Concept car Peugeot 308 RC Z: de ideale lijn
(7/30/2007)
Binnen enkele weken wordt de nieuwe Peugeot 308 in Europa
geïntroduceerd. Een nieuwe, compacte hatchback in het fel
beconcurreerde middensegment, die een groot publiek zal aanspreken
dankzij sterke eigenschappen als zijn halfhoge structuur, een ruim en
licht interieur, veel zicht rondom, maar ook vanwege een uitstekende
wegligging, sterke en schone motoren en een optimale veiligheid.
Daarnaast is er veel aandacht besteed aan comfort; de auto beschikt
over een zeer uitgebreide uitrusting om de inzittenden optimaal van de
reis te laten genieten. Het geraffineerde, stijlvolle ontwerp zorgt
voor uitstekende aerodynamische eigenschappen en geeft de auto een
duidelijk herkenbare, eigen identiteit. Er is een 3-deurs en een
5-deurs versie, maar dat is lang niet alles!
Er staan nog andere modellen op het programma, auto's die werkelijk in
productie zullen gaan en maar ook enkele concept cars die laten zien
waartoe Peugeot nog meer in staat is.
De ontwerpers hebben zich helemaal kunnen uitleven en de meest
uiteenlopende ideeën over automobiliteit in praktische ontwerpen
mogen omzetten. Dromen worden werkelijkheid en grenzen worden verlegd.
Dat geldt met name voor de nieuwe 308 RC Z concept car.
Eisenpakket
Er moest een auto komen die het dagelijkse rijplezier weet te
combineren met passie en emotie, een lichte en praktische auto die het
milieu ontziet.
Bij de uitvoering werden voor Peugeot erg belangrijke uitgangspunten
gehanteerd. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op de doelstellingen
die tevens golden voor het 4^e concours de design (P.L.E.A.S.E, ofwel
Pleasurable (to drive), Lively, Efficient, Accessible, Simple en
Ecological).
Vormgeving
De 308 RC Z concept car wordt gezien als de reïncarnatie van het
begrip rijplezier volgens Peugeot. Het betreft een 2+2 zits coupé met
een evenwichtige, moderne vormgeving en praktische
gebruiksmogelijkheden.
De auto is licht van gewicht dankzij het gebruik van aluminium voor
bijvoorbeeld de beide dakbogen, door een achterruit van polycarbonaat
en door de vele carrosseriedelen van koolstofvezel.
De nieuwe 308 is de ideale basis voor deze concept car. De auto biedt
een aantal belangrijke voordelen:
* een opvallende styling met een eigenzinnig karakter;
* eenvoudig te realiseren door zo veel mogelijk gebruik te maken van
de bestaande onderdelen van de 308 hatchback,
* de sterke eigenschappen van de hatchback (onderstel, uitrusting,
design enz.) komen bij deze coupé zelfs nog beter tot hun recht.
De aerodynamische lijnen zorgen voor een bijzonder gunstige
luchtweerstand (SCx slechts 0,65) waardoor de auto bijzonder zuinig
met zijn brandstof omspringt. Daardoor is ook de CO -uitstoot heel
beperkt en wordt het milieu ontzien.
Het sportieve karakter en de uitstekende rijeigenschappen dankt de 308
RC Z concept car aan zijn evenwichtige afmetingen:
* de lengte bedraagt 4,276 m (gelijk aan de hatchback),
* de breedte is 1,840 m (25 mm meer dan de hatchback) en
* de auto is 1,320 m hoog.
Styling
Exterieur
Het expressieve front van de 308 sluit perfect aan bij de rest van
deze concept car. De neus wordt gesierd met het logo van Peugeot.
Vanaf dit punt lopen de lijnen via de motorkap door tot in de
aluminium dakbogen. Het V-vormige lijnenspel wekt de indruk dat de
auto constant in beweging is, zelfs als hij stilstaat.
Die indruk wordt nog sterker door de grote getinte voorruit die
naadloos aansluit op het carbon dak en de donker getinte polycarbonaat
achterruit.
De katachtige koplampen volgen harmonieus de lijn van de motorkap. Met
vier afzonderlijke schijnwerpers in elke lichtunit kijkt de auto u
zelfverzekerd aan.
