FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: Arbeidsinspectie onderschrijft noodzaak veilige werkomgeving in de detailhandel

Vakbond FNV Bondgenoten is blij dat de Arbeidsinspectie onderzoek heeft verricht naar agressie en geweld in de detailhandel. Uit het onderzoek blijkt tweederde van de 250 winkelmedewerkers te maken heeft met agressieve of gewelddadige klanten.

"Het bevestigt eens temeer de noodzaak voor maatregelen", aldus Nicole Boonstra die namens de vakbond zitting heeft in de commissie Winkelcriminaliteit van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Boonstra: "Een veilige werkomgeving in de detailhandel is essentieel voor zowel het winkelpersoneel als voor het winkelend publiek."

Sommige ondernemers onderschatten nog welke gevolgen verbaal of fysiek geweld of in een ernstig geval een overval heeft voor hun personeel. Werkgevers staan vaak te weinig stil bij de risico's van het achterwege laten van maatregelen op de langere termijn. Het onderzoek van de Arbeidsinspectie benadrukt volgens de vakbond het belang van preventieve maatregelen tegen agressie en geweld in de detailhandel.

Boonstra: "Het is ons nog steeds een doorn in het oog dat geschoolde én ongeschoolde werknemers regelmatig alleen in de winkel staan. Gelukkig hebben we al in een aantal cao's het zogenaamde alleenwerk op risicovolle momenten aan banden kunnen leggen. Zodat bijvoorbeeld tijdens het openen of sluiten van de winkel er minimaal twee mensen aanwezig zijn." Als het gaat om veiligheid in de winkel is niet alleen training voor het personeel belangrijk. Ook werkgevers in de detailhandel dienen te worden getraind in hoe ze de opvang van hun personeel na een overval zo goed mogelijk kunnen organiseren.

Begin vorig jaar startte FNV Bondgenoten in samenwerking met het HBD de regeling `Slachtofferhulp Detailhandel'. Dit is een gratis hulpdienst die 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar is via een speciaal telefoonnummer. Aangesloten winkels ontvangen in geval van geweld, overval, ongeval of sterfgeval binnen twee uur eerstelijnsondersteuning van een professionele hulpverlener. Daarnaast bezoekt een promoteam van de vakbond winkels in het hele land met informatie- en voorlichtingsmateriaal en deelt zij stickers uit met daarop het gratis telefoonnummer.

Boonstra: "Werken in de detailhandel blijft mensenwerk en we willen dat werknemers dit veilig en met plezier kunnen blijven doen. De telefonische hulplijn biedt ondersteuning achteraf, maar belangrijker is natuurlijk dat winkeliers preventieve maatregelen nemen."
---