Twee overwinningen Chevrolet in WTCC-races Anderstorp
(7/30/2007)
Chevrolet beleefde vandaag in Zweden opnieuw een onvergetelijke dag
door beide races van de zevende ronde van het World Touring Car
Championship te winnen. Rob Huff leidde de eerste race van start tot
finish en pakte de eerste overwinning van de dag, terwijl de locale
held Rickard Rydell, die een prachtig weekend beleefde in de vierde
Nubira, de zege in Race 2 greep, vóór Nicola Larini en Alain Menu.
Daarmee pakte Chevrolet voor de tweede maal dit seizoen een 1-2-3. Met
deze twee overwinningen staat het totaal van Chevrolet dit jaar op
vijf zeges. In het rijderskampioenschap bezet Nicola Larini nu de
vierde positie (eerste bij de voorwielaangedreven autoâs) met 48
punten, waarmee hij zijn achterstand op de leider in het kampioenschap
tot 10 punten heeft teruggebracht.
De twee races in Anderstorp werden gekenmerkt door voortdurend
wisselende weers-omstandigheden en moeilijke keuzes voor de banden en
de set-up. Beide races gingen ânatâ van start, waarbij de baan
gedurende de 13 ronden snel opdroogde. Rob Huff kende tijdens Race 1
bijna letterlijk een vliegende start en wist snel een gat te slaan op
het natte circuit. De Brit wist het hoofd koel te houden en schreef
daarmee zijn tweede overwinning van het seizoen op zijn naam. In Race
2 startten Larini en Menu op regenbanden vanaf de eerste startrij en
behielden de leiding bijna tot aan het einde toe, maar konden
vervolgens geen weerstand bieden aan hun teamgenoot Rydell, die op
slicks reed en de laatste paar ronden stukken sneller ging.
Rob Huff (1e/11e): âIk ben uiteraard superblij met de winst in Race 1.
Het was werkelijk een perfecte race. Gisteren gaf ik al aan dat ik een
combinatie tussen een natte en droge race wilde en dat was precies het
geval. Bij de start ging Monteiro wijd om Nic te blokken, waardoor ik
vrij baan kreeg. Vervolgens kon ik gemakkelijk wegrijden omdat de auto
zich op de natte baan perfect gedroeg. Ik probeerde mijn concentratie
vast te houden en niet té rustig aan te doen om de banden te sparen,
omdat ik wist dat ik ze nodig zou hebben wanneer de baan op zou
drogen. Het gat van zes seconden was zeker niet overdreven, gezien het
einde van de race. Maar met uitzondering van de laatste drie bochten
voelde ik niet veel druk van achteren. In Race 2 ging ik goed van
start, kon ik een paar autoâs passeren en reed ik een tijdje op een
zesde plek, maar toen werden mijn banden snel minder en kon ik niet
anders doen dan de anderen zoveel mogelijk achter me houden, om zo
mijn teamgenoten vóór me zoveel mogelijk te helpen.â
Nicola Larini (7e/2e): âIk ging de eerste race goed van start, maar ik
verloor het voordeel van de eerste startrij toen Monteiro me in de
eerste bocht bijna van de baan duwde, waardoor ik naar een zevende
positie terugviel. Vervolgens was het lastig om de snelheid vast te
houden, ook omdat de banden niet echt geweldig waren. Ik reed het
grootste deel van de race samen met Rickard, maar in de laatste ronden
was het moeilijk om de Seats en Alfa van ons af te houden. In Race 2,
die ik met Alain vanaf de eerste rij startte, slaagde ik er in de
leiding te pakken en die het grootste deel van de wedstrijd vast te
houden, hoewel ik moeite had de regenbanden op de droge baan heel te
houden. Ik kon Alain achter me houden, maar moest Rickard, die op
slicks reed, laten gaan.â
Alain Menu (8e/3e): âGezien mijn positie op de startgrid in Race 1 nam
ik het risico om op slicks van start te gaan. Gedurende tweederde van
de race was het een hel, zeer zeer glad, maar toen het circuit
opdroogde kon ik vrij hard doorrijden en de tien seconden achterstand
die ik na de eerste ronde had opgelopen terugpakken, waarbij ik en
passant de snelste ronde reed. Een achtste plek was een mooie beloning
voor de moeite. Tijdens de opwarm-ronde van Race 2 besefte ik me dat
het fout was om op regenbanden van start te gaan. Maar al met al ben
ik tevreden met mijn resultaat en het is een ongelooflijk weekend voor
het team geworden.â
Rickard Rydell (9e/1e): âVoor mij waren de twee races compleet
verschillend. Het was nogal frustrerend om de eerste race als negende
te finishen. Ik denk dat ik Monteiro nog in had kunnen halen, maar ik
wilde niet te hard van stapel lopen. Race 2 was een totaal ander
verhaal. Het monteren van slicks pakte perfect uit. In de beginfase
slaagde ik er in niet teveel tijd te verliezen ten opzichte van de
jongens op regenbanden en daar heb ik volgens mij de race gewonnen. Ik
ben zeer blij om thuis te winnen en wil Chevrolet en Eurosport graag
bedanken voor deze prachtige kans.â
Eric Nève: âDit is echt een geweldige dag voor Chevrolet en het hele
team. Voor de eerste keer hebben we beide races gewonnen, wat aangeeft
dat we onder alle omstandigheden zeer competitief zijn: in de
kwalificatie, in Race 1 én in Race 2. Wat ik veelbetekenend vind is
dat de Nubira op alle nieuwe circuits gewonnen heeft: Zandvoort, Pau,
Porto en Anderstorp. De resultaten van vandaag tonen tevens aan hoe
belangrijk het is om een extra auto in het veld te hebben. Ik ben echt
heel erg blij voor zowel het team als ons merk.â
AutoRai