Consumentenautoriteit : ruim 300 meldingen misleidende loterijen

24/07/2007 09:52



Consumentenautoriteit



Consumentenautoriteit ontvangt ruim driehonderd meldingen over misleidende loterijen

De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen maanden via haar meldpunt ruim driehonderd meldingen ontvangen van consumenten die zijn gedupeerd door misleidende loterijen en prijzenfestivals. Voorbeelden hiervan zijn: - prijzenfestivals waarbij de consument een prijs in het vooruitzicht wordt gesteld, maar eerst een bestelling moet doen om de prijs te kunnen ontvangen; - bedrijven die consumenten benaderen omdat zij een prijs hebben gewonnen in een loterij. Om de prijs te kunnen innen, moet men eerst een bedrag overmaken.

Meldingen die betrekking hebben op misleidende praktijken neemt de Consumentenautoriteit zelf in onderzoek, zonodig in samenwerking met buitenlandse toezichthouders. Meldingen waarbij sprake is van oplichting worden doorgespeeld aan het Openbaar Ministerie. De Consumentenautoriteit hoopt voor het eind van het jaar de eerste onderzoeken naar misleidende loterijen te hebben afgerond. Marije Hulshof, de Consumentenautoriteit: "Het is goed dat zoveel mensen de moeite hebben genomen ons hun ervaringen te melden. Dit helpt ons bij het aanpakken van deze kwalijke praktijken. Daarnaast blijft het belangrijk dat mensen op hun hoede blijven om te voorkomen dat ze slachtoffer worden."

Om consumenten te waarschuwen tegen misleidende loterijen en prijzenfestivals startte de Consumentenautoriteit begin maart een campagne. Deze had als motto: "Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het niet waar". Op ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten, werd een meldpunt geopend waar mensen hun ervaringen konden melden. Belangrijke tips zijn:
- Je kunt nooit een prijs winnen in een loterij waarvoor je nooit een lot hebt gekocht. Negeer mails of brieven die daarop betrekking hebben en die gouden bergen beloven. - Betaal nooit voor een prijs die je in het vooruitzicht wordt gesteld. Als je écht een prijs hebt gewonnen, dan zou je niet hoeven te betalen om hem in ontvangst te nemen. - Bij misleidende loterijen worden vaak namen en/of logo's gebruikt van rechtmatig in Nederland gevestigde loterijen. Voor een overzicht van vergunninghoudende loterijen in Nederland, zie de website www.toezichtkansspelen.nl; - Laat alleen persoonlijke gegevens achter op websites die u vertrouwt of controleer telefonisch of het verantwoord is. Hoewel het meldpunt op ConsuWijzer is gesloten, blijven meldingen mogelijk via het normale formulier.





http://www.consuwijzer.nl;