114 dagen in dezelfde periode van 2006. De handelsvorderingen uitgedrukt in dagen stegen van 86 na zes maanden in 2006 tot 91. De handelsschulden bleven stabiel op 55 dagen.
- De netto financiële schuld steeg tot 809 miljoen euro eind juni en werd vooral beïnvloed door de dividenduitkering van 63 miljoen euro in april.
- De nettobedrijfskasstroom bedroeg min 6 miljoen euro in het tweede kwartaal en plus 17 miljoen euro na zes maanden.
Agfa Graphics - tweede kwartaal
in miljoen euro Kw.2 2006 Kw.2 2007 % evolutie %
Omzet 436 411 -5,7%
Recurrente EBITDA (*) 35,1 29,7 -15,4%
% van de omzet 8,1% 7,2%
Recurrente EBIT (*) 18,1 14,7 -18,8%
% van de omzet 4,2% 3,6%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Exclusief wisselkoerseffecten, daalde de omzet van Agfa Graphics met 3,4 procent (5,7 procent inclusief wisselkoerseffecten) tot 411 miljoen euro. De omzet werd beïnvloed door de voortdurende achteruitgang in de markt van de analoge drukvoorbereiding en door de stopzetting van bepaalde onrendabele handelsactiviteiten voor analoge verbruiksgoederen. De digitale drukvoorbereiding boekte verdere groei en ook de omzetgroei in het inkjetsegment begon toe te nemen. Bovendien leverden recente handelsbeurzen belangrijke bestellingen op voor inkjetapparatuur, wat ook een effect zal hebben op de toekomstige verkoop van inkt.
De recurrente EBITDA-marge bedroeg 7,2 procent van de omzet en de recurrente EBIT-marge daalde van 4,2 procent tot 3,6 procent, vooral door de sterke impact van de aluminiumkosten, de wijziging in de revaluatie van de grondstofvoorraden en de nog steeds aanzienlijke opstartverliezen voor de inkjetbusiness. Deze nadelige elementen werden gedeeltelijk gecompenseerd door de lagere verkoop-, algemene en administratieve kosten, de prijsverhogingen en positieve mixeffecten.
Op het vlak van de drukvoorbereiding bekroonden twee toonaangevende IT-magazines, START-IT en M2M, Agfa Graphics voor het :IntellSyst Remote Diagnostic System. :IntellSyst controleert de drukvoorbereidingsprocessen van de klant en het geeft de service-ingenieurs van Graphics de mogelijkheid om snel hardware- en softwareproblemen vast te stellen en te verhelpen. Bovendien bereikte Graphics een nieuwe mijlpaal met de chemievrije :Azura drukplaten en de chemiearme :Amigo drukplaten. Meer dan 50 Canadese drukkers werken nu dankzij deze drukplaten op een meer milieubewuste manier.
In het kader van zijn strategische alliantie met de New York Times, voltooide Graphics de installatie van een omvangrijk :Arkitex-systeem. Dit biedt de krant een naadloze verbinding tussen de redactie en de drukkerijen verspreid over de Verenigde Staten. The New York Times breidde voorts zijn productie-eenheid in College Point (NY) uit met zes :Polaris computer-to-plate-systemen. The Chicago Sun-Times, een van de 10 grootste dagbladen in de VS, selecteerde de :Arkitex software voor het beheer van de drukvoorbereidingsworkflow in drie productievestigingen in Illinois.
Voor de markt van de industriële inkjet breidde Graphics het gamma grootformaatprinters uit met twee nieuwe systemen. Zowel de :Anapurna M als de :Anapurna XL² gebruiken Agfa's eigen inkten en bieden zeer hoge beeldkwaliteit aan producenten van borden en displays voor binnen en buiten. Met zijn industriële inkjetsystemen richt Graphics zich op het aanbieden van complete, geïntegreerde oplossingen, inclusief inkten, drukkoppen, workflowsoftware, de inkjetprinter en professionele dienstverlening.
Op de Fespa-beurs in Berlijn verkocht Graphics voor meer dan 20 miljoen euro aan breedformaatinkjetsystemen. De Oldham Group en SAS Graphic Supply, twee belangrijke Amerikaanse verdelers, nemen de :Anapurna printers op in hun aanbod. Een ultrasnelle :M-Press-inkjetpers werd in gebruik genomen bij een Franse klant ter vervanging van zijn traditionele zeefdrukapparatuur. Een Amerikaanse klant zal de :Dotrix Modular pers gebruiken voor het bedrukken van plastic zakken. Deze nieuwe toepassing opent een belangrijk bijkomend marktsegment.
