Agressie en geweld groeiend probleem voor detailhandel
Datum: 24/07/2007
Ruim 36 procent van de ondernemers en filiaalmanagers in grotere winkelgebieden voelt zich soms of regelmatig onveilig in de eigen winkel, 34 procent van hen geeft aan het afgelopen jaar daadwerkelijk te zijn bedreigd.
Uit een enquête van Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) onder meer dan 6.000 ondernemers en filiaalmanagers in grotere winkelgebieden, blijkt dat agressie en geweld in de detailhandel nog altijd toenemen. Het gevoel van onveiligheid verschilt overigens per branche. Ondernemers/filiaalmanagers in de sportdetailhandel voelen zich bijvoorbeeld minder vaak onveilig dan hun collega's in warenhuizen en grootwinkelbedrijven.
De bevindingen sluiten aan bij de resultaten van een steekproef van de Arbeidsinspectie onder 250 winkelmedewerkers in gebieden waar het risico op agressie en geweld relatief groot is. Hieruit blijkt dat twee derde van de medewerkers te maken krijgt met agressieve en geweldadige klanten. Hendrik-Jan Kaptein, beleidsadviseur winkelcriminaliteit bij het HBD: "De cijfers uit beide onderzoeken maken duidelijk dat de problemen groot zijn. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat het om een breed maatschappelijk probleem gaat, dat de detailhandel niet alleen kan oplossen. Ook de overheid zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen."
Trainen helpt
Dat neemt volgens Kaptein niet weg dat de detailhandel zich beter kan wapenen tegen agressie en geweld, en zorgen dat de medewerkers weten wat ze moeten doen als er iets voorvalt "We begrijpen wel dat het niet eenvoudig is. Een ondernemer is per slot van rekening niet een winkel begonnen om de hele dag politieagent te spelen. Daarom hebben we als HBD effectieve, goedkope instrumenten ontwikkeld. Die kunnen in elk geval een bijdrage leveren bij de aanpak van agressie en geweld. Dus laat ondernemers en medewerkers de gratis online training 'Voorkomen van en omgaan met agressie en geweld in de winkel' doen. Of nog beter: een lokale training met rollenspellen. En mocht het dan toch nog misgaan doe dan een beroep op de gratis Slachtofferhulp Detailhandel. De instrumenten zijn er. Maak daar gebruik van."
De belangrijkste cijfers uit het onderzoek en alle instrumenten zijn te vinden op