RandstandRail
26-7-2007
Update juli 2007
Voortgang Testbedrijf
Alle (deel)trajecten van RandstadRail zijn op dit moment in gebruik
voor reizigersvervoer of als testbedrijf. Sinds de laatste
commissiebrief van 24 juni jl. is het aantal storingsmeldingen bij het
testbedrijf gedaald. Desondanks is het storingsniveau, vooral op het
samenlooptraject, nog te hoog. Gelet op de daling van het aantal
storingen verwacht ik binnenkort op te kunnen schalen naar het zgn
proefbedrijf.
Wissels
Daarnaast is er een probleem met de `openrijdbaarheid' van een aantal
wissels. Alle wissels worden normaal gesproken elektrisch in de juiste
richting gesteld. Alle wissels van RandstadRail zijn `openrijdbaar'
besteld. Dit houdt in dat een wissel meebeweegt met het voertuig in de
juiste rijrichting, ook als dit niet automatisch zou worden
aangestuurd. Tijdens het testbedrijf is echter gebleken dat enkele
wissels niet `openrijdbaar' zijn. De leverancier is hierop
aangesproken en dient op korte termijn met een oplossing te komen.
Voor het opschalen van testbedrijf naar proefbedrijf vormt de
`openrijdbaarheid' geen probleem.
Interface
Begin deze week is nieuwe software van de spoorbeveiliging
geïnstalleerd, waardoor storingen die zich voordoen bij de interface
tussen de spoorbeveiliging en de wissels worden opgelost. Op basis van
deze laatste aanpassing moet worden aangetoond dat het storingsniveau
is gedaald tot een aanvaardbaar niveau voor het reizigersbedrijf.
Opschalen naar Proefbedrijf en Exploitatie
Naast een aanvaardbaar storingsniveau stelt IVW voor de start van de
exploitatie eisen aan de samenstelling en onderbouwing van een drietal
zgn. safety cases. Safety cases zijn administratieve dossiers, die de
veiligheid van een systeem aantonen en dus borgen. Het betreft de
safety cases voor de spoorbeveiliging, de wissels en het spoor:
-Bij de safety cases voor de spoorbeveiliging en de wissels gaat het
om completering van de dossiers.
-Bij de safety case over het spoor, waarvan scheluwte een aspect is,
moet naast administratieve completering van het dossier ook worden
aangegeven welke procedure zal worden gevolgd om de scheluwte te
monitoren, te beheersen en waar nodig te herstellen.
Met IVW is afgesproken dat bovenstaande aanvullingen het opschalen
naar proefbedrijf niet in de weg staan. Wel zal e.e.a. voor aanvang
van exploitatie compleet en akkoord moeten zijn bevonden door IVW.
Op dit moment zijn er bouw- en onderhoudswerkzaamheden op het
Rotterdamse deel van de Erasmuslijn. Het betreft de bouw van
onderdoorgangen en halteplaatsen en onderhoudswerkzaamheden aan
bestaande viaducten en installaties. Deze werkzaamheden zijn naar
verwachting op 29 juli a.s. gereed, waarna het proefbedrijf op de hele
Erasmuslijn zou kunnen starten. Als het proefbedrijf voorspoedig
verloopt en ook de safety cases door IVW zijn geaccepteerd, kan
vervolgens het verzoek tot start exploitatie aan IVW worden gericht.
Het testrijden op de Krakeling en de Oosterheemlijn verloopt eveneens
voorspoedig. Ik verwacht dan ook dat de aanvraag voor opschalen naar
proefbedrijf op deze lijnen gelijktijdig kan plaatsvinden.
Op dit moment wordt er op 4 trajecten test gereden en zijn 3 trajecten
in exploitatie:
Testbedrijf:
- Lijn 3 op de Krakeling Zoetermeer naar Leidschenveen
- Oosterheemlijn 4 via Zoetermeer Centrum West naar
Leidschenveen
- Monstersestraat via de Prinses Beatrixlaan naar
Leidschenveen
- Erasmuslijn van Nootdorp naar Den Haag Centraal
Exploitatie:
- Lijn 4 van De Uithof tot en met Den Haag Centraal
- Lijn 3 van Loosduinen tot en met Den Haag Centraal
- Erasmuslijn van Rotterdam Hofplein naar Nootdorp