Consumentenbond


23 juli 2007

Staatssecretaris moet ingrijpen bij internetproviders

Consumenten willen massaal dat er een einde komt aan de problemen met het overstappen van de ene naar de andere internetprovider. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De internetproviders hebben de overstapproblemen echter nog steeds niet aangepakt en hebben vandaag aangekondigd pas in de loop van 2008 met een overstapregeling te komen. De Consumentenbond vraagt daarom aan staatssecretaris Heemskerk krachtig in te grijpen.

Reeds in 2005 constateerde het ministerie van Economische Zaken dat 7 op de 10 consumenten problemen ondervinden bij de overstap van de ene naar de andere internetprovider. De helft krijgt te maken met administratie rompslomp voordat de overstap gemaakt kan worden. Het effect was ook heel helder: 1 op de 3 durft aan zo'n overstap zelfs niet eens te beginnen. Kortom, veel consumentenleed en geen optimale concurrentie (en dus geen optimale prijs/kwaliteitsverhouding).

Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 82% van de consumenten vindt dat de nieuwe provider de overstap moet regelen, zonder dat je je daar als consument mee hoeft te bemoeien. Overstapproblemen worden dan door de professionele partijen onderling opgelost en komen niet op het bordje van de klant. 84% van de Nederlanders is van mening dat een overstap slechts één maand mag duren vanaf aanmelding bij de nieuwe aanbieder.

De Consumentenbond heeft in januari 2006 aan de internetproviders gevraagd de overstapproblemen voortvarend aan te pakken. Nu, anderhalf jaar later, hebben de vier grootste internetaanbieders (KPN, Orange, Tele2, BBned) bekendgemaakt dat consumenten niet eerder dan in de loop van 2008 op een "uniforme overstapregeling" hoeven te rekenen. Ook de kabelaars zijn nog niet bij de afspraken betrokken. In de ogen van de Consumentenbond duurt het allemaal veel te lang voordat een urgent consumentenprobleem wordt aangepakt.

Verder heeft de bond destijds aan het kabinet gevraagd met regelgeving te komen als de internetproviders de overstapproblemen niet snel zouden oplossen. Die is er nu nog steeds niet. De staatssecretaris van Economische Zaken geeft in een reactie op de uitspraken van de vier internetaanbieders van vandaag aan zeer teleurgesteld te zijn over het tempo. De Consumentenbond vraagt hem zijn rol als marktmeester op te pakken en met regelgeving te komen om te zorgen dat consumenten soepel kunnen overstappen. In deze regelgeving moet komen te staan dat de nieuwe provider de overstap moet regelen en dat het overstappen aan normen moet voldoen, bijvoorbeeld over de periode die een overstap mag duren. Toezichthouder OPTA moet vervolgens boetes opleggen als deze normen worden overschreden.

Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl