Internet verandert dagelijks leven Nederlanders drastisch; Internet
zorgt voor verbetering
30 juli 2007
Amsterdam, 30 juli 2007 - Internet heeft het leven van Nederlanders
drastisch veranderd en is sterk geïntegreerd in dagelijkse
activiteiten. `Informatie zoeken' (91%), `internetbankieren' (89%) en
`het lezen van nieuws (80%) vormen de top 3 van activiteiten die
Nederlanders op internet uitvoeren. Snelheid, gemak, niet aan tijd
gebonden zijn en niet de deur uit hoeven, worden als de belangrijkste
voordelen ervaren in het gebruik van internet. Tegelijkertijd zien
mensen ook dat het gebruik van internet ten koste gaat van het contact
tussen mensen of de `gezelligheid' van `offline' activiteiten. Dit
blijkt uit een representatief onderzoek `Online of Offline?' naar de
digitalisering van de Nederlandse samenleving uitgevoerd door de
Postbank.
De kracht van internet
Internet is sterk geïntegreerd in onze dagelijkse activiteiten.
Vrijwel iedereen - jong én oud - doet wel iets via internet. Internet
heeft ook verbetering gebracht in die activiteiten. Meer dan 66
procent van de Nederlanders vindt dat het regelen van bankzaken en het
zoeken naar informatie (57%) door de komst van internet verbeterd is.
Het versturen van berichten (37%), het plannen van een route (25%) en
het kopen en verkopen van tweedehands spullen (15%) maken de top 5
`verbeteringen door internet' compleet.
Bankzaken vrijwel volledig online
Door de komst van internet als krachtig medium heeft het regelen van
bankzaken een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Internetbankieren heeft
het inmiddels ruim gewonnen van de overschrijvingsformulieren en de
acceptgiro's. Maar liefst 91 procent van de ondervraagden doet zijn
bankzaken online. Internetbankieren is vooral populair omdat het
altijd een actueel overzicht geeft (86%), het sneller gaat (79%), een
goed overzicht wordt geboden op de eigen bankzaken (69%) en omdat
online bankieren overal en altijd te gebruiken is (67%).
Internet voor jongeren belangrijkste nieuwsbron
Internet wordt, zo blijkt uit het Postbank-onderzoek, door zeer veel
Nederlanders gebruikt voor het vinden van informatie en nieuws en voor
het regelen van financiële zaken. Zo raadpleegt 52 procent van de
ondervraagden liever nieuwssites op internet dan dat ze de krant lezen
(48%). Nieuwssites zijn actueel, gratis en doorgaans prettig leesbaar.
De krant scoort nog steeds goed, omdat ondervraagden de krant lezen
ontspanning vinden (57%) en het onderdeel is van het dagelijkse
ochtend- of avondritueel (56%). Overigens zijn er enkele opmerkelijke
verschillen: tweederde van de ondervraagden tot veertig jaar kiest
voor internet als nieuwsbron, boven de 50 jaar is het precies
andersom. Daarnaast geven vooral mannen aan dat ze het nieuws onder
werktijd online volgen terwijl vrouwen dat veel minder doen (42% ten
opzichte van 28%).
Mensen ontmoet je in het echt
16 procent van de mensen ontmoet anderen het liefst via datingsites,
84 procent geeft de voorkeur aan een `live' ontmoeting. Als redenen
voor online daten geven ondervraagden aan dat ze het `geleidelijk
opbouwen van contact' (64%) prettig vinden, het gemak van het zoeken
(61%) en de laagdrempeligheid (60%) waarderen. Voor het offline daten
spreekt dat `je beter kunt zien hoe iemand eruit ziet' (50%), je `een
vollediger beeld van iemand krijgt' (50%) en het wordt `gezelliger'
(49%) en meer ongedwongen (45%) genoemd. Vooral vrouwen geven
overigens de voorkeur aan een eerste kennismaking via internet.
Reizen boek je via internet
Wie een reis wil boeken, doet dat tegenwoordig het liefst via
internet. 60 procent geeft aan wel eens een reis te boeken via
internet. Vooral het gemak van het vergelijken van de prijzen (73%) en
het snelle en gemakkelijke zoeken (69%) worden genoemd als grote
voordelen van internetboekingen. Internet heeft de reisbranche
voorgoed veranderd.
Online shoppen wint terrein
Echt' winkelen heeft nog steeds de voorkeur boven online shoppen, al
is het verschil erg klein: 53 om 47 procent. Voorstanders van winkelen
noemen het kunnen bladeren of luisteren (bij boeken en cd's) een
belangrijke reden om de winkel te bezoeken (73%), maar ook het
vasthouden van een product vinden ze een argument (61%). 22 procent
noemt bovendien `gezelligheid' een reden om naar de winkel te gaan.
Belangrijkste redenen om vooral online te winkelen zijn snelheid en
gemak (58%), niet tijdgebonden (55%), eenvoudige prijsvergelijking
(55%) en overzichtelijk aanbod (50%).
Liever een ouderwetse ansichtkaart
De ondervraagden (62%) vinden dat een ouderwetse ansichtkaart nog
altijd boven het verzenden van een e-card gaat. Opvallend is dat juist
jongeren tot 30 jaar vaker kiezen voor het versturen van een
ansichtkaart per post dan ouderen. Dat doen zij vooral omdat ze dit
persoonlijker en impactvoller vinden.
Verschillen in internetgebruik
Ouderen lijken online mogelijkheden minder te benutten dan jongeren,
maar dat betekent niet dat zij niet actief zijn op internet. Zij
kiezen vaak bewuster voor extra mogelijkheden, terwijl dit voor
jongeren een vanzelfsprekendheid is waarmee zij zijn opgegroeid.
Vrouwen maken vaker om sociale beweegredenen een keuze tussen online
of juist offline activiteiten. Mannen hebben daarvoor meer functionele
redenen.
Postbank