AutoRai

SEAT presenteert eerste diesel in FIA World Touring Car Championship

(7/20/2007)
Jordi Gené en Yvan Muller zullen tijdens de aankomende World Touring Car Championship races in Zweden van start gaan in een SEAT Leon WTCC, uitgerust met een 280 pk TDI-turbodieselmotor, die is gebaseerd op de 170 pk sterke 2.0-liter uit de Leon FR straatauto.

De aanstaande FIA World Touring Car Championship (WTCC) races in Anderstorp, op 29 juli, zijn een mijlpaal voor zowel SEAT als het WK Toerwagens. Voor het eerst zal een diesel-uitvoering van een autofabrikant op de startopstelling van een officiële, door de FIA georganiseerde wereldkampioenschaprace verschijnen.

SEAT zet op 28/29 juli op de Scandinavian Raceway in Anderstorp twee Leon TDI raceautoâs in, waarvan de dieselmotoren zijn afgeleid van de 170 pk sterke 2.0 TDI uit de SEAT Leon FR. De ingenieurs van SEAT Sport hebben de afgelopen paar maanden hard gewerkt aan deze technologische doorbraak. Na een intensieve testperiode debuteert het project nu in het eerstvolgende WTCC-weekend. Met het inzetten van deze dieselmotoren wil SEAT de concurrentiepositie verbeteren en zo de aanval in te zetten op de titel bij zowel het constructeurs- als rijderskampioenschap.

Jordi Gené en Yvan Muller zullen achter het stuur van deze eerste twee autoâs kruipen, die gezien kunnen worden als één van de grootste uitdagingen van SEAT Sport, en dat alles dankzij de mogelijkheden die de reglementen van het WK Toerwagens daartoe bieden.

Jaime Puig, Director van SEAT Sport: âDe reglementen staan ons toe om een auto in te schrijven die is voorzien van een dieselmotor, en we nemen die uitdaging dan ook graag aan. We zijn tevreden met de testresultaten en zijn van mening dat de Leon TDI WTCC op de middellange en lange termijn een competitieve auto kan worden. In eerste instantie zal de dieseluitvoering alleen bestuurd worden door Jordi Gené, die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling, en Yvan Muller. Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro en Michel Jourdain blijven in de benzineversie rijden.â

Benoit Bagur, SEAT Sport Chief Engineer: âSinds de FIA het mogelijk maakte om een auto met een dieselkrachtbron voor het WTCC in te schrijven, zijn we gaan kijken naar de haalbaarheid van het project. De basis voor de motor is de 170 pk 2.0 diesel uit de Leon FR. We hebben het motorblok en de cilinderkop van het productiemodel gehandhaafd, maar de turbocompressor en de versnellingsbak aangepast. Verder is de voorkant gemodificeerd om ruimte te maken voor de intercooler en hebben we nieuwe luchtinlaten ontwikkeld. De dieselmotor is 35 kilo zwaarder dan de benzinevariant, dus waren we genoodzaakt de gewichts-verdeling te veranderen. Na testresultaten die tot tevredenheid stemden, zijn we nu zeer benieuwd naar het potentieel van de auto onder racecondities.â

Jordi Gené: âWe hebben diverse maanden aan dit project gewerkt en zijn blij met het grote potentieel. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit, want één van de aspecten die ik zo leuk vind aan mijn werk is de mogelijkheid om te werken aan nieuwe ontwikkelingen, vooral wanneer daar nieuwe technologieën bij komen kijken. De diesel levert ons echter een dubbele handicap op. De eerste is dat een auto met een dieselmotor volgens de reglementen 30 kilo meer moet wegen dan een benzineauto. Ten tweede zijn de intercooler en de turbo vóór de vooras geplaatst, wat nadelig is voor de gewichtsverdeling in vergelijking tot een auto met een benzinekrachtbron. Maar omdat de Leon beschikt over het beste chassis in het kampioenschap en ons motorkoppel veel hoger is, verwacht ik dat we spoedig zeer concurrerend kunnen zijn.â

Yvan Muller: âIk heb met de dieselmotor getest en de rondetijden liggen zeer dicht bij die van een benzinemotor. Hij is iets minder snel in bochten vanwege het extra gewicht en de belasting op de banden is groter, maar op de rechte stukken is hij weer wat sneller. Het chassis van de SEAT Leon is één van de beste, maar de rechte-lijnsnelheid van de benzineauto is momenteel nog te laag. Daarvoor heeft SEAT Sport met de dieselkrachtbron een goede oplossing gevonden. Ik heb tijdens de 24-uren van Spa ooit eens in een dieselaangedreven auto gereden en ik kijk er dan ook naar uit om in Zweden voor het eerst met de Leon diesel te racen.â

Technische Specificaties SEAT Leon TDI WTCC

Basis
SEAT Leon 2.0 TDI FR

Motor
Turbo; 4-cilinder lijnmotor, dwarsgeplaatst; distributie: twee bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen.
Cilinderinhoud: 2.000 cc.
Boring x Slag: 81 x 95,5 mm.
Maximum vermogen: 280 pk / 4.000 tpm.
Maximum koppel: 450 Nm / 2.500 tpm.
Smering: wet sump.
Partikelfilter: DOW.

Transmissie
Voorwielaandrijving; versnellingsbak: Hewland 6 versnellingen, sequentiële schakeling.
Koppeling: meerplatenkoppeling.
Differentieel: mechanisch limited slip differentieel.

Chassis
Voorwielophanging: McPherson veerpoten, schroefveren, gasgevulde dempers, anti-roll bar.
Achterwielophanging: multi-link as, schroefveren, gasgevulde dempers, anti-roll bar.
Besturing: bekrachtigd, tandheugel-en-rondsel.

Remmen
Onbekrachtigd gescheiden circuit systeem.
Remmen voor: 4-zuiger remklauwen, 332 mm stalen geventileerde schijven.
Remmen achter: 2-zuiger remklauwen, 280 mm stalen schijven.

Afmetingen
Lengte: 4.330 mm.
Breedte: 1.849 mm.
Wielbasis: 2.600 mm.
Minimum gewicht: 1.170kg (inclusief coureur).

Live op Eurosport
Op zaterdag 28 juli zendt Eurosport 2 tussen 19.00-19.30 uur een impressie uit van de âs middags verreden kwalificatie. Op zondag 29 juli zijn de warm-up (08.30-19.00 uur) en Race 1 en 2 (12.00-12.45 uur / 14.15-15.00 uur) live op Eurosport te volgen.