Agfa HealthCare - tweede kwartaal
in miljoen euro Kw.2 2006 Kw.2 2007 % evolutie %
Omzet 365 365 0.0%
Recurrente EBITDA (*) 70,2 50,3 -28,4%
% van de omzet 19,2% 13,8%
Recurrente EBIT (*) 51,2 33,3 -35,0%
% van de omzet 14,0% 9,1%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Bij stabiele wisselkoersen steeg HealthCare's omzet met 3,1 procent (status-quo inclusief wisselkoerseffecten) tegenover het tweede kwartaal van 2006. Sterke omzetcijfers werden genoteerd voor de ziekenhuis- en klinische informatiesystemen (ORBIS), terwijl ook IT voor radiologie (Radiology Information Systems / Picture Archiving and Communication Systems) en CR (computerradiografie)/Modaliteiten bijdroegen tot de groei. Samen konden deze segmenten de marktgedreven achteruitgang van de film- en printactiviteiten meer dan compenseren. IT vertegenwoordigde 35 procent van de omzet in het tweede kwartaal van 2007, tegenover 31 procent in het voorgaande jaar.
De recurrente EBITDA-marge bedroeg 13,8 procent van de omzet. De recurrente EBIT daalde tot 33,3 miljoen euro of 9,1 procent van de omzet, tegenover 14,0 procent in het sterke tweede kwartaal van 2006, dat voordeel haalde uit de revaluatie van de zilvervoorraden. Het tweede kwartaal van 2007 werd beïnvloed door nadelige wisselkoerseffecten, kosten voor de internationale introductie van ORBIS en een negatieve, eenmalige impact in verband met de ingebruikname van een nieuw SAP-systeem.
Op het vlak van de ziekenhuis- en klinische informatiesystemen introduceerde Agfa HealthCare zijn ORBIS-oplossing op de Canadese markt. Canada is het 12de land waar ORBIS beschikbaar is. Het Belgische middelgrote Heilig Hartziekenhuis Mol koos ORBIS voor de integratie van zijn medische workflowprocessen. In Duitsland rondde HealthCare met succes de eerste stap van de introductie van ORBIS in het Paracelsus ziekenhuis in Ruit en het districtziekenhuis in Plochingen af. Beide organisaties maken deel uit van de Esslingen ziekenhuisgroep.
In de markt van de IT-systemen voor radiologie creëerde HealthCare een beveiligde verbinding tussen de radiologieafdelingen van het Walter Reed Army Medical Center (Washington), het National Naval Medical Center (Bethesda, Maryland) en het James A. Haley Veterans Medical Center (Tampa, Florida). In de eerste helft van 2007 tekende HealthCare RIS-contracten met 18 en PACS-contracten met 24 bijkomende ziekenhuizen in de Duitstalige landen van Europa (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk). Op die manier bevestigde het zijn sterke positie in deze regio.
Het vierde grootste Franse regionale opleidingsziekenhuis, het Centre Hospitalier Régional Universitaire (CHRU) in Rijsel, en HealthCare tekenden een van de belangrijkste Europese RIS-oveenkomsten ooit.
In het tweede kwartaal werden een aantal allianties aangegaan om de portfolio verder te ontwikkelen en te verbeteren. Agfa HealthCare en het Duitse InterComponentWare AG (ICW) besloten om nauwer samen te werken aan de optimalisering van de integratie van ORBIS en ICW's eHealth Framework. ICW's oplossingen geven zorgverstrekkers de mogelijkheid om alle relevante medische gegevens van patiënten in behandeling te delen, zoals informatie over allergieën en over de medische voorgeschiedenis. HealthCare tekende ook een overeenkomst met de Vrije Universiteit Brussel in het kader van zijn uitgebreide onderzoeksprogramma gericht op de verbetering van de klinische workflowoplossingen en op de ontwikkeling van een nieuwe generatie klinische beeldvormingsapplicaties.
