Dienstenbond CNV

Nieuws

24 juli 2007

CNV Dienstenbond ook komend najaar met campagne STOP AGRESSIE de winkels in

Door: f.monsma

Winkelpersoneel beschouwt verbale agressie als iets wat er gewoon bij hoort.

Vandaag maakt CNV Dienstenbond bekend haar campagne Werk aan de winkel..Stop agressie te verlengen. De campagne die zich richt op het informeren van het winkelpersoneel over hoe te handelen bij agressie blijkt in een grote behoefte te voorzien. In het afgelopen voorjaar werden negen steden, voornamelijk in de Randstad, bezocht. Naar aanleiding daarvan werden ongeveer 400 informatiepakketten verstuurd aan winkeliers en werknemers. Het beeld dat uit die bezoeken opstijgt komt overeen met de conclusie van het vandaag verschenen rapport van de Arbeidsinspectie. Daarin staat dat meer dan de helft van de winkeliers te weinig doet aan het probleem. Uit de winkelbezoeken blijkt verder dat de werknemer verbale agressie steeds meer lijkt te beschouwen als iets wat er gewoon bij hoort.

Wat in de gesprekken met het winkelpersoneel opvalt, vooral in de grote steden, is dat men verbale agressie steeds gewoner is gaan vinden. Het idee bestaat dat het part of the job is en dat het er gewoon bij hoort. Verbaal geweld wordt door hen in eerste instantie vaak niet gerekend tot agressief gedrag. Pas bij doorvragen worden onbehoorlijke of beledigende (op de persoon gerichte) opmerkingen, ongeduldig en geïrriteerd gedrag, schelden of vloeken als hinderlijk en onacceptabel bestempeld. Voor veel werknemers lijkt dit zo alledaags geworden, dat men het min of meer accepteert.

CNV Dienstenbond voert haar campagne uit in samenspraak met de HBD, de overkoepelende organisatie voor werkgevers en werknemers in de detailhandel. Zij stelde voor een belangrijk deel het informatiemateriaal beschikbaar. CNV Dienstenbond maakte een antwoordkaart en een campagnegadget, waarmee haar promotieteam bijna wekelijks een stad bezocht. De reacties van winkeliers en werknemers waren hoofdzakelijk zeer positief. Beide doelgroepen waren ingenomen met de aandacht voor het probleem en de beschikbaar gestelde informatie.

Uit de bezoeken bleek verder dat het winkelpersoneel, maar ook de eigenaren nog maar zeer beperkt weten waar beschikbare informatie en trainingen worden aangeboden. Ook zijn zij in te geringe mate op de hoogte met het feit dat hun brancheorganisatie, de HBD, veel verzorgd op dit punt. De HBD, maar ook de winkeliers en het personeel zijn daarom enthousiast over de makelaarsfunctie die CNV Dienstenbond op zich heeft genomen. Er is ook enthousiasme over de publieke aandacht die CNV Dienstenbond vraagt voor de problematiek via haar uitingen als website , magazine en de winkelbezoeken.