Nieuws
24 juli 2007
CNV Dienstenbond ook komend najaar met campagne STOP AGRESSIE de winkels in
Door: f.monsma
Winkelpersoneel beschouwt verbale agressie als iets wat er gewoon bij
hoort.
Vandaag maakt CNV Dienstenbond bekend haar campagne Werk aan de
winkel..Stop agressie te verlengen. De campagne die zich richt op het
informeren van het winkelpersoneel over hoe te handelen bij agressie
blijkt in een grote behoefte te voorzien. In het afgelopen voorjaar
werden negen steden, voornamelijk in de Randstad, bezocht. Naar
aanleiding daarvan werden ongeveer 400 informatiepakketten verstuurd
aan winkeliers en werknemers. Het beeld dat uit die bezoeken opstijgt
komt overeen met de conclusie van het vandaag verschenen rapport van
de Arbeidsinspectie. Daarin staat dat meer dan de helft van de
winkeliers te weinig doet aan het probleem. Uit de winkelbezoeken
blijkt verder dat de werknemer verbale agressie steeds meer lijkt te
beschouwen als iets wat er gewoon bij hoort.
Wat in de gesprekken met het winkelpersoneel opvalt, vooral in de
grote steden, is dat men verbale agressie steeds gewoner is gaan
vinden. Het idee bestaat dat het part of the job is en dat het er
gewoon bij hoort. Verbaal geweld wordt door hen in eerste instantie
vaak niet gerekend tot agressief gedrag. Pas bij doorvragen worden
onbehoorlijke of beledigende (op de persoon gerichte) opmerkingen,
ongeduldig en geïrriteerd gedrag, schelden of vloeken als hinderlijk
en onacceptabel bestempeld. Voor veel werknemers lijkt dit zo
alledaags geworden, dat men het min of meer accepteert.
CNV Dienstenbond voert haar campagne uit in samenspraak met de HBD, de
overkoepelende organisatie voor werkgevers en werknemers in de
detailhandel. Zij stelde voor een belangrijk deel het
informatiemateriaal beschikbaar. CNV Dienstenbond maakte een
antwoordkaart en een campagnegadget, waarmee haar promotieteam bijna
wekelijks een stad bezocht. De reacties van winkeliers en werknemers
waren hoofdzakelijk zeer positief. Beide doelgroepen waren ingenomen
met de aandacht voor het probleem en de beschikbaar gestelde
informatie.
Uit de bezoeken bleek verder dat het winkelpersoneel, maar ook de
eigenaren nog maar zeer beperkt weten waar beschikbare informatie en
trainingen worden aangeboden. Ook zijn zij in te geringe mate op de
hoogte met het feit dat hun brancheorganisatie, de HBD, veel verzorgd
op dit punt. De HBD, maar ook de winkeliers en het personeel zijn
daarom enthousiast over de makelaarsfunctie die CNV Dienstenbond op
zich heeft genomen. Er is ook enthousiasme over de publieke aandacht
die CNV Dienstenbond vraagt voor de problematiek via haar uitingen als
website , magazine en de winkelbezoeken.
Dienstenbond CNV