Kookstudio's. Groeimarkt of valkuil?

OISTERWIJK, 20070729 -- Volgens Kookstudiogids.nl en de ECA (European Cookeryschool Association) worden kookstudio's en kookscholen steeds populairder. Of beter gezegd: steeds meer mensen willen goed, lekker, gezond en verantwoord leren koken. De inmiddels duizenden kookstudio's, verspreid over heel Europa, vullen deze behoefte in en is intussen een serieuze branche geworden die men niet langer kan negeren.


Nederland telt momenteel ongeveer 420 Kookstudio's met iets meer dan 1 miljoen bezoekers en een jaarlijkse omzet van ongeveer 55 miljoen euro per jaar (bron: Kookstudiogids.nl).
Ook de media werkt hard mee door aan koken veel aandacht te besteden.
De vele kookprogramma's en de toenemende groei van het aantal culinaire tijdschriften bevestigen dit beeld. Opvallend gegeven hierin is dat kookstudio's altijd een bescheiden rol in deze markt hebben gespeeld.
Kookstudio's zijn over het algemeen kleinschalige ondernemingen die het voornamelijk moeten hebben van mond-op-mond reclame, een bescheiden reclame-budget en een goed vindbare website. Daarnaast bepaalt de kwaliteit van de kookstudio in belangrijke mate het succes.
Het succes van kookstudio's is tevens terug te voeren op de huidige welvaart waarin gezondheidsaspecten een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Daarnaast spelen organisaties als Fairfood in op het bewust en verantwoord omgaan met voedsel.
Biologisch, slavenvrij, vegetarisch, gezond zijn enkele trefwoorden waar de consument zich in toenemende mate mee bezighoud.

Toch moet er gewaakt worden voor al te veel optimisme. In een land als Nederland waar de groei van het aantal kookstudio's de laatste 10 jaar explosief te noemen viel, is het momenteel duidelijk merkbaar dat de groei aan het afnemen is. Voor veel kookstudio's en kookscholen wordt door het toenemende aanbod van kookstudio's de spoeling steeds dunner. Ook de oververhitte cateringbranche die vaak gecombineerd wordt met een kookstudio of kookschool kan de eventuele financiële gaten niet altijd meer vullen. Gevolg: voor veel kookstudio-ondernemers wordt het steeds moeilijker om te overleven.
Het lijkt erop dat een restaurant met een kookstudio de beste combinatie is voor succes. Daarbij blijkt dan wel dat de kookstudio meestal op de 2e plaats komt en ondergeschikt is aan de restaurant-activiteiten.

Daarnaast moet de kanttekening worden gemaakt dat door veel koks het werken in een kookstudio juist als alternatief wordt gekozen om niet in de horeca terecht te komen.
Ook het ontbreken van een goede organisatie die de professionele kookstudio's vertegenwoordigt doet de branche geen goed. Voor de consument is het momenteel volstrekt onduidelijk wat nu wel of geen goede kookstudio is. Ook de vele prijsverschillen binnen de branche zorgen voor veel onduidelijkheid. Door het ontbreken van kwaliteitsnormen, criteria en gedragsregels voor een kookstudio moet er gewaakt worden voor al te veel wildgroei binnen de branche. Dit vertraagd de groei van de kookstudiobranche, leidt tot valse concurrentie en is uiteindelijk slecht voor het imago, waardoor de branche zou kunnen doodbloeden.
De huidige oprichting van Kookstudiogids.nl en de Europese organisatie voor Kookstudio's ECA (European Cookeryschool Association) willen een impuls geven aan de kookstudiowereld om de branche naar een hoger niveau te tillen op Europees en landelijk niveau met dito doelstellingen.

Notitie: De ECA Gaat in oktober 2007 officieel van start in Nederland, Duitsland en België.

Tekst:
Diederik Bogaard
Directeur Kookstudiogids.nl




Diederik Bogaard