Valys: klachten houden aan
Het is nu bijna vier maanden geleden dat Connexxion het Valysvervoer heeft
overgenomen. Connexxion had veelbelovende ambities waar de CG-Raad
enthousiast over was. Helaas moet de CG-Raad nu constateren dat Connexxion
de ambities niet waar maakt. Per maand komen bij de CG-Raad en bij Valys
(Connexxion) zelf nog steeds 1300 tot 1500 klachten binnen.
Het overleg dat tot nu toe gevoerd is door de CG-Raad met Connexxion heeft
op verschillende onderdelen geleid tot verbetering van de uitvoering. Maar
op basis van de ervaring in de eerste vier maanden moet de conclusie worden
getrokken dat er ingrijpender maatregelen nodig zijn om de problemen op te
lossen.
Klachten
Het meest ernstig zijn de aanhoudende klachten over het niet of veel te laat
arriveren van taxis. Daarnaast rijden taxis door combinatieritten soms
enorme afstanden om, waardoor ritten dus veel te lang duren. Op basis van de
meldingen die bij de CG-Raad binnen komen, lijken met name ten aanzien van
het rolstoelvervoer de problemen onacceptabel groot. De capaciteit bij
onderaannemers van Connexxion (het aantal beschikbare rolstoelbusjes) is op
veel plaatsen veel te klein. Daardoor is soms op voorhand al bekend dat
geboekte ritten niet op tijd gerealiseerd kunnen worden. De vervoerder stelt
de reiziger hier echter niet vooraf van op de hoogte en de reiziger staat
dus soms uren voor niets te wachten. Verschillende gebruikers ervaren het
Valysvervoer op deze manier als niet betrouwbaar. Zij maken geen gebruik
meer van Valys op het moment dat zij naar een belangrijke afspraak moeten en
zetten in dergelijke gevallen particulier taxivervoer in. Dit kan en mag
niet de bedoeling zijn van het systeem.
Oplossingen en overleg
Verhoging van de capaciteit en verbetering van de kwaliteit van
onderaannemers moet zo snel mogelijk plaatsvinden. Dit is de
verantwoordelijkheid van Connexxion, maar de eindverantwoordelijkheid voor
het Valysvervoer ligt bij het ministerie van VWS. Verschillende vervoerders
die voorheen Valysvervoer hebben uitgevoerd, zijn afgehaakt omdat de
vergoeding voor het Valysvervoer te laag is. De vervoerbedrijven die voor
hen in de plaats gekomen zijn, kunnen hun beloftes niet waarmaken.
De CG-Raad heeft opnieuw overleg gevoerd met Connexxion en VWS. Daarbij is
afgesproken dat in de regios waar de problemen zich voordoen, snel
maatregelen genomen zullen worden. Connexxion heeft inmiddels met ten minste
één onderaannemer de samenwerking al opgezegd. Tevens heeft het ministerie
van VWS naar aanleiding van dit overleg Connexxion de opdracht gegeven alle
klachten die binnen zijn gekomen te analyseren en met een concreet voorstel
voor aanpassingen te komen. In augustus moet dit gereed zijn. Dan zal de
CG-Raad opnieuw overleg hebben met Connexxion en VWS.
Verder heeft de CG-Raad in juli nog een overleg met de staatssecretaris van
VWS. Tijdens dit overleg zal de CG-Raad de problemen rond Valys onder de
aandacht brengen van de staatssecretaris en aandringen op structurele
oplossingen.
(Geplaatst: 24 juli 2007)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland