Ingezonden persbericht


Persbericht

AHOLD KRIJGT UITGEBREIDER INZICHT IN STRUCTUUR VAN HAAR DATA WAREHOUSE

~ Informatica PowerCenter Advanced Edition levert dit retail-concern aanzienlijke tijd- en kostenbesparingen ~

Nieuwegein, 25 juli 2007 - Retailgigant Ahold Nederland heeft gekozen voor een upgrade naar Informatica PowerCenter Advanced Edition, het meest uitgebreide en flexibele platform voor enterprise data integratie.

Ahold gebruikt al jaren met succes Informatica PowerCenter als basis voor haar data warehouse. In dit data warehouse genaamd Pallas worden gegevens van een groot aantal bronsystemen van Albert Heijn, Albert en Gall&Gall samengebracht en geanalyseerd. Hierdoor beschikt het concern over een enorme hoeveelheid aan informatie. Met dit data warehouse, dat wordt beschouwd als één van de meest omvangrijke en succesvolle in ons land, won Albert Heijn in 2004 het eerste Nederlands Kampioenschap ICT Architectuur (georganiseerd door CIBIT). Met de upgrade naar PowerCenter Advanced Edition gaat Ahold nu een stap verder om nog meer inzicht in en controle over de beschikbare data te verkrijgen. De voordelen zijn al aantoonbaar.

Door de inzet van Metadata Manager (component van PowerCenter Advanced Edition), krijgt Ahold meer inzicht in de structuur van het data warehouse. Voorheen kwam hier veel -handmatig- uitzoekwerk aan te pas. Handmatig impact analyses verrichten is foutgevoelig, tijdrovend en dus duur. PowerCenter AE analyseert de heterogene metadata uit de verschillende tools in de data warehouse omgeving (tools voor database management, business intelligence, data modellering en data integratie), en brengt vrijwel de volledige data warehouse verwerkingsketen van brongegeven tot rapportagelaag in kaart. Hiermee kan men herleiden waar data vandaan komt, welke transformaties op data zijn uitgevoerd, en hoe de informatie gebruikt wordt. PowerCenter AE biedt de juiste metadata analyse mogelijkheden om noodzakelijke aanpassingen sneller te realiseren. Ontwikkelaars kunnen het data warehouse sneller doorgronden en aanpassen. Beheerders kunnen eventuele fouten sneller oplossen. Eindgebruikers krijgen eerder de gewenste rapportages en hebben een beter inzicht in de herkomst van de gerapporteerde informatie. Deze voordelen leiden tot kortere cycli en een betere inzet van middelen zodat bovendien de beheerkosten worden verlaagd.

"Al in 2000 zijn we bij Ahold Nederland begonnen met de implementatie van PowerCenter voor de Albert Heijn-keten", aldus Egbert Dijkstra, Director Business Intelligence bij Ahold. "Dit project is zeer succesvol verlopen. Nu de informatiebehoefte binnen ons concern echter blijft groeien en de BI-omgeving steeds complexer en omvangrijker wordt, is het een logische stap om de bestaande toolset te upgraden met Metadata Manager, onderdeel van PowerCenter Advanced Edition."

"Steeds meer grote organisaties beseffen dat ze veel meer informatie kunnen halen uit de bestaande data en metadata in hun data warehouse", aldus Erik Jan ten Bruggencate, Country Manager bij Informatica Nederland. "Ahold is op dit gebied één van de absolute voorlopers. Wij zijn dan ook erg trots op de keuze van Ahold. Dit onderstreept de toonaangevende rol die Informatica speelt op de markt van enterprise data integratie."

(463 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Informatica
Informatica Corporation is een toonaangevende aanbieder van enterprise data integratie software. Met Informatica kunnen organisaties meerwaarde halen uit de informatiebronnen in de gehele organisatie. Meer dan 2.850 bedrijven wereldwijd vertrouwen op Informatica om data integratievraagstukken, ongeacht complexiteit en schaalgrootte, tegen lage kosten en tijdig uit te voeren. Meer informatie kunt u vinden op: www.informatica.com/nl

Voor meer informatie over Informatica kunt u contact opnemen met: Informatica Nederland
Maaike Hilbrand, Senior Marketing Manager
Tel: 030-6086700
E-mail: mhilbrand@informatica.com

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met: Cathelijne van den Bosch van LEWIS, het IT PR bureau Tel: 040-2354600
E-mail: cathelijnev@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com