AutoRai

Concept car Peugeot 308 RC Z: de ideale lijn

(7/30/2007)
Binnen enkele weken wordt de nieuwe Peugeot 308 in Europa geïntroduceerd. Een nieuwe, compacte hatchback in het fel beconcurreerde middensegment, die een groot publiek zal aanspreken dankzij sterke eigenschappen als zijn halfhoge structuur, een ruim en licht interieur, veel zicht rondom, maar ook vanwege een uitstekende wegligging, sterke en schone motoren en een optimale veiligheid.

Daarnaast is er veel aandacht besteed aan comfort; de auto beschikt over een zeer uitgebreide uitrusting om de inzittenden optimaal van de reis te laten genieten. Het geraffineerde, stijlvolle ontwerp zorgt voor uitstekende aerodynamische eigenschappen en geeft de auto een duidelijk herkenbare, eigen identiteit. Er is een 3-deurs en een 5-deurs versie, maar dat is lang niet alles!

Er staan nog andere modellen op het programma, auto's die werkelijk in productie zullen gaan en maar ook enkele concept cars die laten zien waartoe Peugeot nog meer in staat is.

De ontwerpers hebben zich helemaal kunnen uitleven en de meest uiteenlopende ideeën over automobiliteit in praktische ontwerpen mogen omzetten. Dromen worden werkelijkheid en grenzen worden verlegd. Dat geldt met name voor de nieuwe 308 RC Z concept car.

Eisenpakket
Er moest een auto komen die het dagelijkse rijplezier weet te combineren met passie en emotie, een lichte en praktische auto die het milieu ontziet.

Bij de uitvoering werden voor Peugeot erg belangrijke uitgangspunten gehanteerd. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op de doelstellingen die tevens golden voor het 4^e concours de design (P.L.E.A.S.E, ofwel Pleasurable (to drive), Lively, Efficient, Accessible, Simple en Ecological).

Vormgeving
De 308 RC Z concept car wordt gezien als de reïncarnatie van het begrip rijplezier volgens Peugeot. Het betreft een 2+2 zits coupé met een evenwichtige, moderne vormgeving en praktische gebruiksmogelijkheden.

De auto is licht van gewicht dankzij het gebruik van aluminium voor bijvoorbeeld de beide dakbogen, door een achterruit van polycarbonaat en door de vele carrosseriedelen van koolstofvezel.

De nieuwe 308 is de ideale basis voor deze concept car. De auto biedt een aantal belangrijke voordelen:

* een opvallende styling met een eigenzinnig karakter;
* eenvoudig te realiseren door zo veel mogelijk gebruik te maken van de bestaande onderdelen van de 308 hatchback,
* de sterke eigenschappen van de hatchback (onderstel, uitrusting, design enz.) komen bij deze coupé zelfs nog beter tot hun recht.

De aerodynamische lijnen zorgen voor een bijzonder gunstige luchtweerstand (SCx slechts 0,65) waardoor de auto bijzonder zuinig met zijn brandstof omspringt. Daardoor is ook de CO -uitstoot heel beperkt en wordt het milieu ontzien.

Het sportieve karakter en de uitstekende rijeigenschappen dankt de 308 RC Z concept car aan zijn evenwichtige afmetingen:
* de lengte bedraagt 4,276 m (gelijk aan de hatchback),
* de breedte is 1,840 m (25 mm meer dan de hatchback) en
* de auto is 1,320 m hoog.

Styling

Exterieur
Het expressieve front van de 308 sluit perfect aan bij de rest van deze concept car. De neus wordt gesierd met het logo van Peugeot. Vanaf dit punt lopen de lijnen via de motorkap door tot in de aluminium dakbogen. Het V-vormige lijnenspel wekt de indruk dat de auto constant in beweging is, zelfs als hij stilstaat.

Die indruk wordt nog sterker door de grote getinte voorruit die naadloos aansluit op het carbon dak en de donker getinte polycarbonaat achterruit.

De katachtige koplampen volgen harmonieus de lijn van de motorkap. Met vier afzonderlijke schijnwerpers in elke lichtunit kijkt de auto u zelfverzekerd aan.

