Consument moet centraler in huisartsenzorg

23/07/2007 14:10



Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)



NZa: nieuw financieringssysteem voldoet nog niet aan de verwachtingen

Het nieuwe financieringssysteem voor huisartsen voldoet nog niet aan de verwachtingen. De toegankelijkheid van de huisarts is onvoldoende. De telefonische bereikbaarheid en de openingstijden laten te wensen over, waardoor de consument zich te snel wendt tot de spoedeisende hulp van het ziekenhuis of de huisartsenpost. Daarnaast vormt het gebrek aan transparantie over de geleverde kwaliteit een hindernis voor effectieve onderhandelingen. De conclusies staan in de monitor huisartsenzorg die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vandaag publiceert.

Sinds januari 2006 is in Nederland een nieuw financieringssysteem voor huisartsen effectief. Het systeem is door huisartsen, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS overeengekomen in het Vogelaarakkoord. De NZa analyseert in de monitor of de doelstellingen van het Vogelaarakkoord zijn gehaald en of de publieke belangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid zijn geborgd. De analyse wijst uit dat er voorzichtige stappen in de goede richting zijn gezet maar nog belangrijke verbeteringen nodig zijn.

De bereikbaarheid van de huisartsenzorg moet verbeteren. De openingstijden zijn beperkt en de telefonische bereikbaarheid na drie uur 's middags is beperkt. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om gebruik te maken van een emailconsult. Dit gaat ten koste van de toegankelijkheid van de huisartsenzorg. Doelstellingen van het Vogelaarakkoord is juist dat de huisarts zelf (eerste lijn) meer zorgtaken verricht die nu vaak in ziekenhuis (tweede lijn) geleverd worden. Weliswaar zijn huisartsen meer van die zorg gaan leveren, maar significante besparingen blijven uit, ook voor de consument. De NZa onderzoekt op korte termijn of het systeem moet worden bijgesteld om die besparingen alsnog te realiseren. Ook overlegt de NZa binnenkort met de huisartsen, de IGZ en de NPCF om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Het gebrek aan transparantie over de kwaliteit van huisartsenzorg vormt een hindernis voor effectieve onderhandelingen. Zorgverzekeraars en consumenten kunnen daardoor niet kiezen op basis van kwaliteit. Voor de huisartsen zelf ontbreekt daarmee de stimulans om hogere kwaliteit te leveren. Goede kwaliteitsinformatie moet de motor vormen achter een doelmatig systeem. Meer transparantie over kwaliteit kan ook bijdragen aan de verbeterde samenwerking tussen huisartsen en andere zorgaanbieders. Die samenwerking blijft op grote schaal uit. De NZa gaat onderzoeken wat daarvoor de oorzaak is en welke rol kwaliteitsinformatie daarbij kan spelen.





http://www.nza.nl

http://www.ctg-zaio.nl/index.php