Nederlandse man gaat 'massaal vreemd' op internet
Men's Health/RM Interactive-onderzoek naar online sociaal gedrag
AMSTERDAM, 20070731 -- Bijna een kwart van de Nederlandse mannen flirt tijdens het chatten of msn'en met een andere vrouw dan zijn partner. Eén op de zeven gebonden mannen flirt via de mail. Eén op de tien gaat nog verder en stuurt erotische mailtjes. Dat laatste wordt echter door bijna driekwart van de vrouwen als overspel gezien. Dat blijkt uit het onderzoek dat het grootste mannenblad van Nederland Men's Health samen met RM interactive liet uitvoeren.
Vrouwen vinden sneller dat er sprake is van online vreemdgaan dan mannen. Erotisch chatten (cybersex) valt wat betreft driekwart van de vrouwen onder vreemdgaan. Van de Nederlandse mannen is 56% het daarmee eens. Ook vindt een groot deel van de vrouwen (84%) dat uit de kleren gaan voor de webcam een vorm van overspel is, terwijl dat percentage bij de mannen op "slechts" 59% ligt.
De Nederlandse man is op het internet dan ook "ondeugender" dan zijn partner hem inschat. Ruim de helft van de mannen heeft wel eens een pornosite bezocht (tegen 17% van de vrouwen) en een kwart van de mannen stuurt pornografische filmpjes of foto's door naar anderen (tegen 3% van de vrouwen). En bijna één op de tien (!) mannen is wel eens uit de kleren gegaan voor de webcam.
Ook voor een serieuze relatie zoekt de man eerder zijn heil op internet dan de vrouw, zo blijkt uit het Men's Health-onderzoek. Ruim eenderde van de mannen zegt zijn toekomstige partner op het internet te zoeken. Daarnaast zoekt bijna eenderde van de single mannen via internet naar losse contacten en afspraakjes.
11% van de mannen heeft wel eens ruzie met zijn partner omdat hij te veel op internet zit. Hoewel internetgebruik zelden tot het verbreken van een relatie leidt, is het voor vrouwen wel iets vaker een aanleiding om een punt achter een relatie te zetten. Ze storen zich dan vooral aan de frequentie (3%) en de websites die hun partner bezoekt (3%).
Verklaring enquête
Om in kaart te brengen welke sociale activiteiten de Nederlandse man anno 2007 op het internet ontplooit, liet Men's Health een uitgebreid onderzoek uitvoeren door RM Interactive. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 511 Nederlandse mannen en vrouwen tussen de 18 en 49 jaar die gebruik maken van internet.
Over Men's Health
Men's Health is het grootste mannenblad ter wereld dat praktische en persoonlijke informatie geeft over gezondheid, voeding, fitness & sport, relaties & sex, psyche, reizen, werk & stress en mode. In Nederland en België kent Men's Health een gemiddelde oplage van ruim 60.000 exemplaren.
Men's Health