Mazda CX-7: de SUV met de ziel van een sportauto
(7/24/2007)
De nieuwe Mazda CX-7, die in augustus op de Nederlandse markt wordt
geïntroduceerd, is een unieke crossover die het comfort en gemak van
een SUV combineert met een sportief ontwerp en een krachtige motor.
Gestroomlijnd en gespierd; meteen op het eerste gezicht verraadt deze
auto zijn sportieve aard, mede dankzij zijn aerodynamische ontwerp dat
zorgt voor een lagere luchtweerstand en betere wegligging.
De CX-7 komt op een Europese groeimarkt die aansluit op de trend van
een actieve levensstijl: op SUV's lijkende crossovers. De 4.675 mm
lange Mazda CX-7 is een middelgrote SUV sports crossover met kenmerken
waarmee hij een plek verovert precies tussen premium SUV's en
non-premium compact SUV's in.
Het segment non-premium compact SUV is één van de snelst groeiende
segmenten in Europa. Stond in 2001 deze markt voor nog geen 260.000
eenheden, in 2006 was het volume al toegenomen tot 541.000 eenheden,
een groei van ongeveer 108 %. Deze stijgende trend zal naar
verwachting doorzetten tot 2010, waarbij het aantal nieuwe eenheden in
dit segment zal verdubbelen.
De MX-Crossport concept car, die werd gepresenteerd op de Detroit
Motor Show 2005, vormde de basis van de nieuwe Mazda CX-7, die vorig
jaar lente voor het eerst werd gelanceerd in Noord-Amerika. Inmiddels
zijn daar al meer dan 45.000 exemplaren verkocht. In december vorig
jaar volgde de introductie in Japan. Nu is Europa aan de beurt, waar
een speciale uitvoering op de markt komt met onder meer een
handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen en verbeteringen aan
carrosserie en aandrijflijn. Daarmee wil Mazda tegemoetkomen aan de
eisen van Europese automobilisten. De CX-7 wordt geproduceerd in
Mazda's Ujina Plant No. 2 (U2) in Hiroshima, Japan.
De Mazda CX-7 in een oogopslag
Exterieur
* Gestroomlijnd en sportief ontwerp
* Voorruit in een hoek van 66º voor een silhouet dat 'sportiever'
is dan veel sportauto's
* Oplopende taillelijn en grote 18-inch lichtmetalen velgen
* Europese versie met speciale voorbumper, mistlampen vóór en
achter, koplampsproeiers en spatlappen voor de achterwielen
* Aerodynamisch geoptimaliseerde voorbumper, achterste hoeken,
A-stijlen, buitenspiegels en achterste opstaande dakrand om de
luchtweerstand te verlagen en luchtwervelingen gunstig te
beïnvloeden
* Onderste voorspoiler, deflectors op vóór- en achterwielen, een
grote onderplaat voor de motorruimte, sierlijst op zijdorpel en
een geoptimaliseerde positie van de achterste geluiddemper
verbeteren de luchtstroom onder de auto
* Luchtweerstand (Cd) van slechts 0,34, één van de beste scores in
het segment
Interieur
* Instrumentenpaneel met dubbele overkapping
* Instrumentencluster met half ovalen linker- en rechtermeter rondom
centrale snelheidsmeter (met schaalverdeling tot 240 km/u)
* Hoge vloerconsole met hooggeplaatste schakelpook voor een omsloten
gevoel en een rijpositie als in een sportauto
* Vloeiende lijn in bekleding loopt van voorin door tot in de
bagageruimte en geeft het interieur zo één harmonieuze,
sportieve look
* Materialen en oppervlakken met een hoogwaardige structuur
gecombineerd met zilveren accenten in het hele interieur
* Nieuwe lage portierdorpel vermindert kans dat bij in- en
uitstappen de kleding vuil wordt
* In zes richtingen elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
(Executive)
* Grote rugleuning van de voorstoelen met instelbare lendensteun
(Executive) voor comfort op lange ritten
* Bagageruimte flexibel als een SUV met het Karakuri neerklapsysteem
voor de rugleuningen en 455 liter (met alle stoelen rechtop) en
1.348 liter laadvolume tot het plafond (stoelen weggeklapt)
* Dubbelzijdige vloerplaat in de kofferruimte gemaakt van slijtvast
plastic voor het vervoeren van vuile voorwerpen
* Rand aan achterzijde van de achterstoelen om te voorkomen dat
voorwerpen naar voren schuiven
* Speciale motortechnologieën gecombineerd met multiplex laag
geluidsabsorberende isolatie voor het dashpaneel voor minder
motorgeluid in het interieur
* Minder geluid in interieur dankzij betere afdichting van de
carrosserie, dubbellaagse afdichting rondom de portieren en
vulschuim op alle routes waarlangs geluid wordt doorgegeven door
het carrosserieframe+
* Hoogwaardig Bose^(TM) audiosysteem met negen speakers en surround
sound technologie (standaard op Executive, optie op Touring)
Aandrijflijn
* Krachtige 2.3 liter DISI turbo benzinemotor met intercooler,
dezelfde als in de Mazda Performance Series (MPS) modellen
* Maximaal vermogen van 191 kW/260 pk bij 5.500 t/min en 380 Nm
maximum koppel bij slechts 3.000 t/min
* Sequentiële kleptiming (S-VT) voor betere algemene
motorefficiëntie
* Lichtgewicht enkelvoudige turbocompressor die het warmteverlies in
het uitlaatsysteem beperkt voor het snel opwarmen van de
katalysator en dus geoptimaliseerde emissiewaarden
* Handgeschakelde transmissie met zes versnellingen exclusief voor
de Europese uitvoering, gebaseerd op de sportieve transmissie van
de Mazda6 MPS
Chassis en veiligheid
* Nieuwe bodemplaat met 2.750 mm wielbasis
* Uitgebreide plaatselijke verstevigingen aan de carrosserie voor
hoge torsie- en buigstijfheid
* Dikkere dwarsbalken voorin en drie tunnelbalken
* Voorwielophanging met McPherson-veerpoten en achterwielophanging
met meerdere wieldraagarmen per wiel
* Schroefveren en dempers achter zijn gescheiden, waarbij de veren
onder de vloer zijn geplaatst zodat deze minder ruimte in beslag
nemen en een grote, flexibele bagageruimte ontstaat
* Mazda's permanente vierwielaandrijving met Active Torque Split
past koppel automatisch toe
* Geventileerde remschijven vóór en achter (320 mm voor, 302 mm
achter)
* Rembekrachtiger met diameter van 267 mm en een langeslag
hoofdremcilinder voor lineaire, beheersbare remwerking via lichte
pedaaldruk en een korte pedaalslag
* ABS, EBD, Emergency Brake Assist, DSC en TCS standaard op alle
modellen
* Extra hulpchassis voorin voorkomt dat de voorzijde 'omhoogklimt'
op de motorkap van een tegemoetkomende auto bij een frontale
botsing
* Geoptimaliseerde positie van de hoofdsteunen van de voorstoelen
* Airbags voorin (uitschakelbaar aan bijrijderszijde), zij-airbags
en gordijnairbags voorin standaard
* Inklapbaar rempedaal, Isofix verankering en sjorogen en
stijlbekleding met energie-absorberende ribben
AutoRai