De voorbumper is wat sportiever dan die van de 308 hatchback met een specifieke luchtinlaat en mistlampen en de toepassing van verschillende chroomaccenten.

Van opzij gezien toont de auto zijn spierballen dankzij de bolle voor- en achterschermen die via dikke dorpels optisch met elkaar verbonden zijn. Door de opgaande lijn van de portieren sluit de lange, lage voorkant van de auto sierlijk aan op de korte gedrongen achterzijde.

De auto staat met 19 inch lichtmetalen velgen stevig op zijn poten, net als een roofdier, klaar om zijn prooi te bespringen.

Vanwege zijn bijzondere vorm is de achterruit gemaakt van polycarbonaat in plaats van glas. De bolle vormen die vanaf het dak doorlopen in de achterruit zorgen voor een opvallende styling en goede aerodynamische eigenschappen. Het kofferdeksel met geïntegreerde spoiler benadrukt de ranke lijnen van de auto en steekt ver boven de achteras uit om te zorgen voor voldoende neerwaartse druk op de achterwielen.

In het midden pronkt net als aan de voorzijde het Peugeot-logo, in dit geval zelfs nog voorzien van achtergrondverlichting. Voor het openen van de bagageruimte moet de Leeuw ingedrukt worden.

De langgerekte achterlichten benadrukken de brede heupen van de auto. De hightech achterlichtunits met lichtgevende diodes zijn robijnrood gekleurd en hebben een apart gedeelte voor de knipperlichtfunctie.

Let ook op de grote achterbumper met de dubbele uitlaatpijp in het midden. De achterste uitlaatdemper is overdwars geplaatst en dient zo tevens als diffuser, terwijl er voldoende ruimte overblijft voor een reservewiel .

De metallic grijze laklaag is middels een speciaal procédé aangebracht en bevat zeer fijne metalen deeltjes. Deze chique kleur geeft de auto een lichte uitstraling en benadrukt het sierlijke ontwerp van het geheel.

Interieur
De 308 RC Z concept heeft hetzelfde ergonomisch ingedeelde dashboard als de hatchback. Pure, elegante lijnen die perfect aansluiten op de portieren; dankzij de schuin aflopende lijn van het dashboard is er een riant zicht door de grote voorruit. Kortom veel licht, veel zicht en een enorm gevoel van ruimte.

Net als bij de hatchback is alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de inzittenden zich prettig voelen onderweg. Dat geldt met name voor de vormgeving van het interieur, maar ook voor de keuze van de gebruikte materialen die er mooi uitzien en prettig aanvoelen. De kwaliteit van de afwerking staat op een bijzonder hoog niveau en geeft het interieur een doordachte en duurzame uitstraling.

Het dashboard is bekleed met leer en voorzien van aluminium, chroom of zwart gelakte accenten waardoor het geheel een bijzonder sportieve indruk maakt. Dat wordt nog versterkt door het speciale Bell&Ross (TM) klokje in het midden op het dashboard met een wijzerplaat die lijkt op die van de snelheidsmeter en de toerenteller recht vóór de bestuurder.

Een ander kenmerk van het exclusieve karakter van deze auto zijn de aluminium accenten in de stoelen en de speciale portierpanelen. De ergonomische bestuurderspositie stelt de bestuurder in staat zijn auto onder alle omstandigheden volledig onder controle te houden en optimaal te genieten van de prestaties en het rijplezier dat deze auto biedt.

De beide met leer beklede zetels achterin zijn neerklapbaar. Daardoor biedt de auto diverse gebruiksmogelijkheden. Zo is de ruimte achter de voorstoelen groot genoeg om bijvoorbeeld een golftas mee te nemen. De bagageruimte is zelfs groot genoeg voor een complete mountainbike!

Mechaniek
Voor de aandrijving van de 308 RC Z concept car wordt gebruik gemaakt van een 1,6 l THP-motor, één uit de nieuwe serie motoren die het resultaat is van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en BMW Group. Het gaat in dit geval om de EP6DTS-motor met een vermogen van 128 kW (Ë 175 pk) die standaard in de 207 RC zit.

