FNV Bondgenoten: Arbeidsinspectie onderschrijft noodzaak veilige
werkomgeving in de detailhandel
Vakbond FNV Bondgenoten is blij dat de Arbeidsinspectie onderzoek
heeft verricht naar agressie en geweld in de detailhandel. Uit het
onderzoek blijkt tweederde van de 250 winkelmedewerkers te maken heeft
met agressieve of gewelddadige klanten.
"Het bevestigt eens temeer de noodzaak voor maatregelen", aldus Nicole
Boonstra die namens de vakbond zitting heeft in de commissie
Winkelcriminaliteit van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Boonstra: "Een veilige werkomgeving in de detailhandel is essentieel
voor zowel het winkelpersoneel als voor het winkelend publiek."
Sommige ondernemers onderschatten nog welke gevolgen verbaal of fysiek
geweld of in een ernstig geval een overval heeft voor hun personeel.
Werkgevers staan vaak te weinig stil bij de risico's van het
achterwege laten van maatregelen op de langere termijn. Het onderzoek
van de Arbeidsinspectie benadrukt volgens de vakbond het belang van
preventieve maatregelen tegen agressie en geweld in de detailhandel.
Boonstra: "Het is ons nog steeds een doorn in het oog dat geschoolde
én ongeschoolde werknemers regelmatig alleen in de winkel staan.
Gelukkig hebben we al in een aantal cao's het zogenaamde alleenwerk op
risicovolle momenten aan banden kunnen leggen. Zodat bijvoorbeeld
tijdens het openen of sluiten van de winkel er minimaal twee mensen
aanwezig zijn." Als het gaat om veiligheid in de winkel is niet alleen
training voor het personeel belangrijk. Ook werkgevers in de
detailhandel dienen te worden getraind in hoe ze de opvang van hun
personeel na een overval zo goed mogelijk kunnen organiseren.
Begin vorig jaar startte FNV Bondgenoten in samenwerking met het HBD
de regeling `Slachtofferhulp Detailhandel'. Dit is een gratis
hulpdienst die 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar is via
een speciaal telefoonnummer. Aangesloten winkels ontvangen in geval
van geweld, overval, ongeval of sterfgeval binnen twee uur
eerstelijnsondersteuning van een professionele hulpverlener. Daarnaast
bezoekt een promoteam van de vakbond winkels in het hele land met
informatie- en voorlichtingsmateriaal en deelt zij stickers uit met
daarop het gratis telefoonnummer.
Boonstra: "Werken in de detailhandel blijft mensenwerk en we willen
dat werknemers dit veilig en met plezier kunnen blijven doen. De
telefonische hulplijn biedt ondersteuning achteraf, maar belangrijker
is natuurlijk dat winkeliers preventieve maatregelen nemen."
---
FNV Bondgenoten