De voorbumper is wat sportiever dan die van de 308 hatchback met een
specifieke luchtinlaat en mistlampen en de toepassing van
verschillende chroomaccenten.
Van opzij gezien toont de auto zijn spierballen dankzij de bolle voor-
en achterschermen die via dikke dorpels optisch met elkaar verbonden
zijn. Door de opgaande lijn van de portieren sluit de lange, lage
voorkant van de auto sierlijk aan op de korte gedrongen achterzijde.
De auto staat met 19 inch lichtmetalen velgen stevig op zijn poten,
net als een roofdier, klaar om zijn prooi te bespringen.
Vanwege zijn bijzondere vorm is de achterruit gemaakt van
polycarbonaat in plaats van glas. De bolle vormen die vanaf het dak
doorlopen in de achterruit zorgen voor een opvallende styling en goede
aerodynamische eigenschappen. Het kofferdeksel met geïntegreerde
spoiler benadrukt de ranke lijnen van de auto en steekt ver boven de
achteras uit om te zorgen voor voldoende neerwaartse druk op de
achterwielen.
In het midden pronkt net als aan de voorzijde het Peugeot-logo, in dit
geval zelfs nog voorzien van achtergrondverlichting. Voor het openen
van de bagageruimte moet de Leeuw ingedrukt worden.
De langgerekte achterlichten benadrukken de brede heupen van de auto.
De hightech achterlichtunits met lichtgevende diodes zijn robijnrood
gekleurd en hebben een apart gedeelte voor de knipperlichtfunctie.
Let ook op de grote achterbumper met de dubbele uitlaatpijp in het
midden. De achterste uitlaatdemper is overdwars geplaatst en dient zo
tevens als diffuser, terwijl er voldoende ruimte overblijft voor een
reservewiel .
De metallic grijze laklaag is middels een speciaal procédé
aangebracht en bevat zeer fijne metalen deeltjes. Deze chique kleur
geeft de auto een lichte uitstraling en benadrukt het sierlijke
ontwerp van het geheel.
Interieur
De 308 RC Z concept heeft hetzelfde ergonomisch ingedeelde dashboard
als de hatchback. Pure, elegante lijnen die perfect aansluiten op de
portieren; dankzij de schuin aflopende lijn van het dashboard is er
een riant zicht door de grote voorruit. Kortom veel licht, veel zicht
en een enorm gevoel van ruimte.
Net als bij de hatchback is alles in het werk gesteld om ervoor te
zorgen dat de inzittenden zich prettig voelen onderweg. Dat geldt met
name voor de vormgeving van het interieur, maar ook voor de keuze van
de gebruikte materialen die er mooi uitzien en prettig aanvoelen. De
kwaliteit van de afwerking staat op een bijzonder hoog niveau en geeft
het interieur een doordachte en duurzame uitstraling.
Het dashboard is bekleed met leer en voorzien van aluminium, chroom of
zwart gelakte accenten waardoor het geheel een bijzonder sportieve
indruk maakt. Dat wordt nog versterkt door het speciale Bell&Ross (TM)
klokje in het midden op het dashboard met een wijzerplaat die lijkt
op die van de snelheidsmeter en de toerenteller recht vóór de
bestuurder.
Een ander kenmerk van het exclusieve karakter van deze auto zijn de
aluminium accenten in de stoelen en de speciale portierpanelen. De
ergonomische bestuurderspositie stelt de bestuurder in staat zijn auto
onder alle omstandigheden volledig onder controle te houden en
optimaal te genieten van de prestaties en het rijplezier dat deze auto
biedt.
De beide met leer beklede zetels achterin zijn neerklapbaar. Daardoor
biedt de auto diverse gebruiksmogelijkheden. Zo is de ruimte achter de
voorstoelen groot genoeg om bijvoorbeeld een golftas mee te nemen. De
bagageruimte is zelfs groot genoeg voor een complete mountainbike!
Mechaniek
Voor de aandrijving van de 308 RC Z concept car wordt gebruik gemaakt
van een 1,6 l THP-motor, één uit de nieuwe serie motoren die het
resultaat is van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en
BMW Group. Het gaat in dit geval om de EP6DTS-motor met een vermogen
van 128 kW (Ë 175 pk) die standaard in de 207 RC zit.
