23 juli 2007
Staatssecretaris moet ingrijpen bij internetproviders
Consumenten willen massaal dat er een einde komt aan de problemen met
het overstappen van de ene naar de andere internetprovider. Dat blijkt
uit onderzoek van de Consumentenbond. De internetproviders hebben de
overstapproblemen echter nog steeds niet aangepakt en hebben vandaag
aangekondigd pas in de loop van 2008 met een overstapregeling te
komen. De Consumentenbond vraagt daarom aan staatssecretaris Heemskerk
krachtig in te grijpen.
Reeds in 2005 constateerde het ministerie van Economische Zaken dat 7
op de 10 consumenten problemen ondervinden bij de overstap van de ene
naar de andere internetprovider. De helft krijgt te maken met
administratie rompslomp voordat de overstap gemaakt kan worden. Het
effect was ook heel helder: 1 op de 3 durft aan zo'n overstap zelfs
niet eens te beginnen. Kortom, veel consumentenleed en geen optimale
concurrentie (en dus geen optimale prijs/kwaliteitsverhouding).
Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 82% van de
consumenten vindt dat de nieuwe provider de overstap moet regelen,
zonder dat je je daar als consument mee hoeft te bemoeien.
Overstapproblemen worden dan door de professionele partijen onderling
opgelost en komen niet op het bordje van de klant. 84% van de
Nederlanders is van mening dat een overstap slechts één maand mag
duren vanaf aanmelding bij de nieuwe aanbieder.
De Consumentenbond heeft in januari 2006 aan de internetproviders
gevraagd de overstapproblemen voortvarend aan te pakken. Nu, anderhalf
jaar later, hebben de vier grootste internetaanbieders (KPN, Orange,
Tele2, BBned) bekendgemaakt dat consumenten niet eerder dan in de loop
van 2008 op een "uniforme overstapregeling" hoeven te rekenen. Ook de
kabelaars zijn nog niet bij de afspraken betrokken. In de ogen van de
Consumentenbond duurt het allemaal veel te lang voordat een urgent
consumentenprobleem wordt aangepakt.
Verder heeft de bond destijds aan het kabinet gevraagd met regelgeving
te komen als de internetproviders de overstapproblemen niet snel
zouden oplossen. Die is er nu nog steeds niet. De staatssecretaris van
Economische Zaken geeft in een reactie op de uitspraken van de vier
internetaanbieders van vandaag aan zeer teleurgesteld te zijn over het
tempo. De Consumentenbond vraagt hem zijn rol als marktmeester op te
pakken en met regelgeving te komen om te zorgen dat consumenten soepel
kunnen overstappen. In deze regelgeving moet komen te staan dat de
nieuwe provider de overstap moet regelen en dat het overstappen aan
normen moet voldoen, bijvoorbeeld over de periode die een overstap mag
duren. Toezichthouder OPTA moet vervolgens boetes opleggen als deze
normen worden overschreden.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond