Daling omzet winkels en horeca bij vertrek markt
25/07/2007 13:02
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Warenmarkten, winkels en horeca in een binnenstad versterken elkaar en profiteren van elkaars aanwezigheid. In hun strijd om de gunst van de consument vernieuwen binnensteden zich steeds vaker. Marktpleinen gaan daarbij veelvuldig op de schop. Niet alleen vervelend voor de markt, die gemakshalve een andere locatie krijgt toegewezen, ook de winkels en horeca in het centrum zien door het vertrek van de markt hun omzet teruglopen. Om de economische risico's van marktverplaatsingen te beperken, is een tijdige, gestructureerde en integrale aanpak van groot belang. Dit blijkt uit onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) naar de effecten van langdurige marktverplaatsingen, dat is gehouden op verzoek van de Centrale Vereniging van de Ambulante Handel (CVAH).
Markt, winkels en horeca zijn economisch nauw met elkaar verweven. Bezoekers die speciaal voor de markt naar de binnenstad komen - de zogenoemde marktgeoriënteerde bezoekers - houden het meestal niet bij een bezoek aan de markt alleen. Ze geven ook geld uit in nabijgelegen winkels, cafés, restaurants, etc. Van hun wekelijkse uitgaven besteden de marktgeoriënteerde bezoekers ongeveer een derde op de markt en twee derde in winkels en horeca. Het omgekeerde geldt ook: consumenten die vooral naar de binnenstad komen voor de winkels en horeca besteden ook geld op de markt. Wanneer een warenmarkt langdurig wordt verplaatst, verdwijnt deze onderlinge verwevenheid. Het onderzoek becijfert dat het verplaatsen van een markt met wekelijks 25.000 bezoekers kan leiden tot tien procent minder bezoekers. Dit resulteert iedere week weer in een omzetverlies van zo'n 70.000 euro op de markt en 75.000 euro in de winkels en horeca.
Integrale aanpak
Gemeente, marktkooplieden, detaillisten en horecaondernemers hebben een duidelijk gemeenschappelijk belang om de economische risico's van marktverplaatsingen zoveel mogelijk te beperken. Het HBD pleit voor een gezamenlijke en gestructureerde aanpak. Het onderzoeksrapport 'Markten: overal thuis?' is hiervoor een handig hulpmiddel. Het rapport geeft inzicht in de economische betekenis van de markt, signaleert knelpunten en oplossingsrichtingen, en bevat een bondige checklist die als ondersteuning kan dienen bij toekomstige marktverplaatsingen. Het rapport is gratis te downloaden via www.hbd.nl.
http://www.hbd.nl
Hoofdbedrijfschap Detailhandel