Agfa Specialty Products - tweede kwartaal
in miljoen euro Kw.2 2006 Kw.2 2007 % evolutie %
Omzet 58 69 19,0%
Recurrente EBITDA (*) 16,2 11,3 -30,3%
% van de omzet 27,9% 16,4%
Recurrente EBIT (*) 14,2 9,3 -34,5%
% van de omzet 24,5% 13,5%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Exclusief wisselkoerseffecten boekte Specialty Products een erg sterke omzetgroei van 18,9 procent (19,0 procent inclusief wisselkoerseffecten), met sterke prestaties van identification and security en van specialty foils and components. De recurrente EBITDA-marge kwam uit op 16,4 procent van de omzet. De recurrente EBIT daalde met 34,5 procent tot 9,3 miljoen euro, of 13,5 procent van de omzet. Deze daling heeft te maken met de voordelige revaluatie van het zilver in het tweede kwartaal van vorig jaar en door de hoge omzetcijfers voor apparatuur - met lagere marges dan gemiddeld - in het tweede kwartaal van 2007. Dit laatste kadert in het belangrijke contract voor een compleet subsysteem voor de productie van hoogbeveiligde identiteitskaarten voor Marokko.
Na de splitsing van de Groep zal Specialty Products deel uitmaken van Agfa Materials, dat zich zal richten op het efficiënt produceren van film voor verschillende spelers in de industrie, inclusief de toekomstige Agfa Graphics en Agfa HealthCare Groepen. Enerzijds zal Agfa Materials innovatieve producten ontwikkelen voor nieuwe groeigebieden, zoals de markt voor de veiligheids- en identiteitskaarten, en anderzijds zal het zich positioneren als een consolidator binnen de industrie. Hiertoe werd een belangrijke stap genomen met het tekenen van een niet-exclusieve productieovereenkomst voor film. Volgens deze overeenkomst zullen belangrijke filmvolumes geleverd worden aan een voorname speler in de beeldvormingsindustrie.
Resultaten halfjaar
Agfa-Gevaert Groep - halfjaar
in miljoen euro H.1 2006 H1 2007 % evolutie %
Omzet 1.669 1.631 -2,3%
Brutowinst 660 606 -8,2%
% van de omzet 40% 37%
Recurrente EBITDA (*) 208 183 -12,0%
% van de omzet 12,5% 11,2%
Recurrente EBIT (*) 131 113 -13,7%
% van de omzet 7,8% 6,9%
Bedrijfsresultaat
95
92 -3,2%
Nettoresultaat 48 83 72,9%
Nettobedrijfskasstroom 70 17 -75,7%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
- Zonder rekening te houden met de wisselkoerseffecten groeide de Groepsomzet met 0,6 procent.
- De brutowinstmarge van de Groep daalde van 40 procent in de eerste helft van 2006 tot 37 procent.
- De recurrente EBIT daalde met 13,7 procent tot 113 miljoen euro, vooral door de impact van de grondstofkosten, die 58 miljoen euro hoger lagen dan in de eerste helft van 2006.
- De Groep noteerde een nettowinst van 83 miljoen euro of 33 cent per aandeel, tegenover 48 miljoen euro of 22 cent per aandeel in de eerste helft van 2006.
Agfa Graphics - halfjaar
in miljoen euro H.1 2006 H.1 2007 % evolutie %
Omzet 860 801 -6,9%
Recurrente EBITDA (*) 73,2 64,7 -11,6%
% van de omzet 8,5% 8,1%
Recurrente EBIT (*) 38,2 32,7 -14,4%
% van de omzet 4,4% 4,1%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Wisselkoerseffecten niet meegerekend, zakte de omzet met 4,0 procent (6,9 procent inclusief wisselkoerseffecten) tot 801 miljoen euro. Door de hoge grondstofkosten en de investeringen voor het opstarten van de industriële inkjetactiviteiten, kwam de recurrente EBITDA uit op 64,7 miljoen euro, of 8,1 procent van de omzet. De recurrente EBIT daalde met 14,4 procent tot 32,7 miljoen euro.
Agfa HealthCare - halfjaar
in miljoen euro H.1 2006 H.1 2007 % evolutie %
Omzet 689 699 1,5%
Recurrente EBITDA (*) 115,2 95,3 -17,3%
% van de omzet 16,7% 13,6%
Recurrente EBIT (*) 76,2 60,3 -20,9%
% van de omzet 11,1% 8,6%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Zonder rekening te houden met de wisselkoerseffecten steeg de omzet met 4,7 procent (1,5 procent inclusief wisselkoerseffecten) tot 699 euro. CR/Modalities en IT waren de voornaamste groeipolen.
