Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Valys: klachten houden aan


Het is nu bijna vier maanden geleden dat Connexxion het Valysvervoer heeft overgenomen. Connexxion had veelbelovende ambities waar de CG-Raad enthousiast over was. Helaas moet de CG-Raad nu constateren dat Connexxion de ambities niet waar maakt. Per maand komen bij de CG-Raad en bij Valys (Connexxion) zelf nog steeds 1300 tot 1500 klachten binnen.

Het overleg dat tot nu toe gevoerd is door de CG-Raad met Connexxion heeft op verschillende onderdelen geleid tot verbetering van de uitvoering. Maar op basis van de ervaring in de eerste vier maanden moet de conclusie worden getrokken dat er ingrijpender maatregelen nodig zijn om de problemen op te lossen.

Klachten

Het meest ernstig zijn de aanhoudende klachten over het niet of veel te laat arriveren van taxis. Daarnaast rijden taxis door combinatieritten soms enorme afstanden om, waardoor ritten dus veel te lang duren. Op basis van de meldingen die bij de CG-Raad binnen komen, lijken met name ten aanzien van het rolstoelvervoer de problemen onacceptabel groot. De capaciteit bij onderaannemers van Connexxion (het aantal beschikbare rolstoelbusjes) is op veel plaatsen veel te klein. Daardoor is soms op voorhand al bekend dat geboekte ritten niet op tijd gerealiseerd kunnen worden. De vervoerder stelt de reiziger hier echter niet vooraf van op de hoogte en de reiziger staat dus soms uren voor niets te wachten. Verschillende gebruikers ervaren het Valysvervoer op deze manier als niet betrouwbaar. Zij maken geen gebruik meer van Valys op het moment dat zij naar een belangrijke afspraak moeten en zetten in dergelijke gevallen particulier taxivervoer in. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn van het systeem.

Oplossingen en overleg

Verhoging van de capaciteit en verbetering van de kwaliteit van onderaannemers moet zo snel mogelijk plaatsvinden. Dit is de verantwoordelijkheid van Connexxion, maar de eindverantwoordelijkheid voor het Valysvervoer ligt bij het ministerie van VWS. Verschillende vervoerders die voorheen Valysvervoer hebben uitgevoerd, zijn afgehaakt omdat de vergoeding voor het Valysvervoer te laag is. De vervoerbedrijven die voor hen in de plaats gekomen zijn, kunnen hun beloftes niet waarmaken.

De CG-Raad heeft opnieuw overleg gevoerd met Connexxion en VWS. Daarbij is afgesproken dat in de regios waar de problemen zich voordoen, snel maatregelen genomen zullen worden. Connexxion heeft inmiddels met ten minste één onderaannemer de samenwerking al opgezegd. Tevens heeft het ministerie van VWS naar aanleiding van dit overleg Connexxion de opdracht gegeven alle klachten die binnen zijn gekomen te analyseren en met een concreet voorstel voor aanpassingen te komen. In augustus moet dit gereed zijn. Dan zal de CG-Raad opnieuw overleg hebben met Connexxion en VWS.

Verder heeft de CG-Raad in juli nog een overleg met de staatssecretaris van VWS. Tijdens dit overleg zal de CG-Raad de problemen rond Valys onder de aandacht brengen van de staatssecretaris en aandringen op structurele oplossingen.

(Geplaatst: 24 juli 2007)

---