Partij van de Arbeid

Den Haag, 25 juli 2007

Vragen van het lid Eijsink (PvdA) aan de minister van Defensie

over vertragingen bij leveranciers defensiemateriaal


1. Bent u op de hoogte van het bericht 'Veel vertragingen bij leveranciers Defensie'? (1)


2. Bevat dit artikel nieuwe informatie over de vertraging van de NH-90 in vergelijking tot uw brief d.d. 30 maart 2007 waarin u schrijft dat 'de eerste Nederlandse NH-90 nu pas in juli 2009 gereed (zou) zijn voor aflevering'? Wat betekent dit voor de planning dat aan Nederland 'in de komende jaren achtereenvolgens twee (2009), vier (2010), vijf (2011), vijf (2012) en vier (2013) helikopters door NHIndustries worden geleverd'?


3. Bevat dit artikel nieuwe informatie over de stand van zaken bij NH Industries dan uw brief d.d. 27 juni 2007, waarin u schrijft dat 'het dan ook niet te verwachten (is) dat NHIndustries de vertraging van de NFH-leveringen in de voorgestelde planning kan bekorten'?


4. Betekent de in dit artikel weergegeven informatie dat nu binnenkort daadwerkelijk wordt overgegaan tot levensduurverlengende maatregelen voor de Lynx-helicopter?


5. Hoe zeker is het dat NH-industries de met de levensduurverlengende maatregelen van de Lynx gemoeide kosten - ca. â''¬ 5 miljoen - voor zijn rekening neemt?


6. Wat betekenen de problemen bij NH-industries voor de wijziging van het leveringscontract in een order voor' twaalf NFH's en acht maritieme transporthelikopters, met een optie op twee extra transporthelikopters' zoals beschreven in uw brief d.d. 27 juni 2007?


7. Noopt de verwachte toename van het gewicht van de NH-90 tot verdere aanpassingen aan de M-fregatten? Zo ja, op wiens kosten dient dit dan te geschieden?


8. Is er al overeenstemming met NHIndustries over 'het in 2006 gerapporteerde tekort bij het Nederlandse werkaandeel van ongeveer ¤ 130 miljoen', waaroover u in uw brief d.d. 27 juni 2007 schreef?


1) De Telegraaf 23 juli 2007
Veel vertragingen bij leveranciers defensie
door Roy Klopper
DEN HELDER - Ernstige vertragingen en fouten bij fabrikanten zorgen voor grote problemen bij de inzet van voor miljarden euro's besteld oorlogsmaterieel.

Vooral de Koninklijke Marine heeft pech met nieuwe spullen. Zo komen de eerste van in totaal twintig nieuwe NH-90-helikopters zeker een halfjaar later dan gepland. Dit betekent dat de huidige heli's van het type Lynx, die al te veel vlieguren hebben gemaakt, nu alsnog voor ruim vijf miljoen euro moeten worden gereviseerd. De nota hiervan gaat naar de fabrikant van de NH-90's, die eind dit jaar zou gaan leveren, maar nu zeker tot volgend voorjaar wacht. Defensiestaatssecretaris Van der Knaap beklaagt zich over de heliproducent NH Industries, een consortium van Europese defensiebedrijven. "De logistiek is niet onder controle. Databases komen niet overeen, er is een tekort aan gekwalificeerd personeel en aan samenwerking tussen de partnerindustrieën." Of de toestellen nu in het voorjaar komen, betwijfelt hij. "In de planning is te weinig ruimte voor tegenvallers, wat de betrouwbaarheid beperkt." Ook de levering van het nieuwste amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt verloopt verre van soepel. De oplevering stond gepland voor begin deze maand, maar is uitgesteld nadat eerdere problemen met de voortstuwing onlangs tijdens een proefvaart in het Caribische gebied opnieuw de kop opstaken. Eerder werd al bekend dat vier nieuwe, voor 1,6 miljard euro aangekochte luchtverdedigings- en commandofregatten terug naar de werf moeten omdat ze te veel herrie maken.