Ingezonden persbericht


Amsterdam 31 juli 2007

Eerste editie streetlab festival daverend succes

De eerste editie van het Streetlab festival kan met recht een succes worden genoemd: maar liefst 13.000 bezoekers bezochten het festival voor streetfashion en streetart van donderdag 26 tot en met zondag 29 juli op de Westergasfabriek in Amsterdam.

Amsterdam streetcapital of the world? Damn Right!
In het laatste weekend van de Amsterdam Fashion Week bood Streetlab vier dagen lang onder meer fashion shows, live street art, exposities, Sneaker Pimps, workshops, BMX biking, talkshows, lezingen, films en verschillende feesten. Dit resulteerde in 13.000 bezoekers, 275 spuitbussen, 1.000 sneakers, 800 meter stof, een paar kilometer tape en veel stickers.

In de enorme Zuiveringshal stonden ruim zestig grote zeecontainers op- en naast elkaar gestapeld. Tussen de containers liep een enorme catwalk voor de vele modeshows tijdens het festival. De containers vormden het Young Designers Lab, het kloppende hart van Streetlab. Hier toonden de street fashion designers van morgen wat ze in huis hebben. Veel deelnemende designers zijn naar aanleiding van het Streetlab festival benaderd door grote merken, inkopers en beurzen om hun collecties breder te verkopen. Daarmee is de belangrijkste doelstelling van het festival gerealiseerd.

Na de spetterende opening op donderdagavond door Daryl van Wouw werd vrijdag- en zaterdagavond avond het podium gegeven aan (inter)nationale modetalenten om in een uitverkochte Show Off hun werk op de catwalk te vertonen. O.a. Bas Kosters, End, Ursula Pelt, Excusez la Mode, Nieuw Jurk, Soulland en So Last Season showden hun collecties.

De sneaker expositie in het Machinegebouw trok ook veel bekijks, dankzij de 600 gecustomizede sneakers van Sneaker Pimps; voor het eerst in Nederland te zien.

Het Streetlab festival telde uiteindelijk meer dan 350 deelnemers, uit 16 verschillende landen. Verder waren er 64 fashion shows te zien, zijn 30 panelen live door street artists beschilders, waren er 6 grote foto en sneaker exposities te zien, 14 workshops & lezingen te volgen, 4 verschillende feesten georganiseerd en werden in totaal 21 films vertoond.

De organisatie gaat zich beraden op een verder vervolg van het Streetlab festival.

Binnenkort op de site www.streetlab.nl verslag in beeld en geluid.


---

Streetlab werd mogelijk gemaakt door VSBfonds, Gemeente Amsterdam, Premsela, HGIS,Cultuurprogramma, Stichting Doen, European Cultural Foundation en Prins Bernhard Cultuurfonds.
Mediapartners: De Volkskrant, Blend, CJP, Boomerang Media, fashionscene.nl en pozerscene.nl.
Sponsors: Dickies, Eastpak, Parruci, House of Orange Make,up school, Westergasfabriek, Salva Models

---

Streetlab is een platform voor jonge makers en ontwerpers `van de straat.' Tijdens het Streetlab festival werd Amsterdam drie dagen lang `streetcapital of the world' met verschillende exposities, modeshows, performances, muziek, workshops en films met werk van veelbelovende jonge (inter)nationale ontwerpers en fashion designers.

Streetlab organiseerde eerder een Show off in 11, Hotel Arena, Imagine IC en Pakhuis de Zwijger, met performances en exposities van jonge streetfashion designers en streetartists.
---

Stichting Streetlab is een initiatief van Premsela (www.premsela.org) en Cultuurfabriek (www.cultuurfabriek.nl)

---