AutoRai

Mazda CX-7: de SUV met de ziel van een sportauto

(7/24/2007)
De nieuwe Mazda CX-7, die in augustus op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd, is een unieke crossover die het comfort en gemak van een SUV combineert met een sportief ontwerp en een krachtige motor. Gestroomlijnd en gespierd; meteen op het eerste gezicht verraadt deze auto zijn sportieve aard, mede dankzij zijn aerodynamische ontwerp dat zorgt voor een lagere luchtweerstand en betere wegligging.

De CX-7 komt op een Europese groeimarkt die aansluit op de trend van een actieve levensstijl: op SUV's lijkende crossovers. De 4.675 mm lange Mazda CX-7 is een middelgrote SUV sports crossover met kenmerken waarmee hij een plek verovert precies tussen premium SUV's en non-premium compact SUV's in.

Het segment non-premium compact SUV is één van de snelst groeiende segmenten in Europa. Stond in 2001 deze markt voor nog geen 260.000 eenheden, in 2006 was het volume al toegenomen tot 541.000 eenheden, een groei van ongeveer 108 %. Deze stijgende trend zal naar verwachting doorzetten tot 2010, waarbij het aantal nieuwe eenheden in dit segment zal verdubbelen.

De MX-Crossport concept car, die werd gepresenteerd op de Detroit Motor Show 2005, vormde de basis van de nieuwe Mazda CX-7, die vorig jaar lente voor het eerst werd gelanceerd in Noord-Amerika. Inmiddels zijn daar al meer dan 45.000 exemplaren verkocht. In december vorig jaar volgde de introductie in Japan. Nu is Europa aan de beurt, waar een speciale uitvoering op de markt komt met onder meer een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen en verbeteringen aan carrosserie en aandrijflijn. Daarmee wil Mazda tegemoetkomen aan de eisen van Europese automobilisten. De CX-7 wordt geproduceerd in Mazda's Ujina Plant No. 2 (U2) in Hiroshima, Japan.

De Mazda CX-7 in een oogopslag

Exterieur

* Gestroomlijnd en sportief ontwerp

* Voorruit in een hoek van 66º voor een silhouet dat 'sportiever' is dan veel sportauto's

* Oplopende taillelijn en grote 18-inch lichtmetalen velgen
* Europese versie met speciale voorbumper, mistlampen vóór en achter, koplampsproeiers en spatlappen voor de achterwielen
* Aerodynamisch geoptimaliseerde voorbumper, achterste hoeken, A-stijlen, buitenspiegels en achterste opstaande dakrand om de luchtweerstand te verlagen en luchtwervelingen gunstig te beïnvloeden

* Onderste voorspoiler, deflectors op vóór- en achterwielen, een grote onderplaat voor de motorruimte, sierlijst op zijdorpel en een geoptimaliseerde positie van de achterste geluiddemper verbeteren de luchtstroom onder de auto

* Luchtweerstand (Cd) van slechts 0,34, één van de beste scores in het segment

Interieur

* Instrumentenpaneel met dubbele overkapping
* Instrumentencluster met half ovalen linker- en rechtermeter rondom centrale snelheidsmeter (met schaalverdeling tot 240 km/u)
* Hoge vloerconsole met hooggeplaatste schakelpook voor een omsloten gevoel en een rijpositie als in een sportauto
* Vloeiende lijn in bekleding loopt van voorin door tot in de bagageruimte en geeft het interieur zo één harmonieuze, sportieve look

* Materialen en oppervlakken met een hoogwaardige structuur gecombineerd met zilveren accenten in het hele interieur
* Nieuwe lage portierdorpel vermindert kans dat bij in- en uitstappen de kleding vuil wordt

* In zes richtingen elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (Executive)

* Grote rugleuning van de voorstoelen met instelbare lendensteun (Executive) voor comfort op lange ritten

* Bagageruimte flexibel als een SUV met het Karakuri neerklapsysteem voor de rugleuningen en 455 liter (met alle stoelen rechtop) en
1.348 liter laadvolume tot het plafond (stoelen weggeklapt)
* Dubbelzijdige vloerplaat in de kofferruimte gemaakt van slijtvast plastic voor het vervoeren van vuile voorwerpen
* Rand aan achterzijde van de achterstoelen om te voorkomen dat voorwerpen naar voren schuiven

* Speciale motortechnologieën gecombineerd met multiplex laag geluidsabsorberende isolatie voor het dashpaneel voor minder motorgeluid in het interieur

* Minder geluid in interieur dankzij betere afdichting van de carrosserie, dubbellaagse afdichting rondom de portieren en vulschuim op alle routes waarlangs geluid wordt doorgegeven door het carrosserieframe+

* Hoogwaardig Bose^(TM) audiosysteem met negen speakers en surround sound technologie (standaard op Executive, optie op Touring)

Aandrijflijn

* Krachtige 2.3 liter DISI turbo benzinemotor met intercooler, dezelfde als in de Mazda Performance Series (MPS) modellen
* Maximaal vermogen van 191 kW/260 pk bij 5.500 t/min en 380 Nm maximum koppel bij slechts 3.000 t/min

* Sequentiële kleptiming (S-VT) voor betere algemene motorefficiëntie

* Lichtgewicht enkelvoudige turbocompressor die het warmteverlies in het uitlaatsysteem beperkt voor het snel opwarmen van de katalysator en dus geoptimaliseerde emissiewaarden
* Handgeschakelde transmissie met zes versnellingen exclusief voor de Europese uitvoering, gebaseerd op de sportieve transmissie van de Mazda6 MPS

Chassis en veiligheid

* Nieuwe bodemplaat met 2.750 mm wielbasis
* Uitgebreide plaatselijke verstevigingen aan de carrosserie voor hoge torsie- en buigstijfheid

* Dikkere dwarsbalken voorin en drie tunnelbalken
* Voorwielophanging met McPherson-veerpoten en achterwielophanging met meerdere wieldraagarmen per wiel

* Schroefveren en dempers achter zijn gescheiden, waarbij de veren onder de vloer zijn geplaatst zodat deze minder ruimte in beslag nemen en een grote, flexibele bagageruimte ontstaat
* Mazda's permanente vierwielaandrijving met Active Torque Split past koppel automatisch toe

* Geventileerde remschijven vóór en achter (320 mm voor, 302 mm achter)

* Rembekrachtiger met diameter van 267 mm en een langeslag hoofdremcilinder voor lineaire, beheersbare remwerking via lichte pedaaldruk en een korte pedaalslag

* ABS, EBD, Emergency Brake Assist, DSC en TCS standaard op alle modellen

* Extra hulpchassis voorin voorkomt dat de voorzijde 'omhoogklimt' op de motorkap van een tegemoetkomende auto bij een frontale botsing

* Geoptimaliseerde positie van de hoofdsteunen van de voorstoelen
* Airbags voorin (uitschakelbaar aan bijrijderszijde), zij-airbags en gordijnairbags voorin standaard

* Inklapbaar rempedaal, Isofix verankering en sjorogen en stijlbekleding met energie-absorberende ribben