Speciaal voor de 308 RC Z concept werd deze 1,6 l THP op een aantal
punten aangepast waardoor het vermogen steeg naar 160 kW (Ë 218 pk).
Door het enorme koppel van 280 Nm dat al bij zeer lage toerentallen
beschikbaar is (zelfs 300 Nm bij overboost) heeft de motor een
bijzonder soepel karakter. Opmerkelijke cijfers die zorgen voor
sportieve prestaties.
De speciale "Twin-Scroll" turbo zorgt voor een maximale laaddruk en
dankzij de directe benzine-inspuiting kan precies de juiste
mengselsamenstelling worden verkregen voor een volledige verbranding
en een maximaal motorrendement. Deze motor is gekoppeld aan een
volledig nieuwe, handgeschakelde zes-versnellingsbak.
Dit geheel maakt de 308 RC Z tot een auto met een opmerkelijke balans
tussen prestatie- en verbruikscijfers. De topsnelheid van 235 km/h
wordt bereikt in de 6e versnelling en de sprint van 0 tot 100 km/h
vergt slechts 7,0 s. Snel inhalen is geen punt: acceleratie van 80 tot
120 km/h in de 5^e duurt maar 7,5 s. Het brandstofverbruik blijft
alleszins redelijk met 6,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik en de
CO -uitstoot bedraagt slechts 160 g/km.
Onderstel
Net als bij eerdere concept cars van Peugeot bestaat de
voorwielophanging uit veerpoten met ontkoppelde fusees, waarbij veel
gebruik is gemaakt van aluminium om het gewicht van de auto zo laag
mogelijk te houden.
Dit zorgt in combinatie met de directe besturing voor perfecte
rijeigenschappen en goed contact met de weg.
De achterwielophanging is rechtstreeks overgenomen van de hatchback en
bestaat uit een flexibele traverse met een geïntegreerde
stabilisatorstang en twee draagarmen. De achterwielophanging werd
aangepast aan de grotere spoorbreedte. De spoorbreedte voor en achter
is 59 mm groter dan bij de hatchback en mede door de brede banden
heeft de auto een rotsvaste wegligging en een uitstekende
koersstabiliteit.
De auto heeft schijfremmen vóór die een diameter van 360 mm hebben
en remklauwen met vier remzuigers. De auto staat op 19 inch
lichtmetalen velgen met Michelin Pilot Sport PS2 banden, in de maat
245/40 R19.
Veiligheid
Ook bij een eenmalig project hebben de Peugeot-technici de vrijheid om
hun wensen en ideeën in de praktijk te realiseren en wordt niets aan
het toeval overgelaten. Dat geldt ook ten aanzien van de veiligheid
van de auto.
Net als bij de hatchback vormt het voorbeeldige weggedrag de basis van
de actieve veiligheid van de 308 RC Z, daar komen voorzieningen zoals
het Lane Departure Warning System (LDWS) en meedraaiende bi-xenon
koplampen nog bij.
Voor wat betreft de passieve veiligheid is veel aandacht besteed aan
de structuur met 3 verschillende kreukelzones aan de voorzijde. De
stijfheid en de vervormingseigenschappen van de gehele zelfdragende
carrosserie werden uitgebreid bestudeerd om botsingen optimaal op te
kunnen vangen.
In een aantal landen zorgt de Peugeot Urgence hulpverlening, die
gekoppeld is aan het RT4-datacommunicatiesysteem, voor aanvullende
zekerheid. Deze hulpdienst kan op afstand bepalen waar de auto zich
bevindt en ervoor zorgen dat de noodzakelijke hulpploegen snel ter
plekke zijn.
Net als alle andere concept cars van Peugeot is de 308 RC Z een ware
smeltkroes van ideeën die een goed beeld geeft van wat de
automobieltechnologie allemaal te bieden heeft. Een concept car biedt
de mogelijkheid om nieuwe concepten, geavanceerde technologieën en
stilistische noviteiten zonder productietechnische beperkingen
uitgebreid te testen.
Deze eenmalige projecten vormen regelmatig de basis voor een
toekomstige productierijpe versie. Ze geven de visie van de fabrikant
op de toekomst aan. Een nieuwe ster aan het firmament, vele lichtjaren
ver......een veelbelovende toekomst lijkt onbereikbaar maar is in
feite heel nabij....
AutoRai