AutoRai

Twee overwinningen Chevrolet in WTCC-races Anderstorp

(7/30/2007)
Chevrolet beleefde vandaag in Zweden opnieuw een onvergetelijke dag door beide races van de zevende ronde van het World Touring Car Championship te winnen. Rob Huff leidde de eerste race van start tot finish en pakte de eerste overwinning van de dag, terwijl de locale held Rickard Rydell, die een prachtig weekend beleefde in de vierde Nubira, de zege in Race 2 greep, vóór Nicola Larini en Alain Menu.

Daarmee pakte Chevrolet voor de tweede maal dit seizoen een 1-2-3. Met deze twee overwinningen staat het totaal van Chevrolet dit jaar op vijf zeges. In het rijderskampioenschap bezet Nicola Larini nu de vierde positie (eerste bij de voorwielaangedreven autoâs) met 48 punten, waarmee hij zijn achterstand op de leider in het kampioenschap tot 10 punten heeft teruggebracht.

De twee races in Anderstorp werden gekenmerkt door voortdurend wisselende weers-omstandigheden en moeilijke keuzes voor de banden en de set-up. Beide races gingen ânatâ van start, waarbij de baan gedurende de 13 ronden snel opdroogde. Rob Huff kende tijdens Race 1 bijna letterlijk een vliegende start en wist snel een gat te slaan op het natte circuit. De Brit wist het hoofd koel te houden en schreef daarmee zijn tweede overwinning van het seizoen op zijn naam. In Race 2 startten Larini en Menu op regenbanden vanaf de eerste startrij en behielden de leiding bijna tot aan het einde toe, maar konden vervolgens geen weerstand bieden aan hun teamgenoot Rydell, die op slicks reed en de laatste paar ronden stukken sneller ging.

Rob Huff (1e/11e): âIk ben uiteraard superblij met de winst in Race 1. Het was werkelijk een perfecte race. Gisteren gaf ik al aan dat ik een combinatie tussen een natte en droge race wilde en dat was precies het geval. Bij de start ging Monteiro wijd om Nic te blokken, waardoor ik vrij baan kreeg. Vervolgens kon ik gemakkelijk wegrijden omdat de auto zich op de natte baan perfect gedroeg. Ik probeerde mijn concentratie vast te houden en niet té rustig aan te doen om de banden te sparen, omdat ik wist dat ik ze nodig zou hebben wanneer de baan op zou drogen. Het gat van zes seconden was zeker niet overdreven, gezien het einde van de race. Maar met uitzondering van de laatste drie bochten voelde ik niet veel druk van achteren. In Race 2 ging ik goed van start, kon ik een paar autoâs passeren en reed ik een tijdje op een zesde plek, maar toen werden mijn banden snel minder en kon ik niet anders doen dan de anderen zoveel mogelijk achter me houden, om zo mijn teamgenoten vóór me zoveel mogelijk te helpen.â

Nicola Larini (7e/2e): âIk ging de eerste race goed van start, maar ik verloor het voordeel van de eerste startrij toen Monteiro me in de eerste bocht bijna van de baan duwde, waardoor ik naar een zevende positie terugviel. Vervolgens was het lastig om de snelheid vast te houden, ook omdat de banden niet echt geweldig waren. Ik reed het grootste deel van de race samen met Rickard, maar in de laatste ronden was het moeilijk om de Seats en Alfa van ons af te houden. In Race 2, die ik met Alain vanaf de eerste rij startte, slaagde ik er in de leiding te pakken en die het grootste deel van de wedstrijd vast te houden, hoewel ik moeite had de regenbanden op de droge baan heel te houden. Ik kon Alain achter me houden, maar moest Rickard, die op slicks reed, laten gaan.â

Alain Menu (8e/3e): âGezien mijn positie op de startgrid in Race 1 nam ik het risico om op slicks van start te gaan. Gedurende tweederde van de race was het een hel, zeer zeer glad, maar toen het circuit opdroogde kon ik vrij hard doorrijden en de tien seconden achterstand die ik na de eerste ronde had opgelopen terugpakken, waarbij ik en passant de snelste ronde reed. Een achtste plek was een mooie beloning voor de moeite. Tijdens de opwarm-ronde van Race 2 besefte ik me dat het fout was om op regenbanden van start te gaan. Maar al met al ben ik tevreden met mijn resultaat en het is een ongelooflijk weekend voor het team geworden.â

Rickard Rydell (9e/1e): âVoor mij waren de twee races compleet verschillend. Het was nogal frustrerend om de eerste race als negende te finishen. Ik denk dat ik Monteiro nog in had kunnen halen, maar ik wilde niet te hard van stapel lopen. Race 2 was een totaal ander verhaal. Het monteren van slicks pakte perfect uit. In de beginfase slaagde ik er in niet teveel tijd te verliezen ten opzichte van de jongens op regenbanden en daar heb ik volgens mij de race gewonnen. Ik ben zeer blij om thuis te winnen en wil Chevrolet en Eurosport graag bedanken voor deze prachtige kans.â

Eric Nève: âDit is echt een geweldige dag voor Chevrolet en het hele team. Voor de eerste keer hebben we beide races gewonnen, wat aangeeft dat we onder alle omstandigheden zeer competitief zijn: in de kwalificatie, in Race 1 én in Race 2. Wat ik veelbetekenend vind is dat de Nubira op alle nieuwe circuits gewonnen heeft: Zandvoort, Pau, Porto en Anderstorp. De resultaten van vandaag tonen tevens aan hoe belangrijk het is om een extra auto in het veld te hebben. Ik ben echt heel erg blij voor zowel het team als ons merk.â