Utrecht, 25 juli 2007
Minimale aanpassing treintarieven 2008
Uitsluitend doorberekening van inflatie
Enkele reis en retour opnieuw reëel 0,5% goedkoper
Investeringen in groei en service gaan onverminderd voort
NS zet ook in 2008 het al jarenlang gematigde tariefbeleid voort. De voorziene gemiddelde
aanpassing van de prijzen is gelijk aan de verwachte inflatie van 2%. Door deze stijging slechts
voor een deel door te berekenen in de prijzen van de meest verkochte kaartjes krijgt meer dan
80% van de treinreizigers te maken met een reële prijsverlaging van ongeveer 0,5%.
NS voert al sinds het begin van de verzelfstandiging in 1995 een gematigd tarievenbeleid. De afgelopen
jaren zijn slechts de inflatie en de stijging van de kosten die de overheid in rekening brengt voor het gebruik
van het spoorwegnet, de `infraheffing', doorberekend aan de reizigers. Overige kostenstijgingen heeft NS
opgevangen door grotere efficiency.
Op dit moment wordt voor 2008 een inflatie van 2% verwacht. De prijzen van enkele reizen en retours
stijgen gemiddeld met 1,5%, waardoor zij net als in 2007 gebeurde reëel ongeveer 0,5% goedkoper
worden. Door de koppeling van de maand- en jaartrajectkaarten aan deze prijzen profiteren ook
abonnementhouders op kortere afstanden van dit voordeel. In totaal reizen 8 van de 10 treinreizigers in
2008 reëel goedkoper.
Mocht in september het verwachte inflatiepercentage wijzigen, dan wordt de prijsstijging hierop aangepast.
Geleidelijke veranderingen stap voor stap verder
De korting op jeugdabonnementen wordt ook dit jaar weer met 3% verminderd. Hierdoor vervalt het
prijsverschil tussen jeugdabonnementen en overige abonnementen.
De geleidelijke invoering van een vaste verhouding tussen dagretours en maandabonnementen zorgt er
voor dat trajectabonnementen op langere afstanden en netkaarten relatief meer in prijs stijgen.
Geen prijsverhoging Voordeelurenabonnement en bijzondere kaartsoorten
De prijs van het Voordeelurenabonnement, waarmee de kaarthouder en 3 medereizigers buiten de
ochtendspits met 40% korting kunnen reizen, blijft met 55 euro onveranderd. Ook de prijzen voor o.a.
keuzedagen voor senioren, het vervoer van honden en fietsen en het kinderkaartje Railrunner laat NS
ongemoeid.
Investeringen in groei en service
Terwijl de prijsaanpassingen zeer gematigd blijven, zet NS de grote investeringen ten behoeve van de
reizigers onverminderd voort.
In Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem en Breda verrijzen in de komende jaren `wereldstations' met de
allure van internationale luchthavens, voorzien van grand cafés, espressobars, trendy boetiekjes, restaurants
en vele andere voorzieningen voor reizigers en bedrijven.
Treinen en stations krijgen de komende jaren een geavanceerd systeem van reizigersinformatie en in de
Intercity's komt draadloos internet beschikbaar.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
De modernisering van 87 Intercitytreinstellen is in volle gang. Vanaf 2008 gaan nieuwe Sprinters met
gelijkvloerse instap en airconditioning een totaal andere manier van reizen bieden van en naar de kleinere
stations in de Randstad. Vanaf 2008 komen er ook 200 nieuwe Intercitydubbeldekkers om meer ruimte te
bieden aan het nog steeds groeiende aantal klanten dat kiest voor de trein.
NS heeft de voorstellen voor de tariefaanpassing ter advisering voorgelegd aan het LOCOV.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km
lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met
250.000 zitplaatsen beschikbaar. 25.000 NS-ers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. In Nederland beheert
NS 375 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de
Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel
reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland.
Over het Nederlandse spoorwegnet rijdt naast NS nog een twintigtal andere vervoerders. Het beheer van de
spoorweginfrastructuur (rails, wissels, bovenleidingen etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie
Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --
Nederlandse Spoorwegen