Volvo start bio-ethanol offensief
(7/25/2007)
Volvo Cars breidt het aanbod van FlexiFuel varianten sterk uit. Begin
volgend jaar introduceert de Zweedse fabrikant twee nieuwe, voor
bio-ethanol geschikte krachtbronnen. Nog dit najaar worden de Volvo
V70 en S80 leverbaar met een tweeliter viercilinder FlexiFuel motor.
Begin 2008 volgt een 200 pk sterke vijfcilinder turbomotor voor beide
modellen. Daarmee heeft Volvo vanaf volgend jaar het meest
omvangrijkste aanbod van modellen met biobrandstofmotoren. In totaal
zijn er vijf modellen, de C30, S40, V50, V70 en S80, waarvoor een of
twee FlexiFuel-motoren leverbaar zijn.
âWij zijn absoluut overtuigd van de mogelijkheden die FlexiFuel biedt,
ook in de grotere modellen. Daarom gaan we de komende jaren verder met
de invoering ervan. Deze stap zetten we onder invloed van de groeiende
beschikbaarheid van biobrandstoffen in heel Europa. Wat verder zou
bijdragen aan de ontwikkeling van biobrandstoffen zijn standaarden
voor bio-ethanol en richtlijnen voor duurzame productie ervan binnen
de Europese Unieâ, stelt Lex Kerssemakers, Senior Vice President
Brand, Business and Product Strategy bij Volvo Cars.
Aanpassingen nodig
De vijfcilinder staat voor begin 2008 op het programma, maar eind 2007
komt Volvo al met een viercilinder FlexiFuel-krachtbron voor de V70 en
S80. De 2.0F-motor is geschikt gemaakt voor E85-brandstof en levert
145 pk (107 kW) en een koppel van 185 Nm. De FlexiFuel-motor in de
S40, V50 en C30 is eveneens een viercilinder. Deze 1.8F heeft een
cilinderinhoud van 1,8 liter, levert 125 pk (92 kW) en heeft 165 Nm
koppel. Volvoâs FlexiFuel-motoren zijn gebaseerd op de bestaande
benzinemotoren. Omdat bio-ethanol voor bepaalde materialen agressiever
is dan benzine, zijn er enkele aanpassingen nodig. De krachtbronnen
zijn daarom voorzien van andere brandstofslangen, kleppen en
pakkingen.
De injectoren zijn versterkt en zodanig aangepast dat ze meer
brandstof tegelijk kunnen inspuiten. Dit is nodig omdat de
energieopbrengst van E85-brandstof lager is dan die van gewone
benzine. Verder is het motormanagement aangepast voor E85: het systeem
bepaalt automatisch de samenstelling van de brandstof in de tank en
past het verbrandingsproces hierop aan.
Vernieuwbaar
Bio-ethanol is een duurzame, vernieuwbare brandstof die voornamelijk
gemaakt wordt van biomassa als maïs, tarwe, suikerbiet en cellulose.
Wanneer E85 (85 procent bio-ethanol, 15 procent benzine) in de motor
verbrandt, worden de kooldioxide-emissies van de bio-ethanol beschouwd
als onderdeel van de natuurlijke CO -kringloop. In steeds meer
landen introduceert Volvo autoâs die op bio-ethanol kunnen rijden.
Behalve in Zweden zijn de Volvoâs met FlexiFuel-motor te koop in
Frankrijk, Noorwegen, Finland, Duitsland, Oostenrijk, Nederland,
Spanje, Groot-Brittannië, België en Zwitserland. Ook andere landen
in Europa zullen volgen. Dit jaar verwacht Volvo tienduizend
FlexiFuel-autoâs te verkopen.
âMulti-energiesamenlevingâ
âGeen enkele vernieuwbare brandstof kan op dit moment benzine en
diesel volledig vervangen. Wij geloven in een
âmulti-energiesamenlevingâ, waarin verschillende soorten brandstoffen
en technologieën gelijktijdig worden ontwikkeld en toegepast. E85 is
een sterk alternatief omdat het de afhankelijkheid van fossiele
brandstoffen vermindert. Ons FlexiFuel-programma is een belangrijk
onderdeel van onze strategie om bij te dragen aan duurzame,
individuele mobiliteitâ, verklaart Frederik Arp, Volvoâs President en
CEO.
AutoRai