Zomerexpositie galerie De Huiskamer - Franekereind-Harlingen


HARLINGEN, 20070723 -- Van 19 juli tot en met 26 augustus 2007 exposeren Pieter Vierhout - Saskia Bos - Gerda Roodenburg - Mira Roodenburg in Galerie De Huiskamer - Franekereind-Harlingen. Deze zomerexpositie heeft een ander karakter dan alle voorafgaande. Deze kunstenaars zochten naar een andere kunstuiting als de gebruikelijke. Kleur en paletmes, zand en andere materie, klei in onnavolgbare vormen en zilver als bijzonder sieraad.

Pieter Vierhout, schilderijen. Hij vindt het mooi om situaties iets te overdrijven en heeft voorkeur voor mediterrane landschappen waarin een eigen sfeer kan worden opgeroepen. In deze landschappen streeft hij naar de intensiviteit van het licht te verbeelden met felle kleuren. Het werk moet sterk zijn in de compositie met meer kleur dan in de werkelijkheid.
Het licht geeft altijd een bijzonder accent. De spanning wordt gemaakt door grotere kleur vlakken tegenover kleine felle vlakjes te plaatsen. Bij de gebouwen met boeiende vormen ziet hij kans door kleur associaties nieuwe perspectieven te maken. Pieter gebruikt zowel het penseel als het paletmes.

Saskia Bos, zandschilderijen, ontwikkelde een techniek om met de aarde als palet beeldend te kunnen werken. Een techniek die alleszins voldoet aan haar doel, namelijk om de pracht van de aarde te tonen in alle kleurschakeringen, structuren en schittering van het zand. Uniek werk, waarin zij wereldwijd zand puur, zonder verf, verwerkt tot originele en evenwichtige composities In de loop van de tijd zijn er bij sommige zandschilderijen materie toegevoegd, vondsten van het strand, zoals roest, hout, schelpen enz. Voor galerie de Huiskamer heeft zij werk geselecteerd, waarin het Wad, de eilanden en strandvondsten op voorgrond staan.

Mira Roodenburg, de edelsmeedkunst van Mira kenmerkt zich vooral door abstracte organische vormgeving. Gedurende haar opleiding aan de Vakschool voor Edelsmeden specialiseerde zij zich o.a. in het ciseleren.(een eeuwen oude arbeidsintensieve techniek waarbij met ponsen het werkstuk in pek wordt gehamerd, zodat er holle en bolle vormen ontstaan) Deze techniek is regelmatig in haar werk terug te vinden. Ook maakt ze veel gebruik van (een zelf ontwikkelde) smelttechniek, waarbij bepaalde delen van een werkstuk oververhit worden, zodat er onregelmatige vlakken ontstaan. Tijdens het creatieve proces wijkt zij vaak af van haar oorspronkelijke ontwerp en laat zich intuïtief leiden tot het verrassende eind resultaat.

Gerda Roodenburg-Slagter, keramiste en moeder van Mira, heeft reeds in deze galerie geëxposeerd. Gerda gebruikt reliëfs en etsachtige technieken bij het vormgeven van haar keramische kunstwerken. Kleurschakeringen op de oppervlakken van haar objecten in gewassen kleuren geven een sfeer, die nog het beste te vergelijken is met oude fresco's. De kleuren lopen van helder naar gedekt, van glanzend naar dof. In haar werk staan emoties centraal, emoties die vaak te maken hebben met gezin als veilige haven, maar ook met thema's als weerbaarheid en de strijd voor vrede.





Ingezonden persbericht