De recurrente EBITDA kwam uit op 95,3 miljoen euro of 13,6 procent van de omzet. De recurrente EBIT daalde met 20,9 procent tot 60,3 miljoen euro.
Agfa Specialty Products - halfjaar
in miljoen euro H.1 2006 H.1 2007 % evolutie %
Omzet 120 131 9,2%
Recurrente EBITDA (*) 29,6 23,7 -19,9%
% van de omzet 24,7% 18,1%
Recurrente EBIT (*) 26,6 20,7 -22,2%
% van de omzet 22,2% 15,8%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Wisselkoerseffecten niet meegerekend groeide de omzet met 10,5 procent (9,2 procent inclusief wisselkoerseffecten) tot 131 miljoen euro. De recurrente EBITDA-marge bereikte 18,1 procent van de omzet en de recurrente EBIT-marge kwam uit op 15,8 procent van de omzet.
Update verkoop Consumer Imaging
De onafhankelijke boekhoudkundig expert, Ernst & Young Ltd., maakte zijn beslissing bekend in verband met het dispuut tussen Agfa-Gevaert en AgfaPhoto Holding over de aankoopprijs in het kader van de desinvestering van Agfa-Gevaert's afdeling Consumer Imaging in 2004. De beslissing van de onafhankelijke expert brengt de aankoopprijs op 81 miljoen euro, wat in de lijn ligt van de provisies die Agfa-Gevaert in het verleden heeft aangelegd.
Update splitsing
In het licht van de resultaten van het tweede kwartaal, besliste de Raad van Bestuur om alle aandacht van het management te richten op operationele verbeteringen. Daarom aanvaardde hij het advies van zijn externe adviseur om de splitsing uit te voeren op basis van de sluitingsbalans per 31 december 2007. De beursnotering van de onafhankelijke ondernemingen zal voor de zomer van 2008 plaatsvinden. Deze nieuwe tijdslijn geeft de Raad van Bestuur ook de mogelijkheid om de uitingen van interesse om delen van Agfa-Gevaert's business over te nemen op gepaste wijze te onderzoeken. De relatieve voordelen hiervan zullen afgewogen worden tegen die van de splitsing, die de eerste prioriteit van de Groep blijft.
Vooruitzichten
Agfa Graphics verwacht dat de trend in de drukvoorbereiding ook in de tweede helft van 2007 blijft voortduren, met meer groei in het digitale Computer-to-Plate-segment en een verdere terugval voor de analoge Computer-to-Film-verbruiksgoederen. Recente handelsbeurzen bevestigden de grote interesse voor Graphics' industriële inkjetsystemen. Bijgevolg wordt een omzetstijging voor inkjetapparatuur verwacht in de tweede helft van het jaar, evenals aanzienlijke bestellingen voor inkjet op Graph Expo (VS) in september.
De omzet van Agfa HealthCare - vooral die voor IT - is traditioneel hoger in de tweede helft van het jaar. Samen met de verdere groei in CR/Modalities, zal dit de marktgedreven terugval in de film- en printomzet meer dan compenseren. Bijgevolg zal HealthCare's EBIT in de laatste zes maanden van het jaar die van de eerste helft van 2007 aanzienlijk overtreffen.
Agfa Specialty Products verwacht ook voor de tweede helft van het jaar sterke omzetcijfers, zowel voor de traditionele filmbusiness als voor de nieuwe groeigebieden, zoals dat van de sterk beveiligde ID-kaarten.
De resultaten van de Agfa-Gevaert Group zijn duidelijk beïnvloed door de erg hoge aluminiumkosten en door de investeringen in de ontwikkeling en de introductie van innovatieve technologieën. Anderzijds zullen het besparingsplan en de groeistrategieën verder bijdragen aan de resultaten. De splitsing van de Agfa-Gevaert Groep blijft de eerste prioriteit en het project zal voor de zomer van volgend jaar afgerond zijn. Dit zal nieuwe kansen voor de businesses bieden en meerwaarde voor de aandeelhouders opleveren.
Click
Katia Waegemans
Director Corporate Communication
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 7124
fax:+32 (0) 3 444 4485
Johan Jacobs
Corporate Press Relations Manager
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 8015
fax:+32 (0) 3 444 5005