Twee vierde plaatsen voor Seat-coureur Tom Coronel
(7/30/2007)
Twee vierde plaatsen voor SEAT-coureur Tom Coronel in de dertiende en
veertiende race van het seizoen van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op
het circuit in het Zweedse Anderstorp betekenden het beste resultaat
van het seizoen tot nu toe voor de Gooise coureur.
âIk heb echt lekker gereden,â gaf hij na afloop van de beide
wedstrijden te kennen. Het raceweekend op het vroegere Grand
Prix-circuit werden gekenmerkt door wisselende weers-omstandigheden.
Het WTCC kwam voor het eerst in actie op de Scandinavische baan,
eerder reed Coronel er al een keer wedstrijden voor het vroegere
Europees toerwagenkampioenschap. Met zijn twee vierde plaatsen
behaalde Tom Coronel voor de tweede achtereenvolgende keer in beide
races van het weekend punten. Daarmee zet hij op overtuigende wijze de
stijgende lijn in zijn prestaties voort.
Dat het 4,025 kilometer lange circuit Coronel en diens oranje-zwarte
SEAT Leon van het SEAT Team Holland ligt, bleek al wel tijdens de
eerste vrije training, waarin Coronel de derde tijd liet aantekenen.
âToen wist ik al dat er hier wellicht een goed resultaat in kon
zitten,â vertelde hij. Dat bevestigde hij tijdens de kwalificatie,
want daarin eindigde Coronel als negende. âZoals vaak in het WTCC zat
het veld heel dicht bij elkaar, ik kwam met mijn tijd slechts drie
tienden van een seconde tekort op de derde positie,â zei hij. Omdat de
Italiaan Roberto Colciago als straf voor een vergrijp tijdens het
vorige WTCC-raceweekend op het stratencircuit in Porto tien plaatsen
in de startopstelling werd teruggezet, mocht Coronel uiteindelijk
vanaf de achtste startplaats aan de eerste race van het weekend
beginnen.
âIk had met Paul Ridgway, mijn engineer en teambaas, afgesproken dat
ik de eerste paar ronden geen risicoâs zou nemen om de regenbanden
niet onnodig veel te belasten,â vertelde Coronel na afloop. âDaar
hield ik me aan, maar vanaf de vijfde ronde opende ik de aanval. Ik
kon in één actie in een rechterbocht buitenom twee concurrenten,
Rydell en Larini, inhalen, maar even later kwamen die weer voorbij
toen ik iets te enthousiast over een kerbstone reed. Daarna begon mijn
auto een heel klein beetje in te houden, maar gelukkig kon ik de race
wel voortzetten en kort daarop had ik Rydell en Larini weer te pakken.
In de slotfase verloor ik nog wel een plek aan James Thompson omdat
die gewoon veel te snel was, maar met mijn vierde plaats ben ik wel
tevreden, zeker ook omdat ik een paar mooie gevechten heb geleverd.â
In de tweede race, waarin hij als vijfde mocht vertrekken, had Coronel
eveneens een goede start. âWe hadden even gedacht om op slicks van
start te gaan, maar omdat we in de tweede race een staande start
hebben en je op slicks minder tractie heb, kozen we uiteindelijk toch
voor regenbanden,â aldus Coronel. âIk koos voor dezelfde strategie als
in de eerste wedstrijd: eerst rustig afwachten en daarna aanvallen. Ik
pakte al heel snel Tarquini, omdat die zijn regenbanden veel teveel
belast had. Achteraf bezien waren slicks wel de beste keuze geweest,
zoals bleek uit de overwinning van Rydell, die op slicks startte, maar
mijn banden waren nog goed genoeg en zo kon ik de vierde plaats naar
huis rijden.â Daarmee was Tom Coronel tevens de best geklasseerde
SEAT-rijder in het 28 autoâs tellende startveld. Met zijn twee vierde
plaatsen haalde Coronel in totaal tien punten binnen voor de strijd in
het kampioenschap, waarin hij nu elfde staat.
AutoRai