Mercedes-Benz toont verbrandingsmotor van de toekomst
(7/26/2007)
De prestaties van een benzinemotor, het koppel en de zuinigheid van
een moderne diesel, en bovendien extreem schoon: alle voordelen van
beide motorconcepten heeft Mercedes-Benz gecombineerd in de
DiesOtto-aandrijving. Deze nieuwe technologie, die de toekomst van de
benzinemotor vertegenwoordigt, omvat onder andere directe inspuiting,
turbotechniek en variabele compressie.
Kern van de innovatie is de geregelde zelfontbranding, een hoogst
efficiënt verbrandingsproces dat lijkt op dat van een diesel.
Belangrijk voordeel: in tegenstelling tot vergelijkbare technieken is
er bij het Mercedes-Benz systeem geen synthetische brandstof nodig. Er
kan gewoon op normale benzine worden gereden.
De optimalisering van de verbrandingsmotor is een belangrijke stap van
Mercedes-Benz in het streven naar duurzame mobiliteit. Met BLUETEC
zijn de ingenieurs van Mercedes-Benz er al in geslaagd, de krachtige
en zuinige dieselmotor net zo schoon te maken als een benzinemotor.
Deze technologie wordt al sinds vorig jaar in de Verenigde Staten in
de E-Klasse geleverd en komt eind dit jaar ook naar Europa. De E 300
BLUETEC wordt verreweg de schoonste diesel in zijn klasse en voldoet
volledig aan de EU5-emissienorm.
Het volgende doel is, de benzinemotor zo zuinig als een dieselmotor te
maken. Alle voorwaarden hiervoor zijn te vinden in het
DiesOtto-concept, waarin de voordelen van benzine en diesel worden
gecombineerd. Het resultaat is een viercilindermotor met een inhoud
van slechts 1,8 liter, die de geringe uitstoot van een benzinemotor
koppelt aan het gunstige verbruik van een diesel. Ondanks de
aanmerkelijk kleinere cilinderinhoud â het zogeheten âdownsizingâ is
een belangrijke factor voor vermindering van het verbruik â levert de
compacte krachtbron prima prestaties, zoals van een personenauto uit
het hogere segment mag worden verwacht.
Tegenover het vermogen van 175 kW/238 pk en het maximum koppel van 400
Nm staat een verbruik van minder dan zes liter benzine per 100 km; dat
is inclusief toepassing van een hybridecomponent.
En dan hebben we het niet over een kleine auto, maar over een
personenauto met het comfort dat typerend is voor een Mercedes-Benz en
met veiligheidsvoorzieningen op het niveau van de huidige S-Klasse.
Mercedes-Benz DiesOtto, de doorontwikkeling van de benzinemotor
Naast het wereldwijde succes van de moderne dieselmotor blijven autoâs
met benzinemotoren in veel landen en voor veel klanten ook op langere
termijn aantrekkelijk. Daarom richt Mercedes-Benz de aandacht op beide
varianten, inclusief een onbeperkte hybride-optie voor diesel en
benzine. De belangrijkste kenmerken van het DiesOtto-concept op een
rij:
* âdownsizingâ door vermindering van het aantal cilinders en de
cilinderinhoud
* turbocompressie voor goede prestaties
* directe brandstofinspuiting als extra bijdrage voor minder
verbruik
* gecontroleerde zelfontbranding, een verbrandingsproces dat
vergelijkbaar is met dat van dieselmotoren
* variabele kleptiming
* variabele compressieverhouding, die ook bijdraagt tot minder
verbruik
* afhankelijk van gebruiksdoel en wensen van klanten ook een
hybridemodule met ingebouwde startergenerator, die het verbruik
nog minder maakt
Bij het starten en wanneer men vol gas rijdt, wordt het mengsel uit
benzine en lucht zoals bij een normale benzinemotor met behulp van een
bougie tot ontbranding gebracht.
De gecontroleerde zelfontbranding (homogene verbranding), waarop de
DiesOtto tijdens een arbeidsslag automatisch omschakelt, heeft plaats
wanneer er niet vol gas wordt gereden, dus bij lagere en gemiddelde
toerentallen.
Hierdoor ontstaat een zeer geringe uitstoot van stikstofoxiden door de
homogene verbranding bij verminderde reactietemperaturen. Een normale
driewegkatalysator zorgt bij de DiesOtto-motor voor de verdere
reiniging van de uitlaatgassen. Voor de combinatie van de diverse
deelsystemen tot een samenhangend aandrijfconcept is de krachtbron
tevens voorzien van een hoogst efficiënt motormanagementsysteem.
De huidige blik op de toekomst van de verbrandingsmotor laat het grote
potentieel zien en toont tevens dat het nieuwe aandrijfconcept op
middellange termijn gerealiseerd kan worden. Sommige van de
geïntegreerde deeloplossingen worden bij Mercedes-Benz al in de
serieproductie toegepast, zoals bijvoorbeeld de directe
brandstofinspuiting. Andere technologieën zullen successievelijk hun
weg naar de serieproductie vinden, totdat het complete concept
toepasbaar is.
AutoRai