SEAT presenteert eerste diesel in FIA World Touring Car Championship
(7/20/2007)
Jordi Gené en Yvan Muller zullen tijdens de aankomende World Touring
Car Championship races in Zweden van start gaan in een SEAT Leon WTCC,
uitgerust met een 280 pk TDI-turbodieselmotor, die is gebaseerd op de
170 pk sterke 2.0-liter uit de Leon FR straatauto.
De aanstaande FIA World Touring Car Championship (WTCC) races in
Anderstorp, op 29 juli, zijn een mijlpaal voor zowel SEAT als het WK
Toerwagens. Voor het eerst zal een diesel-uitvoering van een
autofabrikant op de startopstelling van een officiële, door de FIA
georganiseerde wereldkampioenschaprace verschijnen.
SEAT zet op 28/29 juli op de Scandinavian Raceway in Anderstorp twee
Leon TDI raceautoâs in, waarvan de dieselmotoren zijn afgeleid van de
170 pk sterke 2.0 TDI uit de SEAT Leon FR. De ingenieurs van SEAT
Sport hebben de afgelopen paar maanden hard gewerkt aan deze
technologische doorbraak. Na een intensieve testperiode debuteert het
project nu in het eerstvolgende WTCC-weekend. Met het inzetten van
deze dieselmotoren wil SEAT de concurrentiepositie verbeteren en zo de
aanval in te zetten op de titel bij zowel het constructeurs- als
rijderskampioenschap.
Jordi Gené en Yvan Muller zullen achter het stuur van deze eerste
twee autoâs kruipen, die gezien kunnen worden als één van de
grootste uitdagingen van SEAT Sport, en dat alles dankzij de
mogelijkheden die de reglementen van het WK Toerwagens daartoe bieden.
Jaime Puig, Director van SEAT Sport: âDe reglementen staan ons toe om
een auto in te schrijven die is voorzien van een dieselmotor, en we
nemen die uitdaging dan ook graag aan. We zijn tevreden met de
testresultaten en zijn van mening dat de Leon TDI WTCC op de
middellange en lange termijn een competitieve auto kan worden. In
eerste instantie zal de dieseluitvoering alleen bestuurd worden door
Jordi Gené, die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling, en Yvan
Muller. Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro en Michel Jourdain blijven
in de benzineversie rijden.â
Benoit Bagur, SEAT Sport Chief Engineer: âSinds de FIA het mogelijk
maakte om een auto met een dieselkrachtbron voor het WTCC in te
schrijven, zijn we gaan kijken naar de haalbaarheid van het project.
De basis voor de motor is de 170 pk 2.0 diesel uit de Leon FR. We
hebben het motorblok en de cilinderkop van het productiemodel
gehandhaafd, maar de turbocompressor en de versnellingsbak aangepast.
Verder is de voorkant gemodificeerd om ruimte te maken voor de
intercooler en hebben we nieuwe luchtinlaten ontwikkeld. De
dieselmotor is 35 kilo zwaarder dan de benzinevariant, dus waren we
genoodzaakt de gewichts-verdeling te veranderen. Na testresultaten die
tot tevredenheid stemden, zijn we nu zeer benieuwd naar het potentieel
van de auto onder racecondities.â
Jordi Gené: âWe hebben diverse maanden aan dit project gewerkt en
zijn blij met het grote potentieel. Ik kijk er in ieder geval erg naar
uit, want één van de aspecten die ik zo leuk vind aan mijn werk is
de mogelijkheid om te werken aan nieuwe ontwikkelingen, vooral wanneer
daar nieuwe technologieën bij komen kijken. De diesel levert ons
echter een dubbele handicap op. De eerste is dat een auto met een
dieselmotor volgens de reglementen 30 kilo meer moet wegen dan een
benzineauto. Ten tweede zijn de intercooler en de turbo vóór de
vooras geplaatst, wat nadelig is voor de gewichtsverdeling in
vergelijking tot een auto met een benzinekrachtbron. Maar omdat de
Leon beschikt over het beste chassis in het kampioenschap en ons
motorkoppel veel hoger is, verwacht ik dat we spoedig zeer
concurrerend kunnen zijn.â
Yvan Muller: âIk heb met de dieselmotor getest en de rondetijden
liggen zeer dicht bij die van een benzinemotor. Hij is iets minder
snel in bochten vanwege het extra gewicht en de belasting op de banden
is groter, maar op de rechte stukken is hij weer wat sneller. Het
chassis van de SEAT Leon is één van de beste, maar de
rechte-lijnsnelheid van de benzineauto is momenteel nog te laag.
Daarvoor heeft SEAT Sport met de dieselkrachtbron een goede oplossing
gevonden. Ik heb tijdens de 24-uren van Spa ooit eens in een
dieselaangedreven auto gereden en ik kijk er dan ook naar uit om in
Zweden voor het eerst met de Leon diesel te racen.â
Technische Specificaties SEAT Leon TDI WTCC
Basis
SEAT Leon 2.0 TDI FR
Motor
Turbo; 4-cilinder lijnmotor, dwarsgeplaatst; distributie: twee
bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen.
Cilinderinhoud: 2.000 cc.
Boring x Slag: 81 x 95,5 mm.
Maximum vermogen: 280 pk / 4.000 tpm.
Maximum koppel: 450 Nm / 2.500 tpm.
Smering: wet sump.
Partikelfilter: DOW.
Transmissie
Voorwielaandrijving; versnellingsbak: Hewland 6 versnellingen,
sequentiële schakeling.
Koppeling: meerplatenkoppeling.
Differentieel: mechanisch limited slip differentieel.
Chassis
Voorwielophanging: McPherson veerpoten, schroefveren, gasgevulde
dempers, anti-roll bar.
Achterwielophanging: multi-link as, schroefveren, gasgevulde dempers,
anti-roll bar.
Besturing: bekrachtigd, tandheugel-en-rondsel.
Remmen
Onbekrachtigd gescheiden circuit systeem.
Remmen voor: 4-zuiger remklauwen, 332 mm stalen geventileerde
schijven.
Remmen achter: 2-zuiger remklauwen, 280 mm stalen schijven.
Afmetingen
Lengte: 4.330 mm.
Breedte: 1.849 mm.
Wielbasis: 2.600 mm.
Minimum gewicht: 1.170kg (inclusief coureur).
Live op Eurosport
Op zaterdag 28 juli zendt Eurosport 2 tussen 19.00-19.30 uur een
impressie uit van de âs middags verreden kwalificatie. Op zondag 29
juli zijn de warm-up (08.30-19.00 uur) en Race 1 en 2 (12.00-12.45 uur
/ 14.15-15.00 uur) live op Eurosport te volgen.
AutoRai