Speciaal voor de 308 RC Z concept werd deze 1,6 l THP op een aantal punten aangepast waardoor het vermogen steeg naar 160 kW (Ë 218 pk). Door het enorme koppel van 280 Nm dat al bij zeer lage toerentallen beschikbaar is (zelfs 300 Nm bij overboost) heeft de motor een bijzonder soepel karakter. Opmerkelijke cijfers die zorgen voor sportieve prestaties.

De speciale "Twin-Scroll" turbo zorgt voor een maximale laaddruk en dankzij de directe benzine-inspuiting kan precies de juiste mengselsamenstelling worden verkregen voor een volledige verbranding en een maximaal motorrendement. Deze motor is gekoppeld aan een volledig nieuwe, handgeschakelde zes-versnellingsbak.

Dit geheel maakt de 308 RC Z tot een auto met een opmerkelijke balans tussen prestatie- en verbruikscijfers. De topsnelheid van 235 km/h wordt bereikt in de 6e versnelling en de sprint van 0 tot 100 km/h vergt slechts 7,0 s. Snel inhalen is geen punt: acceleratie van 80 tot 120 km/h in de 5^e duurt maar 7,5 s. Het brandstofverbruik blijft alleszins redelijk met 6,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik en de CO -uitstoot bedraagt slechts 160 g/km.

Onderstel
Net als bij eerdere concept cars van Peugeot bestaat de voorwielophanging uit veerpoten met ontkoppelde fusees, waarbij veel gebruik is gemaakt van aluminium om het gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden.

Dit zorgt in combinatie met de directe besturing voor perfecte rijeigenschappen en goed contact met de weg.

De achterwielophanging is rechtstreeks overgenomen van de hatchback en bestaat uit een flexibele traverse met een geïntegreerde stabilisatorstang en twee draagarmen. De achterwielophanging werd aangepast aan de grotere spoorbreedte. De spoorbreedte voor en achter is 59 mm groter dan bij de hatchback en mede door de brede banden heeft de auto een rotsvaste wegligging en een uitstekende koersstabiliteit.

De auto heeft schijfremmen vóór die een diameter van 360 mm hebben en remklauwen met vier remzuigers. De auto staat op 19 inch lichtmetalen velgen met Michelin Pilot Sport PS2 banden, in de maat 245/40 R19.

Veiligheid
Ook bij een eenmalig project hebben de Peugeot-technici de vrijheid om hun wensen en ideeën in de praktijk te realiseren en wordt niets aan het toeval overgelaten. Dat geldt ook ten aanzien van de veiligheid van de auto.

Net als bij de hatchback vormt het voorbeeldige weggedrag de basis van de actieve veiligheid van de 308 RC Z, daar komen voorzieningen zoals het Lane Departure Warning System (LDWS) en meedraaiende bi-xenon koplampen nog bij.

Voor wat betreft de passieve veiligheid is veel aandacht besteed aan de structuur met 3 verschillende kreukelzones aan de voorzijde. De stijfheid en de vervormingseigenschappen van de gehele zelfdragende carrosserie werden uitgebreid bestudeerd om botsingen optimaal op te kunnen vangen.

In een aantal landen zorgt de Peugeot Urgence hulpverlening, die gekoppeld is aan het RT4-datacommunicatiesysteem, voor aanvullende zekerheid. Deze hulpdienst kan op afstand bepalen waar de auto zich bevindt en ervoor zorgen dat de noodzakelijke hulpploegen snel ter plekke zijn.

Net als alle andere concept cars van Peugeot is de 308 RC Z een ware smeltkroes van ideeën die een goed beeld geeft van wat de automobieltechnologie allemaal te bieden heeft. Een concept car biedt de mogelijkheid om nieuwe concepten, geavanceerde technologieën en stilistische noviteiten zonder productietechnische beperkingen uitgebreid te testen.

Deze eenmalige projecten vormen regelmatig de basis voor een toekomstige productierijpe versie. Ze geven de visie van de fabrikant op de toekomst aan. Een nieuwe ster aan het firmament, vele lichtjaren ver......een veelbelovende toekomst lijkt onbereikbaar maar is in feite heel nabij....