NMa richt zich op kwaliteit energierekeningen
26-07-2007
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is wederom tevreden over
het hoge percentage rekeningen dat veel energieleveranciers en
netbeheerders inmiddels structureel op tijd weet te verzenden. De
scorekaart over het tweede kwartaal van 2007 laat marktgemiddelden
zien die boven de gestelde norm liggen. Omdat de NMa het van groot
belang vindt dat de consument in een geliberaliseerde energiemarkt
inzicht heeft in de prestaties van de energiebedrijven, controleert
zij naast tijdigheid dit jaar ook hoe het is gesteld met de
correctheid van energierekeningen.
De energieleveranciers die onder de gestelde tijdigheidsnorm van 98%
presteren, zitten veelal middenin trajecten waarbij een nieuw
factureringssysteem wordt ingevoerd. Dit leidde tot verslechteringen
in de tijdigheid van hun rekeningen. Met deze partijen is afgesproken
dat zij uiterlijk in september van dit jaar volgens de gestelde norm
presteren. De toezichthouder ziet bij ConsuWijzer vooralsnog geen
toename in het aantal klachten over de tijdigheid van notas. Voor
OXXIO publiceert de NMa in deze Scorecard nog geen cijfers, omdat de
door OXXIO aangeboden scores een geflatteerd beeld geven. Zodra OXXIO
cijfers conform de instructies heeft aangeleverd, dan worden deze
cijfers in de Scorecard opgenomen. De energiebedrijven die nog onder
de norm presteren, blijft de toezichthouder nauwlettend volgen.
De toezichthouder constateert verder dat energierekeningen over het
algemeen te vaak fouten bevatten en dat klanten niet in staat zijn
energierekeningen zelfstandig te controleren. Daarom controleert de
NMa dit jaar wederom verstuurde rekeningen op correctheid.
Steekproefsgewijs onderzoekt de NMa of op alle onderdelen van de nota
de juiste tarieven in rekening worden gebracht en of het eindbedrag op
de nota klopt. Indien de NMa onjuistheden signaleert, kan zij gepaste
maatregelen treffen. Daarnaast is de toezichthouder met
brancheorganisatie EnergieNed in gesprek over welke aanpassingen
kunnen worden doorgevoerd om de controleerbaarheid van facturen voor
consumenten te verbeteren. Hierbij vindt de NMa het van belang dat
consumenten zelf het eindbedrag op hun rekening kunnen narekenen.
Op de website van de Directie Toezicht Energie van de NMa (www.dte.nl)
zijn vanaf vandaag de scorekaarten over het tweede kwartaal van dit
jaar te vinden. Aan de percentages op de scorekaarten is af te lezen
of de energiebedrijven tijdig (binnen twee maanden) rekeningen
versturen als gevolg van een verhuizing of switch. Ook de tijdigheid
van het versturen van jaarafrekeningen staat vermeld.
Scorecard leveranciers tweede kwartaal
2007
Scorecard netbeheerders tweede kwartaal
2007
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)