Effectiviteit van retrofit roetfilters: de feiten
25-07-2007
Nederland heeft retrofit-filters nodig om de
luchtkwaliteitsproblematiek op te lossen. Het ministerie van VROM
stimuleert zowel half-open als gesloten roetfilters. Het rendement van
half-open filters is gemiddeld 30-50 procent, gesloten filters halen
een rendement van minimaal 90 procent. De kosteneffectiviteit van
beide systemen is ongeveer vergelijkbaar: ze reduceren dus evenveel
roet per besteden euro. Half-open filters zijn goedkoper dan gesloten
filters. Door het stimuleren van half-open roetfilters kunnen dus meer
voertuigen met een roetfilter uitgerust worden .
Rendement
Het rendement van half-open filters op vuilniswagens onder zeer
ongunstige omstandigheden (continu lage snelheden in stadsverkeer) is
onlangs onderzocht door TNO. Zelfs onder deze ongunstige
omstandigheden reduceert het filter nog 15-35 procent van de
roetdeeltjes, afhankelijk van de mate van belading van het filter. Dit
rendement is acceptabel, de voertuigen worden immers doorgaans maar
een deel van de tijd aan zulke ongunstige omstandigheden blootgesteld.
In een recent onderzoek bij vuilniswagens en andere voertuigen van de
Rotterdamse gemeentereiniging (Roteb) is geen roetreductie gemeten.
Dit onderzoek is gestoeld op metingen waarin de motor stationair (geen
belasting) draait. Het lijkt dus om onderzoek te gaan op basis waarvan
je geen uitspraak kan doen over de effectiviteit van de filters.
Volgens de Roteb heeft DAF de afgelopen maanden de desbetreffende
voertuigen eveneens gemonitored. Daaruit zou juist zijn gebleken dat
onder de gebruiksomstandigheden van de voertuigen bij de Roteb een
rendement van 50 of zelfs meer mag worden verwacht.
Verhoging NO2
Een roetfilter wordt bij de inbouw gecombineerd met een oxycat, die
het aandeel van NO in de NO -emissie van een vrachtauto kan
verhogen. Maar de gezondheidswinst door de vermeden roetuitstoot maakt
dat een filter desondanks een goede maatregel is. Het positieve effect
van roetreductie weegt zwaarder dan een verhoogde NO -uitstoot.
NO is op zichzelf bij de in langs de weg voorkomende concentraties
geen erg schadelijke stof, maar een indicatorstof voor eventuele
andere schadelijke stoffen.
Arbo-eisen
Vanuit arbo geldt een minimum rendementseis van 70 procent, wat met
open filters niet bereikt wordt. Wel met gesloten filters. Werknemers
moeten hun personeel dat dicht in de buurt van een bron werkt, de best
mogelijke bescherming bieden. De arbo-eis geldt bijvoorbeeld voor
vrachtwagens die in binnensituaties komen en voor vuilniswagens met
een achterlader, maar niet voor vuilniswagens met een zijlader. Dit is
al sinds de start van de ontwikkeling van de roetfilterregeling bekend
bij VROM. VROM heeft vanaf september 2005 gecommuniceerd dat als een
voertuig moet voldoen aan de arbo-eisen er gekozen moet worden voor
een gesloten roetfilter. Dit is actief gecommuniceerd met de
vuilophaalbranche, de fabrikanten van roetfilters en de
transportbranche. De verantwoordelijkheid bij het plaatsen van het
juiste filter ligt bij de voertuigeigenaar en de aanbieder van het
roetfilter.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer